2020-05-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En uppskattning och ingen mätning av de faktiska förhållandena.
Mätningar har visat på betydligt lägre siffror, mellan 7,5 och 10% med antikroppar.
Men tack ändå.

Jag tror du har missförstått resultatet. Det säger inte att 26% av stockholmarna bär på antikroppar för antikropparna försvinner efter ett tag.
Citera
2020-05-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Först: "Om vi hade gjort som vi gör nu under HIV-pandemin, då skulle folk ha dött som flugor"

Och då frågar jag (indirekt): "var det inte precis så här vi gjorde?"

Inget svar..

För poletten - kanske - trillade ner.

Bögarna - vissa av dem - fortsatte att ha oskyddat sex med vem som helst i parker, offentliga toaletter, buskage etc. Några tjejer träffade Mehdi och tänkte sig inte på ordet "kondom"...

Men annars blev det inte så att halva befolkningen DOG pga HIV.

Nu är det ungefär samma sak. Man är försiktig - inte därför att man måste - utan därför att man vill.
Vissa är inte det - andra är hysteriska. Majoriteten sköter sig.

Men detta retar sig vissa alarmister på..

Japp
Citera
2020-05-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag minns inte så mycket annat än att det fanns en viss skräck och att folk var rädda för att smittas om de t ex använde offentliga toaletter. Så det var nästan tvärtom, att man fick lugna folket med att det bara var sexuellt överförbart, förutom att en del hade hunnit smittats av blodtransfusioner innan man började testa blodgivare.

Man har ju en viss aversion gentemot offentliga toaletter även i dagsläget - och det beror inte på HIV..

Någon här tog upp att ifall vi inte hade agerat utan låtit små barn smittas av HIV under pandemin skulle det då ha låtit annorlunda än nu när Corona främst drabbar de äldre?

Jo. Definitivt. Men tanke på att HIV är sexuellt överförbart.
Hade små barn blivit smittade i skaror då skulle felet ligga någon annanstans långt djupare i samhället..

Men det behövdes alltså inga restriktioner för att hejda HIV.

Bara lite uppmaningar och allmänna råd.
Citera
2020-05-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Inga att testa längre? De har testat ca 13 per tusen, och inget säger att de som inte hade det igår inte har det idag. Med största sannolikhet så stiger mörkertalet i sydkorea just nu.

Ni påstår att sydkorea masstestar, men samtidigt inte vill ge cred till sverige för sina masstester. Det är hyckleri, då sverige testar mer än dem. De har aldrig testat så mkt som vi gör nu. Du bara försöker trolla bort det faktumet att vi testar mer än dem.

Utgångsläget är ju smittspårning, finns det inget att spåra så blir det inte så många tester.
Sverige slutade med smittspårning för 2 månader sedan - så mycket "masstestar" vi.

Sydkorea har ju annars 70 ggr fler testade/dödsfall än oss, det är egentligen detta som är det relevanta riktmärket.
Citera
2020-05-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det går inte att jämföra, eftersom det var väldigt enkelt att undgå att bli smittad med HIV. Man behövde bara undvika sex med många partners - och även om man hade det, var risken mycket liten om man höll sig till icke-knarkande nordeuropéer av motsatt kön.

När det gäller corona, kan man bli smittad bara man går till jobbet, till livsmedelsaffären eller åker buss, d.v.s. saker som är svåra att undvika, och som inte har någon koppling till utsvävande beteende. Stor skillnad.

Nu var det inte jag som jämförde med hiv. Personen tyckte tydligen att vi agerade mer resolut emot hiv, och ställde frågan, hur hade det gått med hiv om vi hade agerat likadant som covid19. Ja då hade vi haft lockdows fram tills idag.

Jag tycker inte hiv och covid19 känns jämförbara av så många anledningar.
Citera
2020-05-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Jag håller med det du skriver.

Man blir ju inte klokare av att munskyddsfrågan är så delad mellan experterna och det ska hållas på och tjafsa i debattartiklar på DN.
//Skalman

Du behöver väl knappast vara expert för att inse att vad som helst som täcker munnen på en smittad person skulle minska sannolikheten till spridning, i alla år har man pratat om att täcka för munnen när man ska nya eller hosta, då är det helt plötsligt inget problem att nya i armveck.

Men skyddsmasker skulle vara ett enormt problem pga folket saknar utbildning??! vem som helst förstår väl att det finns två anledningar till detta, den ena är att Sverige inte har några skyddsmasker att tala om och om efterfrågan stiger så hamnar politiker i blåsväder igen den andra är att det förmodligen skulle bromsa upp smittan enormt och då behöver Sverige lång ekonomisk uthållighet vilket man uppenbart inte har och nu när BNP rasar som en sten så kommer statsskulden också öka lavinartat.

Det är ett fin gäng klåpare vi fått i makten.
Citera
2020-05-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Personligen tror jag inte Folkhälsomyndigheten här i Sverige kommer varken rekomendera eller tvinga folk till att ha munskydd, efter man gjort sin utredning. Man gick ut tidigare och sa något i stil med ” här i Sverige ska man stanna hemma om man har symptom så då behöver man inte springa runt med munskydd”.

//Skalman

Som sagt ... ingen varken kan eller förväntas orka hur länge som helst,

HUR KAN VI HJÄLPA DEM !!??

Fastnålat inlägg
i dag kl 11:24av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=316584
"Västra Götalands Läkarförening har skickat en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten om att de är "trötta och ledsna" och behöver hjälp, rapporterar Dagens Nyheter.

Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten nu börjat prata om syns inte på Göteborgs vårdavdelningar, menar de.

Den mest akuta och konkreta delen av uppropet riktar sig till de chefer och politiker som styr över scheman och resurser för intensivvården på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– Vår uppfattning är att det finns läkare på iva som arbetar mer än kollektivavtalet tillåter. Om inte krislägesavtalet går att sätta i verket vill vi förhandla om andra lösningar så att läkarna kan få ut sin vila. Det är oerhört tungt för dem – de jobbar förfärligt mycket, i otymplig skyddsutrustning och med svårt sjuka människor, säger Ilja Laesser, ordförande för SU:s Läkarförening, till DN."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenskas-lakare-vi-ser-ingen-ljusning/

Detta problem (att corona knäcker vården och perosnalen) har varit aktuellt hela tiden.

Det är inte bara dödligheten och svåra sjukdomsförlopp som vi fruktar.

Virusets hastighet gör att vården kan knäckas på alla nivåer. Läkare, chefer och gräsrötter orkar inte, och den "arbetsro" som Tegnell berättar sagor om, har aldrig funnits.

Sveriges strategi innebär såklart ett enormt tryck på vården.

Jag misstänker också att "trötta och ledsna" läkare är läkare som påverkas mentalt av den bristfälliga vården, triageringen och de personliga tragedier de dras in i.

Läkarna och vi andra som jobbar inom coronavården är inte maskiner.

Vi kan gå sönder, fysiskt och mentalt. Också vi kan bli kostsamma, när vi kraschar.
Citera
2020-05-07, 12:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Om man för en sekund antar att munskydd minskar smittspridningen,

dvs att de asiatiska länderna och t ex Tyskland har rätt,

då skulle munskydd i befolkningen innebära ett lägre antal smittade,

dvs ett lägre antal sjuka och en lägre belastning på sjukvården,

så att sjukvårdspersonalen skulle få en bättre och hälsosammare arbetsmiljö än nu,

och med lägre antal sjuka blir det färre som avlider,

så om munskydd minskar smittspridningen,

varför skulle Folkhälsomyndigheten inte prova det i lokaltrafiken i de större städerna,

Stockholm, Göteborg och Malmö?

Som det verkat är det nog redan en bra idé att busschaufförerna har skydd för

andningsvägar och eventuellt även ögon, om det nu går att kombinera med trafiksäkerhet?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Jag håller med det du skriver.

Man blir ju inte klokare av att munskyddsfrågan är så delad mellan experterna och det ska hållas på och tjafsa i debattartiklar på DN.
//Skalman

Offentlig debatt är väl metoden man man använder för argumentation för förändringar/förbättringar i en demokrati... det är meningen att det ska ta tid, så alla argument kommer fram, till allas beskådan... tror jag.
Citera
2020-05-07, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nu var det inte jag som jämförde med hiv. Personen tyckte tydligen att vi agerade mer resolut emot hiv, och ställde frågan, hur hade det gått med hiv om vi hade agerat likadant som covid19. Ja då hade vi haft lockdows fram tills idag.

Jag tycker inte hiv och covid19 känns jämförbara av så många anledningar.

Ja, men jag min poäng var att det inte hade varit rimligt att ha en lockdown för hela befolkningen, för att skydda ett antal bögar, narkomaner och kvinnor som inte kunde låta bli negrer, ifrån sig själva... Att ha en lockdown för att skydda helt oskyldiga människor, som gamla, funktionshindrade och sjukliga, ser jag däremot som fullt rimligt.
Citera
2020-05-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja det är precis så det är.
Och folk som har lite vett i skallen får leva med en enorm frustration pga farsen som pågår.
Man kan alltså få uppleva hur livet måste vara för nordkoreaner.

Nordkorea kanske är att ta i, men visst har man chans att lära sig.

Vi befinner oss mitt i en klassisk propagandastorm och man måste vara stark för att stå emot trycket från FHM, media och regeringen.

Alla tunga spelare har gaddat ihop sig och ska mosa kritiker gemensamt.

Det finns fan inte luft någonstans i det traditionella medialandskapet.
Citera
2020-05-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vet inte exakt. Men spridningshastigheten har ju gått ner kraftigt enligt officiella siffror, så enormt mycket mer kan det inte vara?

Jag vet inte heller, men beror ju på hur många veckor som gått och hur spridningstakten varit under dom veckorna och vilket antal smittade som fanns då.
Citera
2020-05-07, 12:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Personligen tror jag inte Folkhälsomyndigheten här i Sverige kommer varken rekomendera eller tvinga folk till att ha munskydd, efter man gjort sin utredning. Man gick ut tidigare och sa något i stil med ” här i Sverige ska man stanna hemma om man har symptom så då behöver man inte springa runt med munskydd”.

//Skalman

Som sagt ... ingen varken kan eller förväntas orka hur länge som helst,

HUR KAN VI HJÄLPA DEM !!??

Fastnålat inlägg
i dag kl 11:24av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=316584
"Västra Götalands Läkarförening har skickat en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten om att de är "trötta och ledsna" och behöver hjälp, rapporterar Dagens Nyheter.

Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten nu börjat prata om syns inte på Göteborgs vårdavdelningar, menar de.

Den mest akuta och konkreta delen av uppropet riktar sig till de chefer och politiker som styr över scheman och resurser för intensivvården på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– Vår uppfattning är att det finns läkare på iva som arbetar mer än kollektivavtalet tillåter. Om inte krislägesavtalet går att sätta i verket vill vi förhandla om andra lösningar så att läkarna kan få ut sin vila. Det är oerhört tungt för dem – de jobbar förfärligt mycket, i otymplig skyddsutrustning och med svårt sjuka människor, säger Ilja Laesser, ordförande för SU:s Läkarförening, till DN."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa...ngen-ljusning/
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta problem (att corona knäcker vården och perosnalen) har varit aktuellt hela tiden.

Det är inte bara dödligheten och svåra sjukdomsförlopp som vi fruktar.

Virusets hastighet gör att vården kan knäckas på alla nivåer. Läkare, chefer och gräsrötter orkar inte, och den "arbetsro" som Tegnell berättar sagor om, har aldrig funnits.

Sveriges strategi innebär såklart ett enormt tryck på vården.

Jag misstänker också att "trötta och ledsna" läkare är läkare som påverkas mentalt av den bristfälliga vården, triageringen och de personliga tragedier de dras in i.

Läkarna och vi andra som jobbar inom coronavården är inte maskiner.

Vi kan gå sönder, fysiskt och mentalt. Också vi kan bli kostsamma, när vi kraschar.

Jag bor så dumt till, så om jag ställer mig och klappar och hurrar kl 20 varje kväll så kommer ingen att höra mig,

men jag hoppas att Ni i storstäderna gör det !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in