Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 19:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är facebookkonto äkta? Dvs har Utriainen själv använt det och haft kontroll över det? Intresset för MOP är så pass stort att det lockar en del mystiker, "davincikodare" och lustigkurrar.

Det finns fler kommentarer av "Lennart Gustafsson" på Walls blogg än denna. Jag tvivlade på att det var PU's LG som skrivit det men Wall skriver i en bloggkommentar att han kontrollerat kontot med den riktige LG och fått det bekräftat av LG.

Ja, FB är ju klurigt på så sätt. Jag vet alltså inte. Men jag har utgått från att det är rätt person. Bilderna på Djursjön och Sala kyrkogård kan visserligen någon lustigkurre lagt in i ett falskt konto, men för min del är det TU:s äkta konto. Har inga bevis. Men jag tror det.
Citera
2020-05-06, 20:21
Medlem
14thInts avatar
Två år före MOP var Stig Engström intervjuad av DN om den politiska striden inom M i Täby. Visar prov på moget resonemang i alla avseenden när det gäller demokratiska frågor. Döm själva.

https://tidningar.kb.se/8224221/1984-02-23/edition/0/part/4/page/3/?q=”Stig%20Engström”%20ytterbyskolan

Får det inte att fungera. DN 23/2 1984 s. 87
Senast redigerad av 14thInt 2020-05-06 kl. 20:52.
Citera
2020-05-06, 20:35
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Om en eller flera vore i livet så vore det väl en realistisk chans att de skulle rymma från landet nu? Dessutom borde de anhållas före en ev process så det skulle nog läcka ut?

Kan man gå ut flera månader i förväg och berätta att ni ska få svaret före sommaren och sedan ta det så lugnt som de gör nu så utgår jag ifrån att GM är avliden.

Tja rent hypotetiskt kan de misstänkta vara allvarligt sjuka lr redan vara frihetsberövade i Sverige lr utomlands. Men visst mest sannolikt är väl att den/de inblandade hat avlidit.
Citera
2020-05-06, 21:21
Medlem
Spekuleras mycket i KP:s baktankar med utspelet i vintras men det kan ju vara så enkelt att han inte har några. Att han så fort han gick på sitt uppdrag bestämde sig för att vara transparent kring utredningsläget. Många tog sig för pannan och tänkte att han var naiv när han för några år sedan sade sig kunna presentera en lösning. Det var av allt att döma ingen överdriven optimism. De hade nåt förstår vi nu. När de sedvanliga årsdagsintervjuerna kom i februari så sa han som det var. De är några månader från ett tillkännagivande. Inget bakslugt dribbel.
Citera
2020-05-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, FB är ju klurigt på så sätt. Jag vet alltså inte. Men jag har utgått från att det är rätt person. Bilderna på Djursjön och Sala kyrkogård kan visserligen någon lustigkurre lagt in i ett falskt konto, men för min del är det TU:s äkta konto. Har inga bevis. Men jag tror det.

Men de bilderna är ju som sagt de enda som finns där. Är kontot TU:s har det rimligtvis lagts upp för att antingen driva med oss eller som en sällsamt illa dold nyckel. Att kontot finns kvar ett halvår efter hans död stärker kanske inte heller äktheten?

(Vet vi att det är rätt sjö och kyrkogård?)
Citera
2020-05-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vad finns det för skäl att hemligstämpla en mordutredning? Brukar man hemligstämpla mordutredningar som inte lett någonvart?

Fast det är rätt mycket med det här fallet som inte är kompatibelt med ordet "brukar"?
Citera
2020-05-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ha ha, ja en vag vittneskedja är den här:

1) Grandmannen som ses av flera vittnen. Med ett signalement som till del överensstämmer med GM:s, men inte till fullo. Vi struntar i detaljerna just nu.

2) Ljubisa Najic i kiosken ser ju en man lufsa bakom paret Palme men det signalementet stämmer väldigt dåligt både med Grandmannen, Tensonmannen och GM. LN såg nog helt enkelt en annan person.

3) Den äldre damen Kerstin Nordström ser någon gång efter kl 23 från sitt lägenhetsfönster "ett par" som går över från västra till östra trottoaren i höjd med Adolf Fredriks kyrkogata. När paret anländer till östra sidan ser hon en mörkt klädd man som går över på samma övergångsställe.

Det har diskuterats många gånger om tiden för hennes iakttagelse är relevant visavi mordet, men för egen del tycker jag hennes berättelse och tidsangivelser mycket väl kan betyda att en man gick bakom paret Palme. Hon är själv osäker och säger att det kan ha varit tidigare på kvällen. Läs förhöret, detaljerna finns där.

Kerstin Nordström säger att den mörkt klädde mannen plötsligt försvann när han kommit till mitten av gatan. Det har fått mig att fundera om han sneddade från mitten och in till trottarkanten på östra sidan där han inväntade paret Palme (som ju tittade i Saris skyltfönster en kort stund).

4) Eftersom AB säger att han inte var mer än högst 10 meter norr om Bankomaten så bör det inte ha varit han som gick ca 10 meter bakom paret Palme ungefär i höjd med Skandias entré. Det skiljer ungefär 50 meter. Därför finns begreppet "Tensonmannen". När det gäller honom är signalementet tyvärr mycket vagt. En Tensonliknande jacka, över 44 år, gick ute vid trottoarkanten.

När CP stod åtalad försökte åklagarna lyfta fram just denna vaga vittneskedja som ett bevis för att CP följt efter paret Palme från Grand till mpl. Han skulle då ha passerat dem en kort stund innan mordet. Men det köpte inte hovrätten, vilket man kan förstå.

Luckan i resonemanget är, som jag ser det, främst sträckan från Grand till AF Kyrkogata. Den mörkt klädde som gick över gatan efter paret Palme kan för mig ha varit Tensonmannen.

Varifrån kom han då?

Ja, han kan ha befunnit sig vid AF kyrkogata och inväntat paret Palme. Kanske. Då är i så fall Grandmannen en annan person.
Tack! Låter som det kan handla om två olika personer, men (vilket är chockerande i detta case) det är inte säkert. Både Kerstin och Nicola är ”ensamma” om sina respektive observationer, men båda känns å andra sidan förhållandevis tydliga.

För mig låter det ändå som att det är mer troligt att det handlar om samma person, inte minst då alternativet innebär någon form av stafett-förföljning.

Fan, jag måste sluta snöa in på detaljer i detta fall, ju mer man gräver desto osäkrare blir man...
Citera
2020-05-06, 21:48
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Taxichauffören Martin Wesslén plockade upp en man vid Rådmansgatan klockan 23.48 på mordkvällen. Mannen vill bli körd till E4 Häggvik. Enligt chauffören stod människor vid en bil som eventuellt väntade på mannen.

Förhöret med Wesslén finns här

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html

Tack så jätte mycket. Flashback kan man lita på :-)
Läste igenom o fick inte någon känsla (även om jag hade hoppats) att det stämde in med någon av de presumtiva gm som har avhandlats här (mig veterligen).
Citera
2020-05-06, 21:59
Medlem
Citat:
4) Eftersom AB säger att han inte var mer än högst 10 meter norr om Bankomaten så bör det inte ha varit han som gick ca 10 meter bakom paret Palme ungefär i höjd med Skandias entré. Det skiljer ungefär 50 meter. Därför finns begreppet "Tensonmannen". När det gäller honom är signalementet tyvärr mycket vagt. En Tensonliknande jacka, över 44 år, gick ute vid trottoarkanten.

Vittnen som skakigast när det kommer till avstånd och tid. Vad är Björkmans "tio meter" och Fauzzis uppskattning om var han ser LOP egentligen värda? Tycker det väger minst lika tungt att han kopplar samman mannen i telekatalogblå jacka med killen som sticker ut från porten.
Citera
2020-05-06, 22:05
Bannlyst
I brottsjournalen fick KP en fråga där han sen svarade att utredningen kan förändras och att man inte vet vad som kan hända framöver då det blivit en viss medial uppståndelse.

Om det nu är så att KP bestämt sig för att förundersökningen ska läggas ner pga avliden gärningsman, vad skulle i så fall kunna förändras bara för att det blir en medial uppståndelse? Jag tolkar det helt enkelt som att det finns medhjälpare där ute som KP har uppsikt över.
Citera
2020-05-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Två år före MOP var Stig Engström intervjuad av DN om den politiska striden inom M i Täby. Visar prov på moget resonemang i alla avseenden när det gäller demokratiska frågor. Döm själva.

https://tidningar.kb.se/8224221/1984-02-23/edition/0/part/4/page/3/?q=”Stig%20Engström”%20ytterbyskolan

Får det inte att fungera. DN 23/2 1984 s. 87

Där ser man. TP målade ju upp det som att en oresonlig och politiskt tondöv Engström själv stred för att bevara skolan och sen mer eller mindre åkte ut med huvudet före. Vad som hände efteråt och bakom kulisserna vet man ju inte men jag misstänker starkt att det här är ett ytterligare ett exempel på TP:s välutvecklade tendentiösa och dramatiska ådra.
Citera
2020-05-06, 22:27
Medlem
Apropå KB:s arkiv hoppas jag verkligen att vi får tillgång till det ett bra tag till. Skulle vara en stor besvikelse om vi inte längre har det vid tiden för presskonferensen. Är det nån som har nån info om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in