2020-05-07, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja och så "effektivt" system har i princip inget annat land. I de flesta länder så har de andra system, så som att läkaren måste ringa in det, och/eller det räcker inte med att de har covid19 för det ska registreras som dödsorsaken utan man kanske anser att lunginflammation är dödsorsaken etc. Det lär också finns bra många fler som dör hemma utomlands, i synnerhet utanför väst.

Frågan är om sverige inte överrapporterar. Många av de som har covid19 och dör, skulle ha dött hursomhelst.

Alla kommer vi att dö. Någon överrapportering däremot har vi garanterat inte. Tvärtom. De som bor på boenden (och de är många) rapporteras inte som Covid 19 om de inte fått diagnos innan de dött.
Citera
2020-05-07, 10:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ja och så "effektivt" system har i princip inget annat land. I de flesta länder så har de andra system, så som att läkaren måste ringa in det, och/eller det räcker inte med att de har covid19 för det ska registreras som dödsorsaken utan man kanske anser att lunginflammation är dödsorsaken etc. Det lär också finns bra många fler som dör hemma utomlands, i synnerhet utanför väst.

Frågan är om sverige inte överrapporterar. Många av de som har covid19 och dör, skulle ha dött hursomhelst.
Ja då kan man säga så om alla då.
"Alla som dör av covid-19 skulle ha dött ändå"

Självklart dödar covid-19. Vi kan sluta prata om riskgrupper annars och inget säga.
Citera
2020-05-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Hade 100 000 i Sverige dött så hade det varit en brakskit i rymden på gränsen till att man bör vara orolig? så 3 papp? är svenska folket riktigt riktig i skallen? nej.

Det är många frågor som sorterar människor i grovt sett två läger, de känslostyrda och de rationellt styrda. C19 är en ultimativ sådan fråga, den handlar ju om död och är svår/omöjlig att kontrollera map. vilka som kan drabbas och vilka som knappt märker av sjukdomen.
Citera
2020-05-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det pinsamt..? Resten av världen ser på oss som en spetälskekoloni...

Den som lever få se. Kan bli omvänt också. Medans ”resten” av världen fortfarande håller på med viruset har vi gått vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ja i Italien där tre generationer bor ihop så smittar man nog den tredje generationen om det är lockdown så alla tvingas ihop.
vad har det med saken att göra?
Citera
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"In the end, it may be public pressure, rather than new evidence, that causes the UK government to shift its position on whether people should wear masks."
This is the end
My only friend, the end.
it hurts to set you free.

andningsskydd borde redan vara kutym om man vill stoppa skiten.
Citera
2020-05-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Den som lever få se. Kan bli omvänt också. Medans ”resten” av världen fortfarande håller på med viruset har vi gått vidare.

With only 3-4% of the country infected? Doubtful.
Citera
2020-05-07, 10:30
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finland håller på med en utredning om munskydd som ska vara klar i maj. Tillsvidare finns inga beslut om munskyddens vara eller icke vara. Samma sak i Norge.

Det som var litet intressant som jag snappade upp nånstans igår var att antingen Sanna Marin eller vad-hon-heter social.o.hälsoministern uttryckligen sade att det inte finns någon rekommendation som avråder allmänheten från munskydd, och att det är fritt för var och en att fatta sina egna beslut.

Noterade också att en mindre K-affär (mostvarande ICA) här i centrum hade engångsmasker till salu vid kassan.

Här kom ju också en skarp rekommendation till hem- och äldrevården om att använda munskydd redan för länge sedan.

Jag misstänker att vi inte i Finland kommer att få ett masktvång någonstans, men möjligen en mycket stark rekommendation för kollektivtraffik och vårdinrättningar (när väl besök igen blir tillåtna).

Ser en minoritet med munskydd (mestadels engångs) i lokala affärer och på gatan. Däremot gör nog många som jag och har en tubhalsduk eller bandana till hands hela tiden.
Citera
2020-05-07, 10:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, tack. Kanske har att göra med längden på respiratorbehandlingen som sagt, och kanske även sederingsdjupet? Annars börjar man ju undra vad det är för zoombievirus, som kan påverka drömmar och minnen... Nu flyger min fantasi iväg, och jag tänker att viruset kanske fortsätter att verka inne i hjärnan på alla som en gång har fått det - och rätt som det är så förvandlas alla till dreglande zoombies... eller börjar hallucinera...
Har de inte det redan? Jag menar utifrån presskonferenserna varje dag kl. 14:00...
Citera
2020-05-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ja i Italien där tre generationer bor ihop så smittar man nog den tredje generationen om det är lockdown så alla tvingas ihop.

Fast stämmer detta verkligen i norra Italien som är väldigt industrialiserat och modernt sedan länge? Eller är det bara en mediamyt? Det är ju i norra Italien som förmodligen är mer avancerat och modernt än Sverige som corona har slagit hårdast än så länge, inte i det fattiga och betydligt mer primitiva och gammeldags södra Italien.

"Italien" innebär inte per automatik stora familjer som bor i stora hushåll i någon slags romantiserad miljö som fanns för 100 år sedan.

Italien har ju ett av Europas lägsta barnafödande, vilket talar emot bilden av den italienska storfamiljen.
Citera
2020-05-07, 10:34
Medlem
Citat:
Som sagt, sverige har testat mer per capita än vad sydkorea har gjort. PÅ slutet nu så har vi testat mellan 4-5 gånger mer än vad de har gjort.

Du har säkert rätt, jag har inte koll på det. Men Sydkorea har ju en befolkning som är runt 50 miljoner så det är ju inte konstigt om de inte kan testa alla hela tiden - det kan ju inte Sverige heller.
Pyttesmå land har en fördel när det gäller sånt här, det är lättare att kontrollera en liten befolkning.
Citera
2020-05-07, 10:34
Medlem
En jobbig jävel

Detta är en gammal grej, som jag såg först idag.

Efter att ha följt Tegnell i 2 månader ser jag vissa tydliga, knepiga karaktärsdrag.

Att Tegnell kan vara tydligt arrogant, att han är en kantig maktmänniska och att han kan vara en jobbig jävel på jobbet, det har jag gissat för länge sedan.

Om han inte har respekt för en professor som vill samarbeta under nationell kris, då kan ni tänka er hur liten respekt han har för gräsrötter, tex debattörerna här på flashback, och de stolpskott som tatuerar hans nylle på armen...

Professor Cecilia Söderberg ville ta ett snack med Tegnell, och han slängde på luren, som hon säger.

https://youtu.be/OjqPcv-SP9M

Jag är inte ett dugg förvånad.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-05-07 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in