Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 13:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack!, just ja det var där jag läst det:
En chilensk politisk flykting som varit livvakt åt Salvador Allende.
Det kom han dock att förneka.
Han påstod sig endast ha varit soldat som bevakat presidentpalatset.

Att hans glasögon kommit bort bekymrade honom inte värst. Han var inte vidare förtjust
i dem ändå framgår det.

Man fann den här chilenaren så pass intressant att man ett tag hade honom under övervakning
och till och med plockade in honom men snart insåg man att detta spår inte var något värt
så man övergav det.

Det är Valborgsmässoafton och den gode Holmér tvingas konstatera att luften just
gått ur glasögonballongen: "Det återstår bara ett trivialt hittegodsärende med en
otacksam Gomez. Han är på fri fot igen och kan göra vad han vill men det är knappast
troligt att han kommer att åka och hämta sina glasögon."
Citera
2020-05-06, 13:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack!, just ja det var där jag läst det:
En chilensk politisk flykting som varit livvakt åt Salvador Allende.

Det var vad man trodde först. Sedan skulle visat sig att han var militär men inte tillhörde livvakten.
Citera
2020-05-06, 13:45
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du tycker uppenbarligen att det här med att kunna underbygga sina påståenden med fakta inte är så viktigt. Det respekterar jag även om jag själv tycker det är viktigt att ta avstamp i verkligheten och inte i fablernas värld. När jag funderar i olika hypotetiska resonemang, ex om hur GM kommer till mordplatsen, så gör jag det utifrån de fakta som finns tillgängliga . Inte från ett eget fiktivt drömscenario. Omvänd bevisföring tror jag inte heller på. Att bevisa någons oskuld är oerhört svårt. Det är därför alla rättsstater utgår från att den åkagaren ska bevisa den anklagades skuld.

Konkretisera i sak vad du anser är lama halmstrån och liksom det antal omständigheter du ser för hans skuld. Då går din argumentation att bemöta. Jag förstår inte vad du tycker är tråkigt i det faktum när jag påpekar att Stig Engström av Thomas Petersson påstås vara vid Grand 2100 . TP har inga bevis för detta utan gör ett rent antagande, Vid samma klockslag står SEs arbetskamrat HUbert Falk på nämnda plats. Tycker du det ska förtigas att HF inte såg SE? När du citerar mig, gör det riktigt och bespara mig andemeningar till seansernas värld .

Thomas Pettersson påstår inte alls att Stig Engström befann sig vid Grand under mordkvällen. Däremot så påstår han att det kan ha varit så att Engström befann sig vid biografen men det framgår av sidan 218 i Den osannolika mördaren att Pettersson inte alls utesluter att Stig Engström aldrig var nära Grand under mordkvällen. Om du har läst Thomas Petterssons bok, vilket jag tvivlar på, så har du läst den slarvigt.
Citera
2020-05-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Thomas Pettersson påstår inte alls att Stig Engström befann sig vid Grand under mordkvällen. Däremot så påstår han att det kan ha varit så att Engström befann sig vid biografen men det framgår av sidan 218 i Den osannolika mördaren att Pettersson inte alls utesluter att Stig Engström aldrig var nära Grand under mordkvällen. Om du har läst Thomas Petterssons bok, vilket jag tvivlar på, så har du läst den slarvigt.
Det är riktigt att TP skriver om KAN ha varit vid Grand (det vore ju häpnadsväckande om han skrev att han var där punkt). Men det har väl inte undgått någon att han med emfas i intervjuer (inte minst i tv) framfört att det är där han upptäcker OP - det är hans huvudteori och som skapat mest debatt (pga av den osannolika vägen och tiden tillbaks genom Skandiahuset)
Citera
2020-05-06, 16:47
Medlem
https://www.politico.eu/article/swedens-chance-to-heal-open-wound-of-former-pms-murder-olof-palme/?fbclid=IwAR1pT0GKTflOoZ8ZHAG79aulW5I1-o6VtMCSfSzgdnFYUBjj4DG6UQeKJiw

Verkar som att de fortfarande förhör folk.

Citera
2020-05-06, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
https://www.politico.eu/article/swedens-chance-to-heal-open-wound-of-former-pms-murder-olof-palme/?fbclid=IwAR1pT0GKTflOoZ8ZHAG79aulW5I1-o6VtMCSfSzgdnFYUBjj4DG6UQeKJiw

Verkar som att de fortfarande förhör folk.

Tycker det är skumt att ingenting har lyckats läckas trots att de genom de här tre åren förhört en massa människor. Egentligen har det bara läckt från SE släktingar.

Tycker det faktiskt är dags för KP att komma ut med en presskonferens. Han kan inte sitta där och suga på karamellen från det att han för snart 3 månader sedan kom ut med sin tidsgräns på 30 juni.
Citera
2020-05-06, 17:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Tycker det är skumt att ingenting har lyckats läckas trots att de genom de här tre åren förhört en massa människor. Egentligen har det bara läckt från SE släktingar.

Tycker det faktiskt är dags för KP att komma ut med en presskonferens. Han kan inte sitta där och suga på karamellen från det att han för snart 3 månader sedan kom ut med sin tidsgräns på 30 juni.

Du tror inte att de faktiskt arbetar med att skriva ner lösningen och dra i de sista trådarna? Det var ju inte så att de var helt färdiga i slutet av januari. Det är mycket jobb kvar när man väl bestämt sig för att släppa en lösning.

Sen när den är färdig så kommer den säkert testas genom presentation för höga poliser. Skrivas om. Sen är det dags för allmänheten
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-06 kl. 17:48.
Citera
2020-05-06, 17:46
Medlem
p.norths avatar
I väntans tider..
En återblick hur det såg ut med Palmes regering strax före mordet.
Klas Eklund klättrade snabbt upp i karriären bla

https://tidningar.kb.se/2636667/1986-01-04/edition/156080/part/1/page/16/?q=Ulf%20dahlsten&from=1986-01-01&to=1986-02-28

https://tidningar.kb.se/4112678/1986-02-10/edition/10988/part/1/page/12/?q=Ulf%20dahlsten&from=1986-01-01&to=1986-02-28
Citera
2020-05-06, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du tror inte att de faktiskt arbetar med att skriva ner lösningen och dra i de sista trådarna? Det var ju inte så att de var helt färdiga i slutet av januari. Det är mycket jobb kvar när man väl bestämt sig för att släppa en lösning.
Ja självklart är det antagligen så. Men om man går ut den 17 februari på ett så självsäkert sätt som KP gjorde så tyder det på att det mesta redan är klart. Tycker bara det är onödigt att det ska ta sån lång tid.

Han borde i min mening inte ens gått ut med det här i februari och borde vänta till den dagen han skulle presentera.
Citera
2020-05-06, 17:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Ja självklart är det antagligen så. Men om man går ut den 17 februari på ett så självsäkert sätt som KP gjorde så tyder det på att det mesta redan är klart. Tycker bara det är onödigt att det ska ta sån lång tid.

Han borde i min mening inte ens gått ut med det här i februari och borde vänta till den dagen han skulle presentera.

Ja det är konstigt att han gick ut. Var det att han försa sig på telefon till Kvartoft, eller har han en räv bakom örat? Försöker han få konspiratörer ringa varandra? Försöker han få anhöriga att släppa sin sista skyddsmur?
Citera
2020-05-06, 18:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du tycker uppenbarligen att det här med att kunna underbygga sina påståenden med fakta inte är så viktigt. Det respekterar jag även om jag själv tycker det är viktigt att ta avstamp i verkligheten och inte i fablernas värld. När jag funderar i olika hypotetiska resonemang, ex om hur GM kommer till mordplatsen, så gör jag det utifrån de fakta som finns tillgängliga . Inte från ett eget fiktivt drömscenario. Omvänd bevisföring tror jag inte heller på. Att bevisa någons oskuld är oerhört svårt. Det är därför alla rättsstater utgår från att den åkagaren ska bevisa den anklagades skuld.

Konkretisera i sak vad du anser är lama halmstrån och liksom det antal omständigheter du ser för hans skuld. Då går din argumentation att bemöta. Jag förstår inte vad du tycker är tråkigt i det faktum när jag påpekar att Stig Engström av Thomas Petersson påstås vara vid Grand 2100 . TP har inga bevis för detta utan gör ett rent antagande, Vid samma klockslag står SEs arbetskamrat HUbert Falk på nämnda plats. Tycker du det ska förtigas att HF inte såg SE? När du citerar mig, gör det riktigt och bespara mig andemeningar till seansernas värld .

Du tillhör uppenbarligen kategorin skribenter som avfärdar hypoteser/tankegångar med argumentet, ingenting visar, som om vore en domstolsförhandling.

Ganska meningslöst att öda tid på att såga skribenters resonemang och tankegångar som om de vore påståenden med lama halmstrån.

Vill du ha exempel på lama halmstrån nödvändigtvis inte författade av dig, varsågod:

SE måste ha haft tillgång till ett vapen, ingenting visar att SE hade tillgång till ett vapen, därför kan det inte vara SE.
(Ingenting visar att SE inte hade tillgång till ett vapen.)

SE ville vara i rampljuset, just därför hörde han av sig till media.
(Ett påstående som på intet vis visar att SE inte kan vara GM.)

SE måste ha haft radiosamband, inget visar att han hade det, därför är SE osannolikt skytten. (Ett rimligt antagande är att den eller de som utförde mordet har sopat undan spår, och dessförinnan inte skyltade med sina pinaler.)

GM måste ha varit av en speciell sort, vem som helst klarar inte av att mörda på öppen gata. SE var inte rätta typen. (Hur vet man att SE inte var av rätta typen?)

SE måste ha haft hjälp inifrån Skandia, förslagsvis minst en väktare, ingenting visar att någon väktare har varit delaktig, därför kan SE inte vara GM.(Hur visar man att en väktare har varit delaktig om ingen berättar att så var fallet, och inga tekniska spår har hittats? Avsaknad av bevis bevisar ingenting)

Det finns många fler märkliga resonemang i tråden som skribenter använder för att visa att SE inte kan vara GM.

Jag påstår inte att SE var GM, notera det. Dock har jag inte sett ett enda bevis som utom allt rimligt tvivel ger anledning att avfärda SE, inte en enda klockren enskildhet ger SE ett fullgott alibi.

Jag måste inte nödvändigtvis tro att SE var GM för att vända mig emot lama halmstrån och krystade förklaringar som syftar till att fria SE samt dumförklara meddebattörer.

Du är en av de mest läsvärda i tråden i mitt tycke, dock inte läsvärd i de fall där du lägger energi på att såga tankegångar och resonemang som om vore påståenden, och dessutom med lama halmstrån.
Senast redigerad av OY 2020-05-06 kl. 18:04.
Citera
2020-05-06, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det är konstigt att han gick ut. Var det att han försa sig på telefon till Kvartoft, eller har han en räv bakom örat? Försöker han få konspiratörer ringa varandra? Försöker han få anhöriga att släppa sin sista skyddsmur?
Tror helt enkelt att GM är död och att han vet att förundersökningen ska läggas ner. Dessutom arbetsro att inte behöva ta det i prövning i domstol.

Tror han ville göra sig ett namn helt enkelt. Hans inre kanske vill att folk ska nämna hans namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in