2020-05-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Handlar kanske om vilken tjänst man väljer? Jag har brukat skickat med Schenker standard eller vad det heter och lämnat in direkt på terminal (men hade kunnat lämna på ombud om jag velat det, men terminalen är närmare än ombudet för mig) och då har den oftast kommit till mottagarens ombud inom två dagar.

Men ibland har jag köpt något på ex. Tradera och säljaren har skickat med Schenkers ekonomipaket, och då har det gått segare, ibland flera dagar på ombudet innan den skickas iväg.

Hörde med en butik som är ombud för Schenker och de meddelade att Schenker inte kom och hämtade varje vardag om det endast vara ekonomipaket att hämta. Fast det var ett tag sedan, så vet inte om det fungerar så idag,

DHL brukar gå snabbt. Postnord med, men lite mer osäkert, brukar försöka välja expressbrev om jag skickar något mindre med postnord. Då går det riktigt snabbt, oftast framme redan morgonen efter.

Alltid ska det ju klagas på något.

När jag jobbade med paketkörningar så var det mycket klagomål på att bilarna körde för fort, och nu ska de tydligen köra för sakta.

Jo, det stämmer säkert att de inte åker ut dagligen för att hämta ekonomipaket/liknande, men de hämtade upp paketet dagen efter och "Parcel has arrived at the sorting facility", sedan nada. ingen uppdatering.
Är ju Tradera det handlar om när jag får paket via Schenker, så antar de skickar med billigaste tjänsten, men ändå.. minst 2-3 (ibland 4) att få ett paket, jämfört med posten som i princip alltid kommer dagen efter.

Även om postnord strular till det ibland så blir deras "problem leveranstid" lika lång som Schenker's normala tider

Får väl hoppas att de börjar röra på sig under Måndagen.

Sen DSV, usch.
Har haft med dem att göra 3 gånger, kollit anländer till centralen på kvällen - sedan efter midnatt så får man SMS om att man får boka utkörning.
Problemet är att för privatpersoner så kan man bara boka hemleverans till "nästa vardag", så paketet kan komma fram till centralen Måndag 16:00, Tisdag 00:15 skickar de SMS om att boka utkörning - tidigaste dag är då Onsdag att få det utkört.

Sen till råga på allt så på de senaste paketet hade de "tidigaste utkörning" 10 dagar efter det levererats (????) så jag var tvungen att köra 15 mil tur o retur för att hämta upp sommardäcken.

DSV har tur att de har trevliga chaufförer iallafall.
2020-05-03, 22:45
Medlem
Gavins-Friends avatar
Får panik. Glömde hämta ett jötteviktigt paket idag. Har inte varit hemma på länge. Ser att det står "hämtas senast 4 maj" men i appen och hemsidan står det "hämtas före 4 maj"

Vilket gäller? Kommer inte kunna sova...
2020-05-05, 13:36
Medlem
Revelationss avatar
Vet någon hur det ser ut med leveranser utanför EU?

Paket från Kina har jag väntat i 2 månader nu (och valt Aliexpress leverans som borde ta 14-21 dag).
Väntar fortfarande på paket från Ryssland (lämnade landet 12/4).
Paket från Nederländerna kommer på 3-4 dagar (via Danmark).
Ett annat paket från Nederländerna försvann spoorloos.
Paket inom Sverige (CDON t.ex.) landar i brevlådan 1-2 dagar senare.

Nu har jag lite förståelse pga situationen, men tydligen funkar postleveranserna ganska bra för beställningar inom Europa, iaf för mig.
Då måste det vara stopp på importpaket utanför EU?
Jag frågade Postnord om mina försändelser och tydligen har de inte mer info utöver att paket från Ryssland har de fått elektronisk information på.
2020-05-05, 14:45
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Vet någon hur det ser ut med leveranser utanför EU?

Paket från Kina har jag väntat i 2 månader nu (och valt Aliexpress leverans som borde ta 14-21 dag).
Väntar fortfarande på paket från Ryssland (lämnade landet 12/4).
Paket från Nederländerna kommer på 3-4 dagar (via Danmark).
Ett annat paket från Nederländerna försvann spoorloos.
Paket inom Sverige (CDON t.ex.) landar i brevlådan 1-2 dagar senare.

Nu har jag lite förståelse pga situationen, men tydligen funkar postleveranserna ganska bra för beställningar inom Europa, iaf för mig.
Då måste det vara stopp på importpaket utanför EU?
Jag frågade Postnord om mina försändelser och tydligen har de inte mer info utöver att paket från Ryssland har de fått elektronisk information på.

från kina kan man nog vänta en månad eller två då väldigt få flyg kör nu ens kanske vissa paket från asien kan gå med båt eller tåg jag vet inte hur dom gör nu, som du säger inom EU funkar det rätt hyffsat.
2020-05-05, 20:40
Medlem
En bra artikel om hur postgången mellan USA och EU fungerar just nu:
https://esellercafe.com/us-postal-service-shifting-international-air-mail-sea-transport-during-covid-19-update-4-30-2020/

Post till Sverige avgick tydligen 27 april med båt och beräknas vara framme i Rotterdam 15 maj.
2020-05-06, 17:33
Medlem
Mitt paket från USA har fortfarande inte anlänt till Sverge från Belgien.
Vad är problemet? Inget från tullverket än. Tycker det tar för lång tid. Får grejer från tyskland och england på allt ifrån 3-10 arbetsgagar men paket från USA som ändå finns i Europa just nu får jag inte och vi pratar om månader nu.

April 27, 2020 at 8:12 am

Departed

BRUSSELS, BELGIUM
2020-05-06, 22:08
Medlem
Jag har en fråga angående att skicka olagliga substanser inrikes. Finns det över huvudtaget någon risk att postnord söker igenom paketen som skickas inrikes? Har hört om den s.k. postlagen som gör att folk inom posten ej får höra av sig till tullen om de misstänker narkotika e.t.c. under 2kg dessutom. Snabbt svar uppskattas från den kunnige! MVH
2020-05-06, 22:27
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaajj
Jag har en fråga angående att skicka olagliga substanser inrikes. Finns det över huvudtaget någon risk att postnord söker igenom paketen som skickas inrikes? Har hört om den s.k. postlagen som gör att folk inom posten ej får höra av sig till tullen om de misstänker narkotika e.t.c. under 2kg dessutom. Snabbt svar uppskattas från den kunnige! MVH
Om någon inser att det är knark i ett brev så kan tullen/polisen beslagta det och sedan kommer farbror blå och vill ta en titt hemma hos dig.
2020-05-06, 22:42
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaajj
Postnord söker inte igenom någonting, men skulle dom misstänka något kontaktar dom självklart myndigheterna.
Däremot så gör tullen sedan förra hösten regelbundna besök på i stort sett alla större paketterminaler med hundar ett par ggr/vecka.
2020-05-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Postnord söker inte igenom någonting, men skulle dom misstänka något kontaktar dom självklart myndigheterna.
Däremot så gör tullen sedan förra hösten regelbundna besök på i stort sett alla större paketterminaler med hundar ett par ggr/vecka.

"Allt mer narkotika säljs i dag via nätet och skickas med post. Som sekretessen i postlagen är utformad i dag har inte postpersonal laglig rätt att kontakta tull och polis när de misstänker att brev innehåller droger. Postlagen behöver därför skrivas om, anser politiker och företrädare för polis och rättsväsende i Norrlandslänen."

Citat från: https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ge-postpersonal-raett-att-larma-om-droger-30632
(Vet ej hur trovärdig sidan är.)

Så om nu tullen som du säger kommer med hundar ett par ggr/veckan och paketet som postat är vakuumförpackat, borde personen vara safe? Antar att röntgen är det som gör att folk åker dit?
2020-05-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Om någon inser att det är knark i ett brev så kan tullen/polisen beslagta det och sedan kommer farbror blå och vill ta en titt hemma hos dig.

"Regeringen ska se över lagen om tystnadsplikt för postanställda för att komma åt narkotikasmuggling. Inom Posten råder det delade meningar om förslaget.
– Det kan innebära en ökad hotbild, säger Stefan Fougt, huvudskyddsombud på Postnord."

Från: https://sekotidningen.se/nyhet/tystnadsplikt-utreds-oro-pa-posten/
skriven 15 aug 2019

Det betyder väl alltså att de inte får berätta för tullen eller polisen om de misstänker narkotika i brev.
2020-05-07, 01:22
Moderator
NewDeers avatar
Delar ens Postnord ut brev längre?
Jag har inte fått ett enda brev på ca 3 veckor, inte ens räkningar. Min deklaration kom inte heller fram. Har nu skickat ett brev som måste vara framme hos adressaten senast måndag, men känner att jag inte kan lita på det. Struntar de i att dela ut post, eller vad handlar det om? Jag vet att det är corona-tider, men ska man verkligen behöva vänta en månad på ett inrikesbrev?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in