2020-05-07, 12:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Dags att statsministern visar sig och talar direkt. Det har ju dött några Estonia eller en Tsunami. Men han verkar gömma sic. Danmarks statsminister syns varje dag och svarar på frågor direkt i tv. Kritiska frågor och inget förinspelat eller styrda heller
Stiffe, visa dig.

Varför skulle vår statsminister visa sig när det dött 3000 svenskar? Löfvens vinnarkoncept är att hålla sig undan. Ju mer han han håller sig undan ju högre väljarstöd. Svenska folket tycker det är bra att vår statsminister inte tar ansvar.
Citera
2020-05-07, 12:21
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Dags att statsministern visar sig och talar direkt. Det har ju dött några Estonia eller en Tsunami. Men han verkar gömma sic. Danmarks statsminister syns varje dag och svarar på frågor direkt i tv. Kritiska frågor och inget förinspelat eller styrda heller
Stiffe, visa dig.
Äsch! I Sverige blir statsministern populär när han sitter och gömmer sig i garderoben.
Läser färdigskrivet material utan känsla. Blir så när man läser. Den enda gången man läser på ett annat sätt är när man läser sagor för barn. Går inte då att låta som en robot inte.
Antagligen en mycket, mycket virusfri garderob också.

Det är väl Tegnell som skall synas mest eftersom det är ett område han kan bättre än Stefan.
Experter på själva virusområdet blir Tegnell irriterad på " vik hädan experter"
Det är flockimmunitet som gäller enligt Tegnell eller reportaget om cyklar till Eboladrabbade områden. Det fixade Tegnell, men själva covid-19 är han inte så intresserad utav.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-05-07 kl. 12:26.
Citera
2020-05-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men jag min poäng var att det inte hade varit rimligt att ha en lockdown för hela befolkningen, för att skydda ett antal bögar, narkomaner och kvinnor som inte kunde låta bli negrer, ifrån sig själva... Att ha en lockdown för att skydda helt oskyldiga människor, som gamla, funktionshindrade och sjukliga, ser jag däremot som fullt rimligt.

Kanske är definitionsfråga angående hur "oskyldig" man är om man har ätit sig sprängfet och fått högt blodtryck och diabetes pga fetman? Eller drogat sig till en risig kondis? Eller rökt till sig KOL?

Gamla är ju oskyldiga. De har endast blivit gamla.

Men hur långt ska samhället gå för att skydda en grupp?

Vi går inte hur långt som helst när vi ska skydda andra grupper heller.

Moderaternas ordföranden skulle kunnat skydda sin mamma med alla sina miljoner, men han VALDE att inte göra det utan lät henne smittas av Ahmed - för att nu gråta i media. För honom var pengarna viktigare än mammans väl och ve..

Typ så :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag hade varit av samma åsikt. Att hon bad om ursäkt för ett misstag hon ansågs ha gjort. Ett rätt harmlöst sådant som inte reflekterar hennes eventuella kompetens inom området medicin.

Jag är inte speciellt politisk engagerad eller intresserad till när det kommer till Ryssland eller Trump f.ö.

Det är inget att bry sig om, det är bara en fortsättning härinne av häxjakten på den kvinnliga professorn, likt det var för ett tag sedan i media. Man försöker hitta precis vad som helst som kan misskreditera henne för att tysta henne och de andra forskarna. Det fungerade, både hon och Björn Olsen blev effektivt tystade. I "demokratin Sverige". Sorgligt nog.

Om det hade framkommit att hon hade testat en joint för 25 år sen, så hade man haft braskande rubriker om att hon "är missbrukare" . Som ett exempel. Allt för att få bort den obehagliga och vettiga kritiken hon och de andra forskarna kom med.

(Obs. exemplet ovan med joint var rent hittepå, förstås).

Coronaviruset har t.o.m. urholkat vår demokrati på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Med media som verkar nästan helt "munkavle på," osv. Mkt sorgligt.
Citera
Medlem
Intressant att se hur Sydkorea som inte haft lockdown men tillämpat testing, testing, testing tar sig bäst ut rent ekonomiskt.

HM kom med sina siffror om handeln som gått ner 57% totalt, men i Sydkorea bara -11%. (Sverige låt-gå-strategi -31%, Kina lockdown + försiktig öppning av butiker med restriktioner -32%, värst Italien -80% med kaos och lockdown). Att Sverige och Kina visar lika nedgång med olika strategier är intressant. Har kineserna handlat on-line?

https://hmgroup.com/media/news/financial-reports/2020/5/3658595.html

Ser ut som att butikerna i Sydkorea är öppna. Har för mig att de hållit öppet hela tiden men är inte säker. Men om HMs siffror från Sydkorea återspeglar hela konsumentsidan så har Sydkoreanerna kommit jämförelsevis bra ut än så länge. Så testa, testa, testa är kanske den metoden som funkar bäst utifall man inte tappat kontrollen då tuffare metoder måste användas.

HM i Sydkorea.

https://www2.hm.com/ko_kr/customer-service/shopping-at-hm/store-locator.html
Citera
2020-05-07, 12:25
Bannlyst
Så fram tills dess att de har löst det ska dessa individer leva på bröd och vatten ? Man kan ju också gärna vara transparent och berätta varför man har kört fast .
Var är oppositionen ? Var är SD ?

Personer i riskgrupper utlovades ersättning genom en ny smittskyddspeng. Men nu har arbetet med att ta fram en sådan kört fast, skriver Dagens Nyheter.

Socialminister Lena Hallengren (S) ser stora svårigheter med reformen.

– Jag vet inte vad jag ska lova, säger minister till DN.

Riksdagens partier var redan för en månad sedan överens om att det behövdes en ersättning, så att personer i riskgrupper skulle ges möjlighet att stanna hemma även om de inte kan arbeta hemifrån.

Men ännu har man alltså inte lyckats komma fram till hur den nya smittskyddspengen ska utformas.

Socialstyrelsen har gjort bedömningen att 200 000 personer kan bli aktuella för ersättningen.
Citera
2020-05-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför skulle vår statsminister visa sig när det dött 3000 svenskar? Löfvens vinnarkoncept är att hålla sig undan. Ju mer han han håller sig undan ju högre väljarstöd. Svenska folket tycker det är bra att vår statsminister inte tar ansvar.

Löfvéns låga och pinsamma profil under denna historiska kris ska vi inte glömma.
Det initiala misslyckandet är regeringens, utan tvekan. Kostnaden för snabb hård sortering i vintras hade varit jordnötter jämfört med vad vi betalar nu ... Man skulle ha minimerat resor, satt inresande människor i karantän och undvikit total lockdown, samtidigt som man skaffat sig kontroll. Visst, det är lätt att vara efterklok, men ärligt talat, är detta raketvetenskap? Jag tycker inte det. Att preventivt stänga gränserna i ett par veckor hade antagligen gjort underverk och sparat tusentals liv.
Citera
2020-05-07, 12:28
Medlem
Kvantskallens avatar
Coronavirus Might Exploit 'Silent' Mutations Hidden in People, Scientists Think

https://www.sciencealert.com/researchers-are-comparing-our-genes-to-understand-why-we-don-t-all-die-from-covid-19
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, men det blir extra tydligt när livet/existensen upplevs som hotad......eller hur?
Ja. Ännu mer hotfullt när det börjar leta sig in bland de närmaste. När man blir drabbad själv.
Då blir covid-19 mycket tydligt.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Personligen tror jag inte Folkhälsomyndigheten här i Sverige kommer varken rekomendera eller tvinga folk till att ha munskydd, efter man gjort sin utredning. Man gick ut tidigare och sa något i stil med ” här i Sverige ska man stanna hemma om man har symptom så då behöver man inte springa runt med munskydd”.

//Skalman

Som sagt ... ingen varken kan eller förväntas orka hur länge som helst,

HUR KAN VI HJÄLPA DEM !!??

Fastnålat inlägg
i dag kl 11:24av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=316584
"Västra Götalands Läkarförening har skickat en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten om att de är "trötta och ledsna" och behöver hjälp, rapporterar Dagens Nyheter.

Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten nu börjat prata om syns inte på Göteborgs vårdavdelningar, menar de.

Den mest akuta och konkreta delen av uppropet riktar sig till de chefer och politiker som styr över scheman och resurser för intensivvården på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– Vår uppfattning är att det finns läkare på iva som arbetar mer än kollektivavtalet tillåter. Om inte krislägesavtalet går att sätta i verket vill vi förhandla om andra lösningar så att läkarna kan få ut sin vila. Det är oerhört tungt för dem – de jobbar förfärligt mycket, i otymplig skyddsutrustning och med svårt sjuka människor, säger Ilja Laesser, ordförande för SU:s Läkarförening, till DN."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa...ngen-ljusning/
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta problem (att corona knäcker vården och perosnalen) har varit aktuellt hela tiden.

Det är inte bara dödligheten och svåra sjukdomsförlopp som vi fruktar.

Virusets hastighet gör att vården kan knäckas på alla nivåer. Läkare, chefer och gräsrötter orkar inte, och den "arbetsro" som Tegnell berättar sagor om, har aldrig funnits.

Sveriges strategi innebär såklart ett enormt tryck på vården.

Jag misstänker också att "trötta och ledsna" läkare är läkare som påverkas mentalt av den bristfälliga vården, triageringen och de personliga tragedier de dras in i.

Läkarna och vi andra som jobbar inom coronavården är inte maskiner.

Vi kan gå sönder, fysiskt och mentalt. Också vi kan bli kostsamma, när vi kraschar.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag bor så dumt till, så om jag ställer mig och klappar och hurrar kl 20 varje kväll så kommer ingen att höra mig,

men jag hoppas att Ni i storstäderna gör det !!

Tänkvärt inslag, på samma linje !!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/anhorig-det-har-kommer-att-satta-spar-for-livet

Det är skyddsutrustning som munskydd till äldrevårdspersonal FHM ska ta ställning till och nu håller på att utreda va ... ? Herregud ... som om det inte sa sig självt!?
Citera
2020-05-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Utgångsläget är ju smittspårning, finns det inget att spåra så blir det inte så många tester.
Sverige slutade med smittspårning för 2 månader sedan - så mycket "masstestar" vi.

Sydkorea har ju annars 70 ggr fler testade/dödsfall än oss, det är egentligen detta som är det relevanta riktmärket.

Man kan vända det och säga. Om man inte testar så finns ingen smittspårning att göra, och sydkoreas strategi var ju mkt att folk skulle testa på eget initiativ. Ni kommer bara med ursäkter. Ni kan inte hylla sydkorea för masstesta då vi testar mer än dem.

Varför skulle det vara relevant öht? Den offentliga antal döda i covid19 går inte att lita på i de flesta fallen. Sverige är nog en av få länder som rapporterar in någorlunda korrekta siffror när det gäller döda, vilket stöds av att det verka som vårat antal inrapporterade fall av döda i covid19 stämmer ganska så bra överens med våran överdödlighet, för perioden. Vilket inte verka vara fallet i andra länder.

När länderna börja summera sin överdödlighet på allvar för dessa perioder så kan vi titta på mer på det. Men inget tyder på att sverige kommer vara bland de värsta, och fram tills dess så kan man ignorera antal döda siffrorna, för de är inte så intressanta i nuläget då man jämför länder.
Citera
2020-05-07, 12:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte hon heller. Hon läser på nätet och tror på allt utan källkritik och hänvisar sen till att hon minsann är professor..

Det var ett djärvt uttalande från din sida, men jag förnekar inte att hon betedde sig klantigt där. Dock som sagt så bad hon om ursäkt för att hon länkade därifrån och inte från nån annan tidning som la upp samma sak.

Jag hade gärna hört Tegnell & crew be om ursäkt för vissa grejer med som är rätt mycket allvarligare än att man delar en artikel från "fel land".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in