Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ha ha, ja en vag vittneskedja är den här:
1) Grandmannen som ses av flera vittnen. Med ett signalement som till del överensstämmer med GM:s, men inte till fullo. Vi struntar i detaljerna just nu.
2) Ljubisa Najic i kiosken ser ju en man lufsa bakom paret Palme men det signalementet stämmer väldigt dåligt både med Grandmannen, Tensonmannen och GM. LN såg nog helt enkelt en annan person.
3) Den äldre damen Kerstin Nordström ser någon gång efter kl 23 från sitt lägenhetsfönster "ett par" som går över från västra till östra trottoaren i höjd med Adolf Fredriks kyrkogata. När paret anländer till östra sidan ser hon en mörkt klädd man som går över på samma övergångsställe.
Det har diskuterats många gånger om tiden för hennes iakttagelse är relevant visavi mordet, men för egen del tycker jag hennes berättelse och tidsangivelser mycket väl kan betyda att en man gick bakom paret Palme. Hon är själv osäker och säger att det kan ha varit tidigare på kvällen. Läs förhöret, detaljerna finns där.
Kerstin Nordström säger att den mörkt klädde mannen plötsligt försvann när han kommit till mitten av gatan. Det har fått mig att fundera om han sneddade från mitten och in till trottarkanten på östra sidan där han inväntade paret Palme (som ju tittade i Saris skyltfönster en kort stund).
4) Eftersom AB säger att han inte var mer än högst 10 meter norr om Bankomaten så bör det inte ha varit han som gick ca 10 meter bakom paret Palme ungefär i höjd med Skandias entré. Det skiljer ungefär 50 meter. Därför finns begreppet "Tensonmannen". När det gäller honom är signalementet tyvärr mycket vagt. En Tensonliknande jacka, över 44 år, gick ute vid trottoarkanten.
När CP stod åtalad försökte åklagarna lyfta fram just denna vaga vittneskedja som ett bevis för att CP följt efter paret Palme från Grand till mpl. Han skulle då ha passerat dem en kort stund innan mordet. Men det köpte inte hovrätten, vilket man kan förstå.
Luckan i resonemanget är, som jag ser det, främst sträckan från Grand till AF Kyrkogata. Den mörkt klädde som gick över gatan efter paret Palme kan för mig ha varit Tensonmannen.
Varifrån kom han då?
Ja, han kan ha befunnit sig vid AF kyrkogata och inväntat paret Palme. Kanske. Då är i så fall Grandmannen en annan person.
Tack! Låter som det kan handla om två olika personer, men (vilket är chockerande i detta case

) det är inte säkert. Både Kerstin och Nicola är ”ensamma” om sina respektive observationer, men båda känns å andra sidan förhållandevis tydliga.
För mig låter det ändå som att det är mer troligt att det handlar om samma person, inte minst då alternativet innebär någon form av stafett-förföljning.
Fan, jag måste sluta snöa in på detaljer i detta fall, ju mer man gräver desto osäkrare blir man...