2020-05-07, 01:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Låter som det är lite hårklyveri om ändå resultatet blir detsamma. Men varsågod se gärna om alla presskonferanser igen om du vill, tror att det var någon månad sedan där tegnell pratar om att vi skall smitta varandra lagom mycket men inte så mycket att sjukvården inte hänger med.

Sedan tror jag inte att det är onda avsikter, de har helt enkelt varit för passiva från dag ett och det har nog mer att göra med att denna mydighet inte fungerar så bra.

Sedan vill jag inte påstå att de har onda avsikter, tycker bara att det inte har hanterat detta på ett bra sätt framförallt att de inte använder sig av det fakta som finns om viruset samt att vi inte .
Hårklyverier, ja möjligen. (Men så som du uttrycker det i senaste inläggen var inte vad du sa i inlägget jag svarade på från början.) Jag tror fortfarande inte att strategin egentligen var att nå flockimmunitet, men skulle ev kunna bli en bieffekt. Nog tjatat om det.

Inte heller jag är helsåld på hur detta har skötts, och så har det varit sedan start, men vet för lite för att säga så mycket om det om man ska vara rättvis.

Dock: Är absolut inte såld alls på att man hatar en människa så och tillskriver honom diverse diagnoser och egenskaper utan att ha på fötterna samt tillskriver honom uttalanden som ibland inte är sanna och ibland är tagna ur sitt sammanhang. Kanske förstår inte de som gör så att de bara visar sina egna egenskaper i stället.

Skulle vilja se den här som skulle gilla att under lång rid bli lika dissekerad och nagelfaren som Tegnell, där varje litet ord, harkling eller påbörjan till en felsägning vägs på guldvåg och vrids och vänds på med antydningar om att det egentligen betyder något annat.

Och nej, jag känner ingen av dem som står på parad nästan varje dag inför folkdomstolen. Hade aldrig ens hört talas om en endaste en av dem tidigare. Giesecke hade jag nog hört nämnas förr iofs.
Citera
2020-05-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Fel, idag finns inget som säger att vi får ett långvarit skydd då vi inte haft denna sjukdom länge nog, kommer en "våg 2" så ska vi vara säkra på att immuniteten är kvar för att kunna motivera spridningen, anser Ni att vi kan det?
Man har sett att 83 procent i en kohort hade utvecklat CD4+-celler efter infektion:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1.full.pdf
Citera
2020-05-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är komplicerat. Man försöker väl testa många i vården och även delvis på andra håll, men det finns nog inte obegränsat med tester heller. Covid 19 kommer vara länge och folk mår dåligt av karantän på obegränsad tid.

I min region testas precis så många misstänkta som finns, utan begränsning, men Endast misstänkta.

Vettigt hade varit att dra ett helt boende om misstanke fanns, i värsta fall om det är testbrist som i tyskland med 10 testpersoner på samma test (grupptest) och återtesta de om de visar positivt annars är den gruppen klar.

Gör man så och tar med personalen så går det dels fort och man kan isolera hela små samhällen på kort tid.
Med restriktioner tills testcirkeln växer så är vi snart klara med detta.

Hade vi börjat i mars hade vi sannolikt varit klara nu, känns det som vi mår bättre nu än om vi kunnat återgå till "vanligt liv"?

Är juli en avlägsen framtid som det är jobbigt att arbeta sig genom smittan till?
Hmmm, har för mig att vi skulle inte vänta oss någon ändring innan dess som det är nu ändå om jag minns rätt...kanske bättre att jobba mott smittfritt samhälle istället?
Citera
2020-05-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man har sett att 83 procent i en kohort hade utvecklat CD4+-celler efter infektion:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1.full.pdf

Tack, ska läsa på.
Citera
2020-05-07, 01:19
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Fel, idag finns inget som säger att vi får ett långvarit skydd då vi inte haft denna sjukdom länge nog, kommer en "våg 2" så ska vi vara säkra på att immuniteten är kvar för att kunna motivera spridningen, anser Ni att vi kan det?

Kan det vara så att vi redan är inne i ”våg 2” eftersom det nu sägs att viruset fanns redan i november? Undrar hur många som blev testade som var sjuka förra året.
Citera
2020-05-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Man testar inte ens misstänkta fall utan bara de som är aktuella för sjukhusvård. De som stannar hemma med misstänkt Covid blir tyvärr inte testade. Vansinnigt!

Inte i min region, där testas även misstänkta om de söker test, även på ÄB testas alla misstänkta, med symptom då alltså, de runt som inte uppvisar symptom får inget test.
Citera
2020-05-07, 01:26
Medlem
neuron-drones avatar
Funderar på att göra ett munskyddsuppror om jag orkar. Egensydda är inte lika bra men bättre än inget. Dessutom kan man sy dem så de passar ens egen nuna. Tätt tyg är viktigt men måste läsa på mer vilken sort. Och verkar oenighet om de blir sämre efter tvätt.

Men de skulle inte skada för jag tror folk tror de med munskydd är smittade så de skulle inte komma nära. Tror inte det finns falsk trygghet så, nästan tvärtom. Och jag som vill skyddas mot smittan vet att det är ett minimalt skydd så jag skulle inte heller få falsk trygghet.

Upprorets syfte skulle vara att vi får visst använda mask. Till en början är det mer en symbol, men den bör bli så säker som en hemmagjord kan bli, så snabbt som möjligt.

Jag petar mig jättemycket i ögonen. Folk lyckas ofta låta bli. Fast en del gör det omedvetet. Har oftast glasögon så är bara kanten som behöver skyddas från mina covidsmittade fingrar. Mumiesnurra in så man bara ser ut men inte kan klia sig.

Eller ännu hellre, sätta något suspekt runt händer och fingrar så att man hajar till innan man börjar klia. Kanske dags att rota fram alla plastpärlhalsband dina yngre släktingar gjort åt dig och snurra om fingrarna.

Eller tejpa hop fingrarna, eller tejpa fast en liten vimpel vid varje finger där det står INTE KLIA!

Visst händer det att folk har munskydd fel och att de kliar sig i ögonen. Men de allra flesta nationaliteter tror man ju kan lära sig. Det är bara svenskar som är obildbara.

Borde vi inte bli lite sura när Tegnell och Grisäckle (brukar inte använda nidnamn men kom inte på vad han hette), indirekt påstår att svenskars IQ är så långt under alla andras att vi aldrig kan lära oss detta. Inte konstigt om de sitter på höga hästar om de anser att Sveriges befolkning av naturen är förståndshandikappade.
Citera
2020-05-07, 01:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kan det vara så att vi redan är inne i ”våg 2” eftersom det nu sägs att viruset fanns redan i november? Undrar hur många som blev testade som var sjuka förra året.

Fast det COVID-19 som fanns under förra året i november kan ju inte ha varit samma smittsamma COVID-19 som vi har idag? Då hade vi ju fått en annan smittningsbild........
Citera
2020-05-07, 01:27
Medlem
Har säkert frågats tidigare. Hur tänker man nu när det kommer fler och fler uppgifter om att just Covid-19 förekommit utanför Kina runt oktober 2019? Är det fel på testerna eller är Kina bättre på att upptäcka smitta jämfört med Europa och Amerika?
Kina mörkade smittan tidigt i november och gjorde det sen officiellt sent i december.

Länk till AB, ja, sorry!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50KWP6/tegnell-inte-otroligt-att-smittan-funnits-tidigare-i-sverige
Citera
2020-05-07, 01:28
Medlem
Citat:
Inte i min region, där testas även misstänkta om de söker test, även på ÄB testas alla misstänkta, med symptom då alltså, de runt som inte uppvisar symptom får inget test.
Så bra att det görs i din region! Skillnad hur man gör i olika delar av landet alltså!

Sker det provtagning på dem som genomgått Covid också?
Citera
2020-05-07, 01:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag hoppas verkligen det. Men i Indien har man haft sin största ökning av covid-19 fall någonsin igår. Men å andra sidan, i förhållande till sin enorma folkmängd så har Indien klarat sin bra hittills. Man har utökat lockdownen till två veckor till, (Indien har haft lockdown sedan dem 25 mars), men lättat något på den inom vissa områden i landet. Likt många större lockdown länder så gör sig indierna skyldig till misstaget att lätta på restriktionerna i de områden som haft lägst smittspridning. Dvs man öppnar upp nya jungfruliga områden för SARS-COV2.

Indien verkar ha haft en bra kamp mot COVID-19. Mycket bättre än Sverige har haft.
Citera
2020-05-07, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

Kanske, eller inte, irrelevant oavsett då målet med flockimmunitet är att inte stå inför samma läge när/om våg 2 kommer.
Det kräver dock att immuniteten är kvar så länge och det är väl inte säkert.

Om man tycker att det är befogat att dra en okänd smitta genom samhället för en våg 2 med hög sannolikhet kommer att komma bör man vara riktigt säker på att denna immunitet är kvar då annars kommer priset bli enormt på samhället både till liv och ekonoomi.

Det är alldeles för mycket osäkerhet när det kommer till sars cov2/c19 för att inte agera mot smittan.
Facit att det går att stoppa finns, bara ta rygg och göra så, chansa kan enskilda individer göra med sin egen ekonomi och sitt liv, en stat skall inte göra det med sin befolkning, det brukar inte ses väl av normala stater runt i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in