2020-03-27, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
DEN personen skulle jag väldigt gärna vilja veta namnet på... kanske han blir åtalad för hotet senare.

Jag hittar två män i 70 års åldern i Brattås efter en snabb sökning på birthday.se
https://www.birthday.se/Jan-Ingemar-Engberg/H%C3%A4rn%C3%B6sand/1950/a1a71458ab

https://www.birthday.se/Hans-Olsson/H%C3%A4rn%C3%B6sand/1946/a1f267e440

Den ena bor nära vattnet där.

Händelsen inträffade vid 9.40-tiden på torsdagsmorgonen. Grävmaskinisten, en man i 30-årsåldern, larmade då polisen som kom till platsen. Väl på plats hittade polisen flera jaktvapen, som den äldre mannen dock har licens för.

– Vi har omhändertaget vapnen, säger förundersökningsledare Jörgen Bohman vid polisen i Härnösand.

Bakgrunden till agerandet tros vara en mångårig tvist om marken och bryggan som pågår i en civilrättslig process
Citera
2020-04-04, 14:59
Medlem
Intressant men polisen där uppe är så otroligt lama och inkompetenta att detta brott aldrig kommer bli löst.
Citera
2020-04-07, 10:14
Medlem
Mongoglads avatar
jag tror fb kommer lösa detta!
den som sist nämndes i tråden verkar intressant.
Citera
2020-04-08, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Intressant men polisen där uppe är så otroligt lama och inkompetenta att detta brott aldrig kommer bli löst.

Man undrar om det är samma tvist som Tor hade för 15 år sedan.
Iaf en liknande tvist.
Kanske blir det fler mord där snart.
Citera
2020-04-08, 13:36
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man undrar om det är samma tvist som Tor hade för 15 år sedan.
Iaf en liknande tvist.
Kanske blir det fler mord där snart.

ja det är ju skandal om dom inte topsar den där mannen och kollar med dna från mordet!
tor kanske skulle betala mannen med pengarna dom hittade i huset i byxorna, men det blev hetsigt och tor blev ihjälslagen och damen med om hon såg gm.
huset var ju genomletat men pengarna kvar, den som letade kanske letade ett papper med något som kunde koppla ihop kanske en hetsig markägare med något som tor var inblandad i, ett markköp eller liknande som dom blivit ovänner över.
dna skulle ju kunna förklaras med att dom bodde ganska nära och hälsade på varandra ibland. dom mördade kan ju knappast dementera att dom brukade ses emellanåt?

hoppas det löser sig till slut!
har försökt kolla den där bilen som nämndes, men det verkar svårt. det tror jag är ett blindspår numer sedan jag läste om den nya som nämn i tråden! den personen borde kollas...
Citera
2020-04-09, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
ja det är ju skandal om dom inte topsar den där mannen och kollar med dna från mordet!
tor kanske skulle betala mannen med pengarna dom hittade i huset i byxorna, men det blev hetsigt och tor blev ihjälslagen och damen med om hon såg gm.
huset var ju genomletat men pengarna kvar, den som letade kanske letade ett papper med något som kunde koppla ihop kanske en hetsig markägare med något som tor var inblandad i, ett markköp eller liknande som dom blivit ovänner över.
dna skulle ju kunna förklaras med att dom bodde ganska nära och hälsade på varandra ibland. dom mördade kan ju knappast dementera att dom brukade ses emellanåt?

hoppas det löser sig till slut!
har försökt kolla den där bilen som nämndes, men det verkar svårt. det tror jag är ett blindspår numer sedan jag läste om den nya som nämn i tråden! den personen borde kollas...

Jag tror endast ett erkännande kombinerat med DNA träff kan få detta uppklarat, tror inte DNA räcker. Mitt tips är att mördaren hela tiden bott i området, det förklarar också varför Tor tycks ha gått upp i rök den där morgonen han tog bilen men aldrig syntes i stan, då han skulle göra några ärenden, han var antagligen till någon bekant i området.

https://www.allehanda.se/artikel/vantade-mordaren-pa-tor-oberg
Tor Öberg har alltså varit nånstans timmarna innan- han och Gerd Wiklund mördades. Uträttade han något ärende inne i Härnösand? Eller hade han möjligen varit ute i Solumshamn, Gåns-vik, Vårdkasen eller någon annanstans?

Det verkar inte heller alltså ha funnits några bankuttag den här dagen eller andra konstiga uttag sista dagarna som polisen kunde spåra till mordet.
Citera
2020-04-20, 00:20
Medlem
Mongoglads avatar
inget nytt än? synd tråden verkar dö helt med jämna mellanrum. finns det ingen som bor i närheten som känner för detektivarbete?
Citera
2020-04-20, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
inget nytt än? synd tråden verkar dö helt med jämna mellanrum. finns det ingen som bor i närheten som känner för detektivarbete?

Ja det här mordet är så mystiskt på något sätt, ett äldre par som blir brutalt mördade till synes utan större anledning och en mördare som fortfarande går fri.

Jag kommer ihåg första gången jag hörde om mordet, satt med pappa i bilen och tyckte det lät så hemskt, sedan dess har detta mord alltid funnits i mitt huvud på något sätt.
Jag kan väldigt mycket detaljer om mordet men ja det finns vissa ledtrådar som man borde dra i som jag inte tror blivit kollade fullt ut, bland annat människorna som bodde i området på den tiden borde ha blivit hörda och DNA kollade.

Nu är det för många som lämnat Brattås, bland annat dom närmaste grannarna så jag har svårt att se detta mord bli uppklarat annat än DNA bevis och erkännande.

Det här pirbråket verkar alltså fortfarande vara aktuellt i Brattås, vem är det som är sådan motståndare mot att piren byggs?
Varför verkar Brattåsfolket vara emot att det byggs pirer ?
Kanske är det någon gammal bekant tlil Tor som nu försöker skydda området från att byggas på.
Citera
2020-05-07, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii

Varför tror du så ?
Citera
2020-05-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Jag har aldrig påstått någonting om Jimmys död. Det enda jag gjorde var att a) länka till den artikel som ditt "initierade" inlägg var i princip en karbonkopia av, b) att håna dig lite för att du trodde att Storsjöyran var en plats, samt c) påminna dig om att din mytomanfetisch att låtsas vara allvetande auktoritet är såväl patetisk som uppenbar.

Vad gäller flickbekantens skostorlek, skärp dig. Du kunde komma undan genom att droppa såna där icke-kontrollerbara detaljer i början av din flashback-tid (när du påstod dig vara "officiell utredare av Kálamarks-fallet", remembah?), men efter att du gång på gång avslöjats som en lögnaktig svammeljöns...nä.

Kopplingen Brattås-Jimmy är ju jättefräsch och nytänkande. Har du hört om den där nya dansen också..."Lambada"?

Fan, jag har suttit tillsammans med Jimmy. Trist att läsa detta. Snacka om att jag legat under en sten och inte hört, sett eller läst.
Citera
2020-05-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Varför tror du så ?

Jag tror samma sak, det utreds väl inte ens? De väntar bara på dnaträff på något som kanske inte ens kommer från gm.
Citera
2020-05-08, 22:41
Avslutad
GW har ju sagt att mördaren kan köpa tårta till polisen, dom kommer inte kunna binda en mördare till det här mordet då så många fel har begåtts från början.
Frågan är hur mår mördaren idag, snart 15 år år sedan mordet begicks.
Jag tror mördaren lever men är väldigt härjad av händelsen fortfarande. Jag tror även att en handfull personer vet vem mördaren är, det är någon i Tors bekantskapskrets eller områdeskrets vid tidpunkten, det var någon han hade retat upp under en lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in