2020-05-07, 06:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Och sedan så stänger vi helt våra gränser tills dess att ett vaccin har utvecklats. Detta förutsätter att vi faktiskt lyckas få bort smittspridningen helt och hållet innan vi blir tvungna att öppna upp igen för att undvika total samhällskollaps.
Varför skulle det bli total samhällskollaps om vi importerar och exporterar varor? Har videomöten?
Citera
2020-05-07, 06:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, du likställde en skadlig åtgärd som både räddar liv och tar liv (lockdown) med en harmlös åtgärd som enbart räddar liv (bilbälte).

COVID-19 dödar linjärt, under svenska förhållanden.
Pga av de åtgärder vidtagit privat och offentligt
Citera
2020-05-07, 07:13
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Mördargeting sätter skräck i USA. Kan bli 5 cm lång och slaktar honungsbin. Den asiatiska jättebålsgetingen har siktats för första gången i USA skriver Aftonbladet.

Hmmm....konstig tidpunkt att det här inträffar. En lömsk "krigshandling" från Kina till USA i bråket om hur pandemin blev en pandemi?

Det är nu det händer!
Citera
2020-05-07, 07:13
Medlem
Dånald tromp har nu förklarat krig mot kiniserna då det är klart att virusset tilverkades i en lab
Citera
2020-05-07, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lyssnar på P1 morgon och blir full i skratt. Först berättar de att Sverige inte hjälper andra EU-länder. Någon minut senare blir det att EU-länder inte hjälper varandra medan ärkefienderna israeler och palestinier samarbetar.

Alltfler länder i Europa hjälper varandra med skyddsutrustning och vård av corona-patienter. Men Sverige bidrar inte, visar en granskning som Ekot gjort.

Sverige sticker alltså ut. Men på en lista finns Sverige ändå med: Sverige är ett av 18 EU-länder som hjälpt till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från utlandet, 1 500 hittills från bland annat Chile, Peru och Tunisien.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467811
Det räcker väl att vi är nettobidragsgivare till EU...nån måtta får det vara.
Citera
2020-05-07, 07:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Inte hjälper EU? Vi är största nettogivare per capita i Europa. Det är EU som ska stå utanför vår dörr och erbjuda hjälp, men de skrattar åt naiva människor som dig som tror att EU är ett samarbete. Vi har ingen makt där trots att vi ger mest pengar. De skrattar åt våra ledamöter i Bryssel. De är parasiter som behöver oss mer än vad vi behöver dom.

Vad ska vi hjälp EU med tycker du?

Vi kommer, säkert, att hjälpa andra EU-länder med bemannade IVA-platser när smittspridningen här lugnat ner sig mera. Det kommer att ske först när de mest befolkade delarna av Sverige nått en 30 procentig flockimmunitet, vilket lär vara fallet i mitten av juni, då Skåneregionen hunnit fatt.Detta är precis i tid tills smittspridningen kommer att ta rejäl fart i de lockdown länder som nu börjat öppna upp samhället. Men vi kommer inte att bidra med så många bemannade IVA-platserna att inte vår utarbetade sjukvårdspersonal får chans till en välbehövlig Semester.
Citera
2020-05-07, 07:26
Medlem
[quote=FrankIsBack|71481874]Jag håller inte med eftersom jag tänker mig att den fria rörlighet av varor och tjänster har gynnat Sverige.

Min besvikelse över EU är dess oförmåga att stötta varandra i kriser. Senast flyktingstormen 2015 där det endast var ett fåtal länder som tog ansvar och därför blev trycket på dessa för högt. Hade vi hjälpts åt hade det varit ett problem. Även nu under corona så ser man liknande tendeser, att länderna bara sertill sina egna behov och tex förbjuder export av viktigt sjukvårdsmaterial trots att man har ett överflöd av det.[/QUOTE]

Håller med i det fetade, fullständigt idiotiskt från en del EU medlemmar när det nu är EU, och att sen Sverige skall "hämnas" genom att inte hjälpa till är infantilt.

Och det tror jag biter tillbaka vad det lider.
Citera
2020-05-07, 07:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
UK backade på "strategin" när någon räknade ut hur många människoliv det skulle innebära,
Denne någon har nu fått lämna in sin avskedsansökan eftersom han uppenbarligen inte tog sina egna siffror på allvar utan bjöd in sin älskarinna till sin lägenhet ett par gånger, en kvinna som var gift och bodde med man och barn.

Denne någon tycks dessutom ha haft för ovana att förutspå extrema antal dödsfall som sen aldrig inträffar. Idiotiskt att lyssna på en sån.

Även i Skottland har en rådgivare getts "andra arbetsuppgifter" efter att själv ha brutit mot nedstängningsreglerna två gånger.

Så inte ens de som borde föregå med gott exempel bryr sig. Alltså kan det inte vara så allvarligt.
Citera
2020-05-07, 07:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lyssnar på P1 morgon och blir full i skratt. Först berättar de att Sverige inte hjälper andra EU-länder. Någon minut senare blir det att EU-länder inte hjälper varandra medan ärkefienderna israeler och palestinier samarbetar.

Alltfler länder i Europa hjälper varandra med skyddsutrustning och vård av corona-patienter. Men Sverige bidrar inte, visar en granskning som Ekot gjort.

Sverige sticker alltså ut. Men på en lista finns Sverige ändå med: Sverige är ett av 18 EU-länder som hjälpt till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från utlandet, 1 500 hittills från bland annat Chile, Peru och Tunisien.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467811

Förstår inte vart Ekot vill komma! tycker de att Sverige som fortfarande är hårt drabbat skall skicka skyddsutrustning (som vi inte har) till andra EU länder och sjukvårdspersonal som vi själva har brist på.
Citera
2020-05-07, 07:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
https://omni.se/anstallda-vagar-inte-ga-in-till-sjuka-pa-aldreboende/a/aw9qO2

Otroligt och säkert inte en isolerad händelse:

Omsorgspersonal vågade inte jobba med smittade äldre
/.../Enligt anställda har uppemot 30 personer på kort tid dött i covid-19, något boendets ledning inte vill kommentera. Men Ekot kan se att minst 22 personer registrerats som avlidna i folkbokföringen under drygt en månad.

I det hårdast drabbade huset handlar det om mer än var fjärde person.

– Tänk dig, du går in till patient och vet ingenting om du får corona eller inte. Det här kommer sprida sig överallt eftersom de hyr in personal som inte är vana. Det är kaos, säger en anställd.
/.../
Marie Bergström är enhetschef på Fruängsgården och säger att personalen har fått den information de behöver. Men uppgifterna om att äldre legat i urin och avföring menar hon är en överdrift.

– Jag kan återkoppla till det som varit det värsta under den här perioden, och det är personalens rädsla. Absolut. Att säga att de legat i urin och avföring tror jag är en stark överdrift. Men jag vet att vi haft personal som vägrat gå in och vägrat jobba med covidpatienter och sjukskrivit sig i stället.

Men vi pratar med anställda som själva sett det här?

– Då kan jag undra varför man inte gjort något åt det då. I vård och omsorg av svårt sjuka patienter kan mycket hända på kort tid. Så jag kan varken säga att det stämmer eller att det inte stämmer. Men som sagt det händer saker under väldigt kort tid.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467845

Fruängsgårdens servicehus drivs av Stockholms stad

https://aldreomsorg.stockholm/hitta-servicehus/servicehus/fruangsgardens-servicehus/
Citera
2020-05-07, 07:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
https://omni.se/c-vill-bryta-aldres-isolering-ensamheten-en-halsorisk/a/8mMjq2

Does centerpartiet want old people to die or what the fuck is this

Håller man två meters avstånd, utomhus till den man pratar med är risken för smittspridning minimal.

Jag har dock sett grupper av gamla såväl inomhus som utomhus som, istället stått lika nära varandra när de pratade med varandra, innan coronakrisen.

Ett skräckexemple var ett gäng gamla som satt nära varandra och fikade. Varvid en gubbe i sällskapet sa: "Jag har varit förkyld, men nu är jag på bättringsvägen, host, host".
Citera
2020-05-07, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi kommer, säkert, att hjälpa andra EU-länder med bemannade IVA-platser när smittspridningen här lugnat ner sig mera. Det kommer att ske först när de mest befolkade delarna av Sverige nått en 30 procentig flockimmunitet, vilket lär vara fallet i mitten av juni, då Skåneregionen hunnit fatt.Detta är precis i tid tills smittspridningen kommer att ta rejäl fart i de lockdown länder som nu börjat öppna upp samhället. Men vi kommer inte att bidra med så många bemannade IVA-platserna att inte vår utarbetade sjukvårdspersonal får chans till en välbehövlig Semester.

Med "rejäl fart" menar du då mindre, lika mycket, eller mer smittspridning än i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in