Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 23:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vad finns det för skäl att hemligstämpla en mordutredning? Brukar man hemligstämpla mordutredningar som inte lett någonvart?

Ja, man har från myndigheternas sida blivit allt mer restriktiv med att bedöma förundersökningsmaterial som icke sekretess. Varför det är så är en tiotusenkronorsfråga om något.

Är det av omtanke om privatlivets helgd som ofta hävdas eller för att myndigheterna och ansvariga inte är pigga på att att få sin verksamhet granskad eller för att man har intresse av att mörka information eller för att man rent av har rent konkreta saker att dölja som allmänheten inte skall få reda på?

Sant är i alla fall att det inte finns något som talar för att Krister Petersson inte skulle vara en åklagare i tiden och därmed väldigt pigg på att se till att så mycket som möjligt från en eventuellt nedlagd förundersökning kommer att beläggas med sekretess.
Citera
2020-05-06, 23:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Tack så jätte mycket. Flashback kan man lita på :-)
Läste igenom o fick inte någon känsla (även om jag hade hoppats) att det stämde in med någon av de presumtiva gm som har avhandlats här (mig veterligen).

Nej, det är nog svårt att förstå riktigt vem det där var. Som vi har sagt många gånger så har den här kvällen i Sthlm city granskats på tvären och höjden och bredden och djupet i 34 år så i stort sett alla som rörde sig i området har någon gång fått en spotlight på sig från något vittne.

Taxichaffisen tyckte han var skum och det kan han mycket väl ha varit, men så vitt jag sett har inte PU någon gång tagit upp detta vittnesmål som särskilt intressant. Hittills.
Citera
2020-05-06, 23:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vittnen som skakigast när det kommer till avstånd och tid. Vad är Björkmans "tio meter" och Fauzzis uppskattning om var han ser LOP egentligen värda? Tycker det väger minst lika tungt att han kopplar samman mannen i telekatalogblå jacka med killen som sticker ut från porten.

Ja visst är vittnen skakiga. Kläder ett särskilt svårt område har jag förstått av de vittnesexperter som framträtt. Generellt får jag intrycket att de kvinnliga vittnena är mer uppmärksamma på kläder än vad männen är.

Det här med AB/Tensonmannen kan vi inte avgöra endast utifrån vad AB och NF säger. Vi får bara, som jag tror jag skrev, konstatera att här finns en diskrepans som gjort att jag och flera med mig börjat granska det tidigare så självklara antagandet att mannen NF såg var identisk med AB.

Det är trots allt en avsevärd skillnad på 10 och 60 meter.

Ingen av oss vet.
Citera
2020-05-06, 23:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men de bilderna är ju som sagt de enda som finns där. Är kontot TU:s har det rimligtvis lagts upp för att antingen driva med oss eller som en sällsamt illa dold nyckel. Att kontot finns kvar ett halvår efter hans död stärker kanske inte heller äktheten?

(Vet vi att det är rätt sjö och kyrkogård?)

Ja, du får ta det för vad det är. Det är bara i sammanhanget en underlig FB-sida. Visst kan någon glad desinformatör ha lagt ut detta. Eller inte. OPK123 som besökt både sjön och kyrkogården säger att det är rätt.

Jag har genom åren intresserat mig lite för det här "spåret" (och en del andra spår). Kan givetvis leda till ingenting. Men så är det med mycket här i tråden.
Citera
2020-05-07, 00:03
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du tror inte att de faktiskt arbetar med att skriva ner lösningen och dra i de sista trådarna? Det var ju inte så att de var helt färdiga i slutet av januari. Det är mycket jobb kvar när man väl bestämt sig för att släppa en lösning.

Sen när den är färdig så kommer den säkert testas genom presentation för höga poliser. Skrivas om. Sen är det dags för allmänheten
Jag får intrycket att lösningen legat på bordet i PU alltsedan åklagare Petersson kom dit i januari 2017. Detta utifrån det konsekventa sätt att uttala sig på han gjort sedan dess. Vad det har för samband med Dag Anderssons och Lennart Gustafssons avgångar 2016 vet jag inte, men på något sätt hänger det ihop. De såg vägar framåt då, menade de, men var besvikna över uteblivna utredningsresurser.

Kanske tillförde Petersson den kreativa energi eller den beslutskraft och det mandat som PU led brist på? Fler händer tycks inte PU ha nu dock. Arbetet går nog långsamt även om de vet vart de ska.

Hur detta hör ihop med Lennart Gustafssons i mitt tycke simpla uttalanden på Walls blogg denna vår vet jag inte alls.
Citera
2020-05-07, 00:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Thomas Pettersson påstår inte alls att Stig Engström befann sig vid Grand under mordkvällen. Däremot så påstår han att det kan ha varit så att Engström befann sig vid biografen men det framgår av sidan 218 i Den osannolika mördaren att Pettersson inte alls utesluter att Stig Engström aldrig var nära Grand under mordkvällen. Om du har läst Thomas Petterssons bok, vilket jag tvivlar på, så har du läst den slarvigt.
Frågan är om det finns något mer tröttsamt än ältandet av SE?

Det enda handfasta vi har att gå på avseende SE är att han bevisligen lämnar Skandiahuset i anslutning till till mordet, med all sannolikhet strax efter skotten, men möjligen någon minut innan. Det är allt.

Signalement: rock eller jacka, keps eller mössa, ålder, gångstil - inget pekar entydigt på SE. Snarare kan sådär 50% av vinterklädda män passa in.
Vapen: vi har inte en enda uppgift om att SE hade tillgång till ett vapen, eller vapenvana öht.
Hans egna uppgifter: flera detaljer, som beskrivningen av LJ och detaljer från upplivningen pekar snarast på att han stannade vid MP efter mordet.
Övriga vittnen: ingen känner igen SE fastän han visat sig i bild och på TV. Inget vittne har heller uppgett att SE uttalat sig eller gjort något misstänkt, före eller efter mordet.
Beteendet i övrigt: kontaktar frivilligt polisen och försöker försämra sitt alibi genom att dölja att han pratat flera minuter med vakten i entrén.

Om man nu som TP likt förbannat skall pressa in SE som mördare så blir det lite väl häftigt att hävda att SE dels råkar ha en 357:a i fickan och dels stöter på LOP av en slump. Således vill TP och andra helst placera SE vid Grand inte bara en, utan två gånger på kvällen. Det är bara på det viset som SE (a) kan veta att LOP är på bio och (b) se att de går söderut på Sveavägen, inte norrut samma väg som de kom. Det andra Grand-besöket kräver att SE springer som en blådåre runt kvarteret och kan då ändå inte veta att LOP kommer att passera Dekorima. Till TPs försvar skall sägas att han verkade tämligen obekväm med detta reportaget i VB. Konstigt vore väl annars.

Nåväl, dessa två (2) besök vid Grand av SE är fysiskt möjliga (givet att SE av oklar anledning smiter ut bakvägen strax före 21), men vi har ju absolut inga uppgifter om att så är fallet (snarare tvärtom). Det är här SE-teorierna blir tröttsamma utan gräns: det är de troende som skall påvisa att SE faktiskt var vid Grand två gånger under mordkvällen, inte vi andra som skall motbevisa det. Om dessa besök inte finns... vem tror då att SE ändå sköt Palme slumpmässigt med ett vapen som ingen kunnat koppla till honom på något sätt?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-07 kl. 00:18.
Citera
2020-05-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja visst är vittnen skakiga. Kläder ett särskilt svårt område har jag förstått av de vittnesexperter som framträtt. Generellt får jag intrycket att de kvinnliga vittnena är mer uppmärksamma på kläder än vad männen är.

Det här med AB/Tensonmannen kan vi inte avgöra endast utifrån vad AB och NF säger. Vi får bara, som jag tror jag skrev, konstatera att här finns en diskrepans som gjort att jag och flera med mig börjat granska det tidigare så självklara antagandet att mannen NF såg var identisk med AB.

Det är trots allt en avsevärd skillnad på 10 och 60 meter.

Ingen av oss vet.

Nej, så sant. Hade väl bara haft lättare att luta mig mot Fauzzis uppskattning om var han möter LOP om hans position vid mordet hade varit mindre förbryllande.
Citera
2020-05-07, 00:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det verkar ju som sagt onekligen så att IM hade mkt svårt att bedöma tider där han satt, vilket han delvis medger i rätten. Tror han satt lite som på nålar o ville komma iväg från den olämpliga olagliga parkeringen och tiden kändes därför lång när han satt o betraktade den blivande mördaren.

Förutom att han vid rättegången i TR säger att GM kan ha stått där i upp till 3-4 minuter, så säger han att ett gäng på ca fem pers. passerar GM ca 20 s innan mordet. Detta gäng borde rimligen vara AB med kollegor men dessa passerar betydligt tidigare.

Tycker iaf att det inte kan uteslutas att en förföljare kan ha skyndat sig att passera LOP när han anade åt vilket håll de var på väg o ställde sig vid avfasningen. LOP stannade till vid en butik o detta kan ha gett GM iaf kanske minst 20s väntetid.
Jag lutar också mot att Grandmannen (som bevisligen fanns i någon form) följer LOP över gatan och passerar dessa och väntar vid Dekorima. Det är då denne som NF ser. NF ser inte AB, kanske för att AB är ute vid trottoarkanten och spanar söderut. AB är inte nykter (vilket visas av han irrationella beteende runt bankomatbesöket) och kan missa både det ena och andra. Detta tycker jag skaver minst mot de olika vittnesmålen.
Citera
2020-05-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag lutar också mot att Grandmannen (som bevisligen fanns i någon form) följer LOP över gatan och passerar dessa och väntar vid Dekorima. Det är då denne som NF ser. NF ser inte AB, kanske för att AB är ute vid trottoarkanten och spanar söderut. AB är inte nykter (vilket visas av han irrationella beteende runt bankomatbesöket) och kan missa både det ena och andra. Detta tycker jag skaver minst mot de olika vittnesmålen.

Har inte GM i så fall rätt kort tid på sig att passera LOP? Han räknar då kallt med att de inte ska reagera på honom när han ångar förbi och försvinner runt hörnet.
Citera
2020-05-07, 02:54
Medlem
Grandiosos avatar
Vem var den här 42-åringen som Palmeutredarna intresserade sig för 1994?
Och tydligen inte så lite heller.
Det blev rätt mycket ståhej kring mannen ett tag.
"Ständigt nya och motstridiga uppgifter. Det ledde först till att polisen avfärdade 42-åringen
som icke trovärdig. Nu har det istället gjort honom till huvudmisstänkt."
(Sidan 8)

Den här figuren, vem det nu var, påstod sig ha bevittnat mordet på Palme.
Förmodligen bara en uppmärksamhetstörstande knäppgök som man så småningom
fann för gott att helt avföra som möjlig gärningsman.

https://tidningar.kb.se/4112703/1994-03-12/edition/11252/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1994-01-01&to=1994-12-31
Citera
2020-05-07, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Correct.
They where sold in Trosa according to an article in Expressen 1986-04-30.
Shortly after that I think I've read an article saying that the owner was found.
I'll check.

Trosa - a short walk from the summer house - I bet the S & W was kept there!
I would quadruple check the ownership of those eyeglasses! Like DNA test them!
oh - and there is a great doppelgänger picture there as well...
Citera
2020-05-07, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vem var den här 42-åringen som Palmeutredarna intresserade sig för 1994?
Och tydligen inte så lite heller.
Det blev rätt mycket ståhej kring mannen ett tag.
"Ständigt nya och motstridiga uppgifter. Det ledde först till att polisen avfärdade 42-åringen
som icke trovärdig. Nu har det istället gjort honom till huvudmisstänkt."
(Sidan 8)

Den här figuren, vem det nu var, påstod sig ha bevittnat mordet på Palme.
Förmodligen bara en uppmärksamhetstörstande knäppgök som man så småningom
fann för gott att helt avföra som möjlig gärningsman.

https://tidningar.kb.se/4112703/1994-03-12/edition/11252/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1994-01-01&to=1994-12-31
Det var väl Alf Lundin. Sök på honom i tråden. Ölvebro agerade i ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in