Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Lyssnar på P1 morgon och blir full i skratt. Först berättar de att Sverige inte hjälper andra EU-länder. Någon minut senare blir det att EU-länder inte hjälper varandra medan ärkefienderna israeler och palestinier samarbetar.
Alltfler länder i Europa hjälper varandra med skyddsutrustning och vård av corona-patienter. Men Sverige bidrar inte, visar en granskning som Ekot gjort.
Sverige sticker alltså ut. Men på en lista finns Sverige ändå med: Sverige är ett av 18 EU-länder som hjälpt till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från utlandet, 1 500 hittills från bland annat Chile, Peru och Tunisien.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467811
Hon måste vara sprittsprångande galen den där Södermalmsjournalisten Susanne Palme. Hon kritiserar Sverige för att
Sverige inte har donerat sjukvårdsutrustning eller erbjudit sjukvårdsplatser till exempelvis Italien eller Spanien.
Kan det bero på att Sverige inte hade några ansiktsmasker och något desinfektionsmedel att donera - som Estland hade och som de inte behövde själva, eftersom de inte hade en kraftig smitta i landet - som vi hade/har? Eller att det var oklart om sjukvårdsplatserna skulle ens räcka till våra egna? Skulle vi då fylla platserna med spanjorer och italienare för att sen säga "tyvärr" till moster Harriet som hade insjuknat på äldrevården? Tyskland har däremot erbjudit en del av sina sjukvårdsplatser, men de har ju så gott om dem att det har blivit över.
Vi har inte donerat, men Sverige har inte heller tiggt om andra EU-länders hjälp utan vi har klarat oss själva. Uppenbarligen har svetsaren lärt sig en läxa sen flyktingkrisen. Tack gode Gud för det!
Sverige har organist transporter av sjukvårdsutrustning till andra länder - TROTS att
andra länder har försökt förhindra transport av vår egen sjukvårdsutrustning till vårt land (Frankrike). Utrustning som vi redan hade betalat med egna pengar - inte med EU:s bidrag.
Susanne Palme anser att Sverige sticker ut.
Äntligen skulle jag vilja säga. Ett tag var jag riktigt rädd för att svetsaren skulle ha glömt bort vad som hände under flyktingkrisen, men nu känner jag mig lättad. Han är inte helt dement. Han har varit olovligt godtrogen. Men nu är det slut med det. :-)