2020-05-07, 02:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vad Tegnell säger bryr jag mig inte om jag läser studier från Mayo Clinic, Hong Kong, Royal Institute, Lancet, CDC etc.

Alla rekommenderar munskydd.

Vi är ju väldigt måna om demokratin i Sverige, dvs att flertalet har rätt - fast inte när det gäller covid-19. Jag litar också på majoriteten i det här fallet, i utlandet dvs!

Och med tanke på att Tegnell i princip har haft 100% fel hittills så tar jag det med ett lastbilsflak salt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Hahahahhahahahhahahahahhahahahahahahhwhwhw

you gotta stop lying

Vad exakt ljög jag om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det COVID-19 som fanns under förra året i november kan ju inte ha varit samma smittsamma COVID-19 som vi har idag? Då hade vi ju fått en annan smittningsbild........
Alla virus muterar ständigt.

Viruset är till och med genetiskt olika inne i en och samma person — med största sannolikhet till och med i samma cell.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-07 kl. 02:21.
Citera
2020-05-07, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vi testar misstänkta fall, inget annat, de runt de misstänkta testas inte, passiv testning.

Förstår du eller behöver jag "dumma ner" det?

Först när de runt de positiva hunnit sprida runt smittan och hunnit få symptom testas de, men inga andra runt de, vettigt?
Inte riktigt om man vill stoppa smittan va?

Som sagt din syn på passiv och aktiv testning förändra inte att vi testar mer än dem, i synnerhet på sista tiden. Känns som du mest försöker trolla bort det faktumet.
Citera
2020-05-07, 02:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo möjligt. Men vi är ju helt ovana med det. Asiaterna har ju sprungit runt med munskydd i åratal. Långt före denna pandemi. De vet hur det funkar. De vet detta med att ta av sig rätt, byta osv.

Men såklart om det är bra kan ju svenskar även lära sig. Men allt vi hör nu är ju att det är mer eller mindre värdelöst. Kanske tom mer farligt då det ska samlas smitta på masken. Men andra länder verkar ändrat sig. Experter är oense. Vi ser från t.ex Österrike där får folk en mask innan de går in i matbutiken.

Ibland undrar man om svensken är dummare än en chimpans, jag är rätt säker på att en chimpans kan lära sig att ta av och på en mask säkert utan problem. Men en svensk kan det inte. Misstänker att vi inte pratar om svenskar utan "svenskar". Problemet är ju att vi inte har tillgång till masker, då basunerar överheten ut att masker är värdelösa. Jag undrar vad mina barn hade sagt om jag sagt att mat är onödigt, eller godis? Jag hade nog kvalificerat in som "sämsta pappan" direkt!
Citera
2020-05-07, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det COVID-19 som fanns under förra året i november kan ju inte ha varit samma smittsamma COVID-19 som vi har idag? Då hade vi ju fått en annan smittningsbild........

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Alla virus muterar ständigt.

Viruset är till och med genetiskt olika inne i en och samma person — med största sannolikhet till och med i samma cell.
Här är för övrigt ett verktyg forskare använder om du är nyfiken:

https://nextstrain.org/ncov/

Där kan du själv observera hur viruset har muterat, vilka mutationer som varit dominerande över tiden och se hur viruset har rört sig över tid och rum.

Välj att färga fallen efter "Clade" så ser du vilket som tagit över.

Om jag inte minns fel så upptäcktes den grenen tidigt i januari i Europa/USA, via Kina. Du kan själv se det om du leker runt lite. Det är den överlägset mest dominanta (just nu)
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-07 kl. 02:31.
Citera
2020-05-07, 02:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Aftonbladet/Expressen imorse: Viruset blir svagare med tiden
Aftonbladet/Expressen ikväll: NY DÖDLIGARE mutation, mycket mer aggressiv

hahahaha alltså vadfan

Clickbait. Men normalt sett så blir virus svagare med tiden, virus har bara en agenda - att överleva.
Citera
2020-05-07, 02:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Bilbälten fyller samma funkion, om du nu missat det.

Bilbältet likt munskyddet bidrar till en minskad risk för allvarig skada och därigenom minskar antalet omkomna.

Ett problem är väl att vi inte har några munskydd (till vården), ett annat "problem" är väl att ett munskydd numera kostar mindre än en plastpåse (7kr) på Ica (enkelt sådant). Varför tillverkar vi inte munskydd i Sverige, en masse? Tack Miljöpartiet, för att ni tänker på oss!
Citera
2020-05-07, 02:44
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ibland undrar man om svensken är dummare än en chimpans, jag är rätt säker på att en chimpans kan lära sig att ta av och på en mask säkert utan problem. Men en svensk kan det inte. Misstänker att vi inte pratar om svenskar utan "svenskar". Problemet är ju att vi inte har tillgång till masker, då basunerar överheten ut att masker är värdelösa. Jag undrar vad mina barn hade sagt om jag sagt att mat är onödigt, eller godis? Jag hade nog kvalificerat in som "sämsta pappan" direkt!

Jag tror att det är anledningen till att man uppmanas att inte använda munskydd; det finns inga munskydd (vården har fått gå utan) och det är pinsamt att erkänna att det faktiskt är livsviktigt att använda munskydd. Att det ska ge falsk trygghet, i call bs! Då tycker jag hellre att bordservering i barerna osar falsk trygghet.

Nej jag orkar inte lyssna mer på dessa människor som vill få oss tro att vi är idioter som inte kan sätta på och ta av oss munskydd. Jag kanske ska passa på och börja strunta i att använda tamponger också, man vet ju aldrig om man läcker ändå. Och för gudskull änvänd inga jävla barnbilstolar till barnen vi vet ju att det leder bara till att vi kör alldeles för fort och våra barn blir knarkare innan de hinner fylla 15 år.
Citera
2020-05-07, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Masstestning fungerar dåligt?
Ta och maila detta till Syd-Korea, de är nog jätteintresserade av att veta att de kastat all den energin och ekonomin i sjön..

Vilja däremot, det saknas här, vilja att förklara varför inget går finns det dock gott om av någon anledning, trots vi ser att det fungerar alldeles ypperligt på annat håll.
Det som är mest oförklarligt är dock att befolkningen tror på det, helt oförklarligt!

När ledningen på ÄB säger åt de med symptom att komma och jobba och tycker skydd är onödigt så är personalens insats inte lika klandervärd, tycker du inte?
Dock skulle all vettig personal direkt vägrat att jobba utan skydd/vid symptom om det vore som det ska vilket det inte är och det beror på personalen, mycket av det ligger på deras utbildningsnivå men inte ens ssk gör annat än tyst ser på det som händer då ledningen hotat de om de står upp.

Så, ÄB-skandalen ligger tll stor del på ledningen.

Det var i Sydkorea som hundratals personer testade falskt på ett andra Covid 19 test som visade att de återsmittats istället för som sanningen var att det var dött virus som gav falskt resultat. Detta medförde en himla massa oro kring att viruset kunde återaktiverats eller att man inte skulle bli immun. Så Sydkoreas testande har inte fungerat helt perfekt.
Men det är ett högteknologiskt land som har egen tillverkning av testkit och det har inte Sverige. Efterfrågan på testkit har lett till brist som även Sverige drabbats av tills nu när jag tror att man har en större testkapacitet.
Jag tycker att det är märkligt hur många på Flashback som har så enkla lösningar på så komplicerade problem. Jag har inte sett någon brist på vilja att försöka lösa Sveriges problem, bara att det har funnits hinder på vägen som inte är likadana i alla länder. Det är en kombination av outbildade timvikarier och samtidig brist på utbildad personal, tydliga rutiner och utrustning som skapat kaoset i äldrevården. Men jag undrar hur många av dem som sitter här och klagar som själva skulle jobbat med att torka gamla i rumpan eller jobbat i ledningen och löst personalbristen genom att hoppa in för personalen som stannar hemma vid skyddsstopp - eller hur man skulle löst problemet med dålig tillgång på skyddsutrustning som inte går att få tag på.

Sverige har tagit emot många fler flyktingar än till exempel Norge och det har ändrat samhällsstrukturen och ekonomin i Sverige - som är ett dubbelt så stort land att hantera som alla de andra i Norden. Jag tycker också att det är skrämmande med Covid 19 och undrar hur allt ska gå, men jag tycker inte att FHM eller regeringen har gjort ett dåligt jobb. Om lång tid när pandemin ebbat ut är det lättare att utvärdera vad man kunde gjort bättre, men det kommer alla länder att göra.
Citera
2020-05-07, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror att det är anledningen till att man uppmanas att inte använda munskydd; det finns inga munskydd (vården har fått gå utan) och det är pinsamt att erkänna att det faktiskt är livsviktigt att använda munskydd. Att det ska ge falsk trygghet, i call bs! Då tycker jag hellre att bordservering i barerna osar falsk trygghet.

Nej jag orkar inte lyssna mer på dessa människor som vill få oss tro att vi är idioter som inte kan sätta på och ta av oss munskydd. Jag kanske ska passa på och börja strunta i att använda tamponger också, man vet ju aldrig om man läcker ändå. Och för gudskull änvänd inga jävla barnbilstolar till barnen vi vet ju att det leder bara till att vi kör alldeles för fort och våra barn blir knarkare innan de hinner fylla 15 år.

Nog finns det gott om munskydd, men kanske inte som lever upp till sjukvårdens standard. Det är ju annars bara att ta en titt på valfri kina sida, så ser du gott om dem.
Citera
2020-05-07, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är det någon som tar höjd för att vi kan ha ett nytt virus cirkulerande innan detta är utrotat genom vaccin, och på så vis förlänga detta ytterligare ett par år?

Det behöver inte vara ett koronavirus, bara det blir ett nytt virus som återigen låser ned samhället och förstör världsekonomin ytterligare.

Kan omvärlden hantera ett år till med nedstängningar?
Vad kan konsekvensen bli av ett nytt virus inom en snar framtid?

Kineserna har ju öppnat upp sina djurmarknader, och världens befolkning blir allt större, så risken för ett nyt virus ökar ju i praktiken för var sekund som går.

Information från 2018. Gemensam virusforskning Sverige - Kina. Undrar hur det gått och var exakt de forskat?

https://uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=10010&typ=artikel

"Start för treårigt projekt
Nu startar nu ett treårigt projekt, i samarbete med ett nationellt institut för kontroll och förebyggande av överförbara sjukdomar i Kina.... Forskarna kommer att leta efter nya smittämnen i både Kina och Sverige, i olika miljöer samt vid olika tidpunkter... .

–... Vi kommer att leta efter okända och kända virus och bakterier hos fladdermöss, gnagare, fästingar och myggor, berättar Åke Lundkvist."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in