Första inlägget i denna kedja var mitt svar till Smhf angående om det fanns massor av material som ej analyserats:
"Vid förhör med en forensiker, finns på YT, nämner han att han hade i uppgift att analysera eventuella skospår på LW:s kropp och kläder. Det gick inte att göra en analys för det fanns för lite att gå på. Advokaterna ville tolka det som att det fanns något som tydde på att spåren inte kom från SD:s skor.
Forensikern underströk att innebörden i hans utlåtande var att det fanns för lite material att gå på, det gick inte att analysera. Resultatet blev inte att det inte kom från SD. Det var inte hans slutsats. Han kunder inte säga varken bu eller bä.
I nuläget.
Sådant kan ju ändras med förfinade sökmetoder."
----
Det var i huvudsak vad denna kedja handlade om:
Finns det "massor" av material i utredningen som ej kunnat analyseras, och kan man kanske senare hitta metoder och tekniker för att göra förnyade och djupare analyser?
Jag nämnde också ordet
proppfullt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Du har rätt såtillvida att proppfullt med liknande modstulna uttalanden från forentiker gör att SD nu är på fri fot.
Allt som
inte går att påvisa binda honom till mordet tolkas som att det
kan varit han.
Med samma bakvända resonemang så går det inte utesluta SD
kan vara skyldig till olösta mord ala' Qvick då "det fanns för lite att gå på" att binda honom till morden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Negation
Du gör ovanstående (ovidkommande) inlägg och jag försöker förtydliga för dej vad det handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
StudebakerHog666
Om man lyssnar på forensikern så bemöter han alltså försvaret som menar att "eftersom det inte går att säga att det är SD:s skor som varit i farten så betyder det att det inte är SD:s skor."
Förstår du?
Forensikern säger att han måhända varit lite otydlig i sin rapport, men resultatet han kom fram till var "bara för att det inte går att säga att det är SD:s skor som sparkat/trampat på LW så betyder det inte att det inte kan ha varit det."
Typ.
Förstår du skillnaden?
Och det är ju precis vad det handlar om:
Forensikern säger att försvaret inte kan använda ett skospår som inte kan bindas till SD - eftersom det inte ens kan analyseras! - till att säga att det inte är SD:s skospår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Kanske dessa ord i domskälen kan förklara vad du inte förstod i vår tidigare kommunikation då du
vid upprepade tillfällen vänt analyser som talat mot honom som GM till att till att envist hävda att det ändå KAN binda honom till mordet då analysvaren är positiva för att han inte befunnit sig på BP.
Dvs, det är enligt ditt rättspatos belastade för honom att Åkl inte bevisar att det INTE är han.
Kunde inte sagt det bättre själv är i domskälen: Sid 30.
Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska beaktas till Stefan Davidssons nackdel. Tvärtom måste brister i utredningen falla tillbaka på åklagarna.
https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=30
Negation av ett påståendes sanning bildar ett påstående som förnekar sanningen hos det ursprungliga påståendet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Negation
Att inte SDs skor går att binda till BP blir i ditt omvända rättspatos bara ett ytterligare "bevis" på att det KAN vara han..
Men du förstod tydligen inte ändå.
Spåren TALADE INTE EMOT HONOM SOM GM. De gick inte att analysera!
Jag har
inte sagt att det är SD:s spår.
Forensikern har
inte sagt att det är SD:s spår.
Försvaret däremot försökte få det till att det
inte är SD:s spår.
Jag tror att du har lite svårt med ordet inte.
Hur många "inte" finns i följande mening?
"Vittnet såg
inte att GM slog BO."
Och i följande?
"Vittnet såg att GM
inte slog BO."
Lika många "inte", eller hur? Men meningarna helt olika betydelse. Det finns något som heter "ordföljd" också, du kan ju slå upp det i Wikipedia.
Jag skulle ju för att underlätta för dej kunna ta bort ett par "inte" och skriva om meningarna, för att du kanske ska förstå, om det är just det ordet du har problem med:
Försvaret menade att eftersom de eventuella spåren efter skosulor som fanns på LW:s kropp inte kunde kopplas till SD:s skor så talade det till hans fördel.
Forensikern sa att det var ett missförstånd. Det fanns för lite material/spår för att kunna göra en ordentlig analys och dra en slutsats. Att då gå så långt som försvaret ville, och säga att SD var oskyldigt till att ha sparkat LW, det var att gå för långt.
Hädanefter kommer jag
inte längre att spilla något krut på dej, Snor-Johan. Förmodligen kommer det att bli svårt att ignorera dina enfaldiga inlägg.
Men jag ska göra mitt bästa.