2020-05-07, 12:05
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Faktor 10?

Har du någon källa på detta?

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3585561
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Känns det givet utveclingen i SK konta vår att de har ett behov större än vårat att testa mer?

Eller är det så att våra nuvarande tester behövs pga. att vi inte har kontroll och många nya misstänkta fall behöver kontrolleras?
De har inga att testa längre, känns det som en rimlig förklaring?

Att Ni ens trycker på och försöker lägga över på mig att förklara självklarheter påvisar enbare Ert oförstånd eller ovilja att ta in något annat än det Ni redan bestämt Er för, tyvärr tror jag gott om människor och deras intelligens så jag antog att Ni förstod att testandet måste vara mycket större när det finns många som behöver testas än någonstans där folk är friska och lade min energi på att diskutera det som inte är självklarheter istället..

Inga att testa längre? De har testat ca 13 per tusen, och inget säger att de som inte hade det igår inte har det idag. Med största sannolikhet så stiger mörkertalet i sydkorea just nu.

Ni påstår att sydkorea masstestar, men samtidigt inte vill ge cred till sverige för sina masstester. Det är hyckleri, då sverige testar mer än dem. De har aldrig testat så mkt som vi gör nu. Du bara försöker trolla bort det faktumet att vi testar mer än dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja sanningen kommer fram mer och mer för varje dag.
Å andra sida, om man tex går bakåt i tiden och man analyserar hur folk uttrycker sej (tex här som också kan vara bra sätt att inse vad som pågår bland folk) så ser man att den förändras väldigt mycket över tiden.
De så kallade förnekare är väldigt dynamiska.

Om dag 1 hade de som invändning att ingen skulle dött, så har de dag 50 invändningen att det fortfarande än en väldigt låg procent som dör.
Om dag 1 kunde de säga att Sverige ligger bättre till avseende döda per capita än 30 länder kan de nu säga att de ligger bättre till än 5 länder. Om ett par månader kan de säga att de ligger bättre till en 2 länder. Och om 3 månader, när det inte längre finns nåt land som har det sämre än Sverige, kan de tex säga att Sverige ligger bättre till än på Mars, där man ej fått tillförlitlig statistik från.

Och även om Mars skulle visa att man har bättre statistik kring döda per capita, kan man då fortfarande säga att vi inte vet vad som kommer hända om 1 år. Eller om 5 år. Eller så kan man också satsa på en evergreen som "alla ska dö ju".

Ja, så är det, det flyttar spelpjäserna som de vill, som småbarn, som ritar om Monopolspelet och gör nya rutor och hus när de förlorar. Dessa människor går inte att nå. Skulle 50 000 svenskar dö pga viruset, skulle förnekarna säga att det ända bara var äldre osv.

På sätt och vis lyckas ju FHM och Tegnell när de blandar bort korten. De skapar ett sankt, flummigt intellektuellt klimat, lägger ut dimråder, så till slut vet ingen vad fan vi pratar om.

Nu har amerikaner börjar diskutera nya mutationer, som "de lärde kan tvista om", som Tegnell sa, enligt en ny artikel (i Svenska Dagbladet tror jag). Han viftar bort, som vanligt. Det ingår ju inte i Tegnells uppdrag att ärligt diskutera någonting. Han följet ett manus, punkt. Det är regeringen som håller i denna marinettdockas trådar ...

För en månad sedan var dåren "övertygad om" att ingen större smittspridning skedde på Friends Arena ...

Det är ju ett totalt grundlöst påstående.

Han kommer undan med allt.
Citera
2020-05-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En uppskattning och ingen mätning av de faktiska förhållandena.
Mätningar har visat på betydligt lägre siffror, mellan 7,5 och 10% med antikroppar.
Men tack ändå.

När gjordes dom mätningarna? Vet att det gjordes en innan påsk men dom siffrorna är ju inte aktuella idag eftersom spridningen fortgått.
Citera
2020-05-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är dock inte så det är, för var dag som går så syns det att folk blir allt mer oförsiktiga.

Självklart är det så.

Det är ju dock en annan galax av ökad oförsiktighet än att gå från karantän till icke karantän.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
När gjordes dom mätningarna? Vet att det gjordes en innan påsk men dom siffrorna är ju inte aktuella idag eftersom spridningen fortgått.
Vet inte exakt. Men spridningshastigheten har ju gått ner kraftigt enligt officiella siffror, så enormt mycket mer kan det inte vara?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Svarta har 4 gånger så hög risk att dö i Covid-19 enligt brittisk studie.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8296289/Black-people-FOUR-TIMES-likely-die-coronavirus-white-people.html?ito=push-notification&ci=14624&si=2505919

Så vad kan detta bero på?

Socioekonomiska faktorer är tydligen en faktor.

Kan det ha något med D-vitamin nivåerna att göra som det spekulerades om tidigare?
Snarare med von Willebrands faktor.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11343385/

In population studies, vWF is higher in African Americans than Caucasians.

Tror du mig inte, se denna video där en läkare förklarar varför. Rätt avancerad nivå men himla intressant.

https://m.youtube.com/watch?v=JOlVkES_kC8

Det här med blodproppar att göra.
Citera
2020-05-07, 12:09
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Personligen tror jag inte Folkhälsomyndigheten här i Sverige kommer varken rekomendera eller tvinga folk till att ha munskydd, efter man gjort sin utredning. Man gick ut tidigare och sa något i stil med ” här i Sverige ska man stanna hemma om man har symptom så då behöver man inte springa runt med munskydd”.

//Skalman

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om man för en sekund antar att munskydd minskar smittspridningen,

dvs att de asiatiska länderna och t ex Tyskland har rätt,

då skulle munskydd i befolkningen innebära ett lägre antal smittade,

dvs ett lägre antal sjuka och en lägre belastning på sjukvården,

så att sjukvårdspersonalen skulle få en bättre och hälsosammare arbetsmiljö än nu,

och med lägre antal sjuka blir det färre som avlider,

så om munskydd minskar smittspridningen,

varför skulle Folkhälsomyndigheten inte prova det i lokaltrafiken i de större städerna,

Stockholm, Göteborg och Malmö?

Som det verkat är det nog redan en bra idé att busschaufförerna har skydd för

andningsvägar och eventuellt även ögon, om det nu går att kombinera med trafiksäkerhet?

Som sagt ... ingen varken kan eller förväntas orka hur länge som helst,

HUR KAN VI HJÄLPA DEM !!??

Fastnålat inlägg
i dag kl 11:24av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=316584
"Västra Götalands Läkarförening har skickat en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten om att de är "trötta och ledsna" och behöver hjälp, rapporterar Dagens Nyheter.

Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten nu börjat prata om syns inte på Göteborgs vårdavdelningar, menar de.

Den mest akuta och konkreta delen av uppropet riktar sig till de chefer och politiker som styr över scheman och resurser för intensivvården på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– Vår uppfattning är att det finns läkare på iva som arbetar mer än kollektivavtalet tillåter. Om inte krislägesavtalet går att sätta i verket vill vi förhandla om andra lösningar så att läkarna kan få ut sin vila. Det är oerhört tungt för dem – de jobbar förfärligt mycket, i otymplig skyddsutrustning och med svårt sjuka människor, säger Ilja Laesser, ordförande för SU:s Läkarförening, till DN."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenskas-lakare-vi-ser-ingen-ljusning/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det gör allt. Inte enbart covid-19.

Ja, men det blir extra tydligt när livet/existensen upplevs som hotad......eller hur?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Helt OT här. Men jag svarar här och om du vill ha en längre diskussion kan vi ta det via PM.

Om du nu inte är för kortbetalningar så saknas det även tekniska lösningar överlag i samhället.

Kyrkan har en stor makt i samhället, ingenting som går att jämföra med staten. Prästen har fortfarande en stark ställning i samhället och påverkar människor i stor utsträckning på ett personligt plan. Nu under coronakrisen har även påven framträtt i TV i stort sett varje dag och det han säger lyssnar människor på.

En för stark tradition förhindrar landet att ta kliv framåt och utvecklas.

Jag har bott i både Spanien och Frankrike innan och båda dessa länder har en bättre balans mellan tradition och framåtsträvande. Sverige är extremt i den andra änden, där tradition förkastats helt, vilket inte heller är bra.

Vet du inte vad ett arabland är?

Jag bor här för att det finns mycket med Italien som jag också tycker om. Idiot.
Ser inget fel i att Påven framträder. En världsledare som bor där. Även andra politiker framträder mer eller mindre dagligen, till skillnad mot här ...
För min del får även t ex vår ärkebiskop framträda här, kan säkert ha en hel del vettigt att säga. Personal inom kyrkan är vana vid att möta människor i kris utan att för den skull pracka på dem religionen. Dessutom har de en hel del hjälparbete.
Är det nåt som har saknats här så är det just ledarskap - vilket många i tråden har efterlyst.

Jag vet inte vad du menar med ”arabland”. Och inte heller vad du menar med ”tekniska lösningar”, men det lämnar vi därhän.

Är jag en idiot för att jag undrar varför du bor där när du tycker att landet är skit?
Citera
2020-05-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, så är det, det flyttar spelpjäserna som de vill, som småbarn, som ritar om Monopolspelet och gör nya rutor och hus när de förlorar. Dessa människor går inte att nå. Skulle 50 000 svenskar dö pga viruset, skulle förnekarna säga att det ända bara var äldre osv.

På sätt och vis lyckas ju FHM och Tegnell när de blandar bort korten. De skapar ett sankt, flummigt intellektuellt klimat, lägger ut dimråder, så till slut vet ingen vad fan vi pratar om.

Nu har amerikaner börjar diskutera nya mutationer, som "de lärde kan tvista om", som Tegnell sa, enligt en ny artikel (i Svenska Dagbladet tror jag). Han viftar bort, som vanligt. Det ingår ju inte i Tegnells uppdrag att ärligt diskutera någonting. Han följet ett manus, punkt. Det är regeringen som håller i denna marinettdockas trådar ...

För en månad sedan var dåren "övertygad om" att ingen större smittspridning skedde på Friends Arena ...

Det är ju ett totalt grundlöst påstående.

Han kommer undan med allt.

Ja det är precis så det är.
Och folk som har lite vett i skallen får leva med en enorm frustration pga farsen som pågår.
Man kan alltså få uppleva hur livet måste vara för nordkoreaner.
Citera
2020-05-07, 12:11
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om man för en sekund antar att munskydd minskar smittspridningen,

dvs att de asiatiska länderna och t ex Tyskland har rätt,

då skulle munskydd i befolkningen innebära ett lägre antal smittade,

dvs ett lägre antal sjuka och en lägre belastning på sjukvården,

så att sjukvårdspersonalen skulle få en bättre och hälsosammare arbetsmiljö än nu,

och med lägre antal sjuka blir det färre som avlider,

så om munskydd minskar smittspridningen,

varför skulle Folkhälsomyndigheten inte prova det i lokaltrafiken i de större städerna,

Stockholm, Göteborg och Malmö?

Som det verkat är det nog redan en bra idé att busschaufförerna har skydd för

andningsvägar och eventuellt även ögon, om det nu går att kombinera med trafiksäkerhet?
Jag håller med det du skriver.

Man blir ju inte klokare av att munskyddsfrågan är så delad mellan experterna och det ska hållas på och tjafsa i debattartiklar på DN.
//Skalman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in