2020-05-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är klart man blir immun. Om man inte blir det är det slutet för människan och man kan lika gärna gå ut och leva istället för att leva sin sista tid som en rädd råtta.

Frågan är egentligen inte om man blir immun men hur långt immuniteten sträcker sig. Vi vet att de som infekteras uppvisar antikroppar. Man har immunitet så länge antikropparna finns kvar i blodet. Men då dessa försvinner en kort period efter det att infektionen försvunnit så behöver man veta hur länge immunförsvarets minnesceller mot viruset finns kvar i kroppen. Ifall dessa endast finns kvar ett par månader så innebär det att man åter kan bli infekterade efter ett par månader. Samma kan även gälla för vaccin som är samma som att man blir infekterad men med modifieringen att infektionen har gjorts harmlös, det är den processen som är själva utvecklingen av vaccinet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack för informationen. Herregud. Jag är inte född på 2000-talet. Men tack ändå för din vänlighet.. ;-)

Jag efterlyste restriktioner angående vanliga människors beteende under HIV-pandemin. Såklart att man försökte få bögar att skydda sig själva och även vanliga heteros att inte ligga med främlingar utan kondom. Men vad utöver vänliga uppmaningar och förbjud av bögprostitution (bastuklubbar)?

Jag kan inte minnas några som helst restriktioner.

Så hur kan detta jämföras med Corona?
Jag minns inte så mycket annat än att det fanns en viss skräck och att folk var rädda för att smittas om de t ex använde offentliga toaletter. Så det var nästan tvärtom, att man fick lugna folket med att det bara var sexuellt överförbart, förutom att en del hade hunnit smittats av blodtransfusioner innan man började testa blodgivare.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
...Det var därför jag använde "grovt sett", självklart finns ett spektra, där individer har olika dominans i olika egenskaper. Min poäng var att C19 polariserar såklart, som jag också nämnde.....
Det gör allt. Inte enbart covid-19.
Citera
2020-05-07, 12:00
Medlem
Robocraps avatar
Svarta har 4 gånger så hög risk att dö i Covid-19 enligt brittisk studie.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8296289/Black-people-FOUR-TIMES-likely-die-coronavirus-white-people.html?ito=push-notification&ci=14624&si=2505919

Så vad kan detta bero på?

Socioekonomiska faktorer är tydligen en faktor.

Kan det ha något med D-vitamin nivåerna att göra som det spekulerades om tidigare?
Citera
2020-05-07, 12:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Nej det var fel rapport, här är den jag menade: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/e/estimates-of-the-peak-day-and-the-number-of-infected-individuals-during-the-covid-19-outbreak-in-the -stockholm-region-sweden-february--april-2020/
En uppskattning och ingen mätning av de faktiska förhållandena.
Mätningar har visat på betydligt lägre siffror, mellan 7,5 och 10% med antikroppar.
Men tack ändå.
Citera
2020-05-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Folk jämför hej vilt så länge dom kan komma på ett sätt som det passar ihop med deras syn på saker och ting. Bättre att inte vara så känslosamma och förlita sig på hård fakta istället.

Först: "Om vi hade gjort som vi gör nu under HIV-pandemin, då skulle folk ha dött som flugor"

Och då frågar jag (indirekt): "var det inte precis så här vi gjorde?"

Inget svar..

För poletten - kanske - trillade ner.

Bögarna - vissa av dem - fortsatte att ha oskyddat sex med vem som helst i parker, offentliga toaletter, buskage etc. Några tjejer träffade Mehdi och tänkte sig inte på ordet "kondom"...

Men annars blev det inte så att halva befolkningen DOG pga HIV.

Nu är det ungefär samma sak. Man är försiktig - inte därför att man måste - utan därför att man vill.
Vissa är inte det - andra är hysteriska. Majoriteten sköter sig.

Men detta retar sig vissa alarmister på..
Citera
2020-05-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Dags att statsministern visar sig och talar direkt. Det har ju dött några Estonia eller en Tsunami. Men han verkar gömma sic. Danmarks statsminister syns varje dag och svarar på frågor direkt i tv. Kritiska frågor och inget förinspelat eller styrda heller
Stiffe, visa dig.

Fungerar bra för hans opinionsmätningar att sitta och trycka någonstans, låta folkhälsomyndigheterna få all kritik som visar sig dagligen och dessutom pratar hur mycket skit som helst utan vetenskaplig grund.
Citera
2020-05-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag hade varit av samma åsikt. Att hon bad om ursäkt för ett misstag hon ansågs ha gjort. Ett rätt harmlöst sådant som inte reflekterar hennes eventuella kompetens inom området medicin.

Jag är inte speciellt politisk engagerad eller intresserad till när det kommer till Ryssland eller Trump f.ö.

Inte hon heller. Hon läser på nätet och tror på allt utan källkritik och hänvisar sen till att hon minsann är professor..
Citera
2020-05-07, 12:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Svarta har 4 gånger så hög risk att dö i Covid-19 enligt brittisk studie.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8296289/Black-people-FOUR-TIMES-likely-die-coronavirus-white-people.html?ito=push-notification&ci=14624&si=2505919

Så vad kan detta bero på?

Låga D-Vitamin nivåer kanske?

D-vitaminbrist ökar risken med en faktor 10.

MSB borde göra en informationskampanj riktad till mörkhyade.
Citera
2020-05-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Först: "Om vi hade gjort som vi gör nu under HIV-pandemin, då skulle folk ha dött som flugor"

Och då frågar jag (indirekt): "var det inte precis så här vi gjorde?"

Inget svar..

För poletten - kanske - trillade ner.

Bögarna - vissa av dem - fortsatte att ha oskyddat sex med vem som helst i parker, offentliga toaletter, buskage etc. Några tjejer träffade Mehdi och tänkte sig inte på ordet "kondom"...

Men annars blev det inte så att halva befolkningen DOG pga HIV.

Nu är det ungefär samma sak. Man är försiktig - inte därför att man måste - utan därför att man vill.
Vissa är inte det - andra är hysteriska. Majoriteten sköter sig.

Men detta retar sig vissa alarmister på..

Det är dock inte så det är, för var dag som går så syns det att folk blir allt mer oförsiktiga.
Citera
2020-05-07, 12:04
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
D-vitaminbrist ökar risken med en faktor 10.

MSB borde göra en informationskampanj riktad till mörkhyade.

Faktor 10?

Har du någon källa på detta?
Citera
2020-05-07, 12:04
Medlem
Trndsttrs avatar
Har inte hängt med i tråden på sistone så jag har säkert missat det, men vad har hänt med uppdateringen 11.30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in