2020-05-06, 22:28
Medlem
Jag tror att tingsrätten gjorde rätt att fria SD för mord. Däremot är min uppfattning att han är medgärningsman. HD vill jag ha till huvudsaklig GM.
Jag vet att de var inne i HD:s lägenhet och fotograferade en golvbrunn men gjorde de en egentlig husrannsakan hos henne?

När jag lyssnat på poddarna och läst FUP:en blir jag lite fundersam över SD:s relationer med några poliser varav den ene var direkt involverad i att (o)säkra den tekniska bevisningen. Det vore på sin plats att skicka beslagtagna media till annan region för undersökning av en mer opartisk it-forensiker. Det borde ha gjorts direkt när förundersökningsledaren fick information om att polisen i fråga var bekant med Davidssons.
Alternativet är att vi som allmänhet annars får mer belägg för att polisen i Örebro har kvar ruttna ägg i sin korg. Det verkar ha varit några poliser som blivit sparkade eller utköpta de senaste åren så det känns naturligt att tro att det finns en kåranda som inte är riktigt sund just där.

Har noterat att TR-domaren menar att man inte kan döma någon på personligt tyckande vilket är rätt.
I mina öron låter det ändå som att domaren anser att åklagaren är på rätt spår men inte har tillräckligt starka indicier för fällande eftersom det inte går att utesluta annan GM.
Citera
2020-05-06, 22:34
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ber att få hävda motsatsen.
Det är inte alls märkligt att en patolog uttalar sig på det viset.
Av de påvisade skadornas omfattning och karaktär går det att vid obduktion konstatera att döden inte varit ögonblicklig (som man säger om nån t ex sprängt sig i småbitar).

Eftersom det av skadorna går att se att LW under en del av tiden misshandeln pågick var vid liv, uppstår en viss osäkerhet om när döden kan ha inträtt.
Det är alltså av vetenskaplig försiktighet patologen ifråga uttalar sig på det vis hon gör. Den sammantagna traumabilden indikerar alltså att LW inte kunnat vara vid liv någon längre tid, utan sannolikt max en timme.

Då skall man komma ihåg att så omfattande skador mot huvudet som jag uppfattar att LW fick, hon sannolikt förlorade medvetandet ganska omgående.

Det är viktigt att inte glömma att när en patolog/rättsläkare uttalar sig bör denne/-a inte vara tvärsäker i frågor där absolut säkerhet inte kan uppnås.

Att förlora medvetandet och att vara död är stor skillnad.
Citera
2020-05-06, 22:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ur domen,min fetning:

Om man till det lägger att IT-forensikern har flummat angående datorhändelsen 23:34 (som jag försökt förklara i ett antal inlägg tidigare) så är steget till ett alibi inte långt. Om fallet hamnar i HR så hoppas jag verkligen 23:34-händelsen kommer upp på bordet. SD skev i TR-brevet att det är VIKTIGT och det är det.

Jag hoppas att dessa saker utreds inför en överklagan till HR.

Jag tror dock (som jag tidigare hävdat) att SD har haft en mycket snäv marginal, allt för att skapa alibi.
Att cykla från bostaden tar bara någon minut, särskilt SD som är van cyklist.

Kanske därav SDs tidiga uttalanden om att man aldrig skulle lösa mordet.
Citera
2020-05-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men eftersom åkl inte inför rätten lyckades presentera nån "tillsammans-person", så hade tingsrätten bara SD:s tidslinje/rörelseschema att kunna beakta och bedöma.
Och om då tingsrätten inte ser att SD skulle haft den tidsmässiga spalten till sitt förfogande (att under lång tid grovt misshandla och därefter flytta mobil innan han är åter i sin bostad), så skall han därför frias.
Simple as that.

Men håller med Peter Noster: SD borde därför släppts tidigare.

Jag säger inte emot - har ingen aning om vad det betyder rent juridiskt, men min tanke är att om ingen annan är åtalad så kan inte heller någon person pekas ut i det här åtalet eftersom det endast avser SD. Min tanke var inte heller att diskutera skuldfrågan i sig utan påståendet att tidslinjen inte stämmer. Jo, det gör den om han har haft medhjälpare vilket åklagaren har reserverat sig för i åtalet.
Citera
2020-05-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag tror dock (som jag tidigare hävdat) att SD har haft en mycket snäv marginal, allt för att skapa alibi.

Om det går till HovR så kan vi nog räkna med att försvaret
kommer att kalla en egen dataexpert.
Citera
2020-05-06, 22:47
Medlem
Citat:

23.38 var Lena mer eller mindre död och SDs värv klart. Men mobilen vandrade till Hjalmar Bergmans gata och stängdes av 01.41. Kan SD ha fjärrstyrt sin dator vid midnatt för att det skall se ut som om han sitter vid den? Kan man göra det via mobilen? Ja, det kan man har jag förstått. Via Google Remote (tror jag det heter). Jag kan inte detta själv utan inhämtad lite upplysningar ang det.

SD kan också ha cyklat till Hjalmar Bergmans väg och gjort sig av med mobilen - därefter cyklat hem till datorn. Man hinner komma väldigt långt på cykel på 20 minuter. Så egentligen är det inte en så himla snäv tid. Han kan innan ha lagt ifrån sig mobilen, bredvid nån sten eller liknande, cyklat hem för att efter han fixat lite alibi åt sig själv genom att öppna nån fil, cykla tillbaka och fixa med mobilen och ev mordvapen. Därav blev mobilen avstängd så pass sent som 01.41 - han måste ju hinna lugna ner sig lite också hemma. Duscha av sig med slangen och så. Mobilen kan nu vara fullständigt sönderslagen i småbitar och slängd lite här och var i brunnar. Så pass små delar att de inte hittas. En liten del här och en liten del där.
Citera
2020-05-06, 22:51
Medlem
PeterNosters avatar
Det blir ju bara värre och värre.

De har inte ens undersökt detta:
Citat:
Av mastkartan (se bild strax ovan) framgår att masten Hjalmar
Bergmans Väg 54 NV inte nås från Stefan Davidssons bostad. Polisen har under utredningen
promenerat och cyklat olika sträckor inom området Nya Hjärsta i Örebro.
Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Bergmans
Väg 54 NV och Stefan Davidssons bostad har dock inte undersökts (s. 83-91,
aktbilaga 166)
.

5.4.8 Kl. 1.41.37 och mannen med vit påse som gick utmed motorvägen
Enligt Anette Strandli är det inte möjligt att uttala sig om det var en aktiv handling
från en användare som orsakade att Lena Wesströms mobiltelefon kopplade upp
mot masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.47. Däremot framgår av utredningen
(s. 1 562, aktbilaga 164) att det genom kontakt med Telias avdelning för
speciella utredningar framkommit att Lena Wesströms mobiltelefon stängdes av kl.
1.41.37 den 15 maj 2018. Vidare har Telia konstaterat att telefonen inte stängdes av
felaktigt, vilket innebär att den antingen stängdes av genom att någon tryckte på avstängningsknappen
eller att batteriet tog slut.
Det framgår också att om mobiltelefonen
hade satts i flygplansläge skulle det ha sett ut på samma sätt som om mobiltelefonen
hade stängts av eftersom den då hade skickat en signal mot masten i samband
med att den hade kopplat ned. Av Lena Wesströms tidslinje framgår att Lena Wesströms
batterikapacitet uppgick till 94 procent kl. 21.40 den 14 maj 2018 (s. 98, aktbilaga
145).
Den slutsats som kan dras av den utredning som precis redogjorts för är att någon
genomfört en aktiv handling med Lena Wesströms mobiltelefon kl. 1.41.37

-avstängning eller flygplansläge – eftersom batteriet rimligen inte kan ha tagit slut. Någon
har alltså hanterat Lena Wesströms telefon inom området för masten Hjalmar
Bergmans Väg 54 NV kl. 1.41.37 den 15 maj 2018.

Under huvudförhandlingen har det framkommit att någon ringt in till Polisen under
natten den 15 maj 2018 för att larma om att en person gick utmed motorvägen. Av
PM (s. 220, aktbilaga 145) framgår att det aktuella samtalet inkom kl. 2.10.25 och
beskrev att en mörkklädd man med vit påse gick på motorvägen, dvs. E18/E20,
norrut men i södergående fil. Den person som iakttog mannen med påsen har markerat
på en karta på vilken plats mannen gick (s. 111, aktbilaga 151). Försvaret har i
sitt slutanförande poängterat att det tidsmässigt är rimligt att mannen med den vita
påsen kan ha vidtagit någon åtgärd med Lena Wesströms mobiltelefon kl. 1.41 och
sedan promenerat utmed motorvägen för att sedan bli iakttagen kl. 2.10. Även om
det inte finns något som tyder på att Lena Wesström utsatts för ett rånmord innebär
omständigheten att en man med påse promenerat på väg från brottsplatsen och från
området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, kort tid efter att någon vidtagit
en aktiv åtgärd med Lena Wesströms mobiltelefon, att det öppnas möjlighet för en
alternativ gärningsperson.

Man har ju haft lösningen till mordet mitt framför ögonen under lång tid.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-05-06 kl. 23:09.
Citera
2020-05-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Att man ska kunna spekulera anser jag är helt ok.

Varför misstänker du utredningsmyndigheterna för att förhala och och sabotera utredningen?

Om det är en komplott vet jag inte, det låter overkligt.

Mycket möjligt. Men jag vill att frågan ventileras. Overkligt? Nja. Du tycker det? Men ge mig argument för eller emot min spekulation.
Citera
2020-05-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Varför öht nämna trosorna, jag anser att det är att
håna/förnedra LW:s barn och anhöriga.

Håller med. Inte nog med den friande domen - hur okänslig kan man vara om man skickar t-baks 10 par av Lenas trosor till anhöriga? Vad är det för empatibefriade träskallar som jobbar där? Kan de inte tänka själva? Känna för en mördad familj?

OT: Var med om nåt liknande, men tvärtom för ca 20 år sen då jag jobbade på ett akutsjukhus: En anhörig skulle stämma oss för att han inte fick t-baks en kam och en nagelfil som tillhört hans alldeles nydöda pappa.....
Citera
2020-05-06, 22:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Helt överens med dig angående det jag fetat.
Citera
2020-05-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Givet vis kommer Ing*ar Backm*n att överklaga detta och jag är övertygad om att vederbörande får sin vilja fram i detta fallet och slutligen får sina 3.000 kronor som vederbörande tidigare har begärt.

Ing*ar Backm*n är en riktigt tuff kille, vederbörande ger inte upp detta i första taget.
Jag tycker det är helt självklart att den gode Ing*ar Backm*n skall ha de pengar som vederbörande har begärt att få.

Mvh/ @JokerMannen

Visst öh? Sure. 1,8 mille eller vad han nu får räcker ej. Snålheten bedrar visheten.
Citera
2020-05-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, varför fortsatte man utredningen när man fick fram denna timing?
Det är ju uppenbart att han inte kunde vara på två ställen samtidigt.
Varför gjorde inte åklagaren samma observation som domstolen redan då och släppte SD?
Citat:
Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin dator
kl. 0.00
(s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka
för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl. 0.00 eftersom han rimligen inte hade
med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom
området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 samtidigt som Stefan
Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet
kring om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström. I sådant
fall ska han ha dödat Lena Wesström, transporterat hennes mobiltelefon till
området som täcks av masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, tagit sig hem till Betesvägen
och slutligen öppnat en PDF-fil kl. 0.00.

Han kunde ha fjärrstyrt datorn via Google remote. Eller: Direkt efter mordet cyklar han med mobilen till Hjalmar Bermans väg - gömmer den där. Därefter cyklar han hem och har gått om tid att både öppna ett dokument och skölja av sig - men det sista kan han skippa. Därefter åker han tillbaka till mobil-gömstället och så småningom gör sig av med mobilen.

Jag är inte säker på om mitt tidsschema håller ovan, men det känns inte helt otroligt.

På samma sätt som han lämnade mobilen hemma när han mördade Lena, så placerade han hennes mobil inom mastens täckningsområde innan han cyklade hem för att logga in på datorn. Det känns inte som en omöjlig teori.

ELLER: så cyklade SD hem och HD cyklade till Hjalmar Bergmans väg med mobilen. Det kan finnas en medgärningsman, det står även i åtalet. De frikände HD, men jag tvivlar på att hon är helt utan misstankar, även om hon inte är formellt misstänkt överhuvudtaget.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-06 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in