2020-05-06, 23:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
En kundvagn kostar max 10kr, kör hem o sprarka iväg skiten ner för gatan när du är klar med den 😉😉😉

En kundvagn kostar 2000 kr. vilket betyder att du kan fällas för stöld eller egenmäktigt förfarande om du tar med dig den.
Senast redigerad av ArgusOne 2020-05-06 kl. 23:04.
Citera
2020-05-06, 23:04
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, det är lite festligt att folk som är upprörda över plastpåseskatten organiserar sig och gör exakt det som är syftet med plastpåseskatten. Alla miljöfascister står bredvid och ser förundrat på.
Ja och bensinskatten är till för att vi ska köra bil mindre. Dumma jävel.
Citera
2020-05-06, 23:05
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det enda rätta är att beställa miljöovänliga påsar från utlandet (dock från Europa så Postnord blir snuvade på sin straffavgift). Här finns tex 2000 påsar från Polen för 1,18 kr styck med fri frakt

Najs, beställer, tack. Din länk funkar inte längre men här är ett sökresultat att använda: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=supermark et+polyethelene+grocery+bags&_sacat=0&LH_TitleDesc =0&_osacat=0&_odkw=supermarket+grocery+bags

Men... Mått och tjocklek, vad ska man ha mer exakt?
Citera
2020-05-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Ta med er påsar från konkurrenterna, kan redan avslöja att det ger sura blickar från personal.

Hur mycket skulle påsarna höjas? Var det inte 3:-? Min ICA-handlare har höjt 4:-. Medan ICA har sina vanliga påsar så verkar både willys och lidl ha bättre påsar, känns tjockare och mer hållbara.

3:- i skatt och ytterligare 75 öre moms
En höjning med 4:- ger således en ökning med 25 öre som troligtvis inte täcker upp för den minskade försäljningen.

Negativt även för ägarna med andra ord.
Citera
2020-05-06, 23:07
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ni kan ju enkelt undgå "straffskatten" genom att ta med valfritt emballage hemifrån. Själv använder jag en Ikeabag.

Ni bör ju också vara medvetna om att exakt detta är vad "straffskatten" syftar att uppnå..!

Straffskatten siktar på att uppnå mer skatteintäkter. Hur många påsar säljs per dag? Visst, många kommer börja använda egna påsar men ett större antal kommer glömma, inte ha med sig vid spontanköp osv. Smart skatt!
Citera
2020-05-06, 23:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Garvade så att halva familjen vaknade

Det är väl ingen som tror att det kommer påverka miljön det minsta om vi slutar köpa plastpåsar på ICA? Seriöst? Det är ett sätt att få in mer pengar via skatten som är maskerat som miljöåtgärder. Trams.

Något som skulle ge 1000 gånger mer effekt är om de tömmer återvinningstationerna oftare. Det går det någon vecka från att de är fulla tills de töms och då slänger folk skiten där ändå och sen blåser allt omkring och hamnar i naturen. Det är däremot inget som de lägger fokus på alls. Det beror väl på att det inte ger några miljarder till statskassan.
Citera
2020-05-06, 23:12
Medlem
Fråga om dom har banankartonger på lagret, såna brukar man ha som flyttkartong i vanliga fall men passar alldeles utmärkt till att packa varor i. Den kartongen kan man ha till att förvara annat i sedan.
Citera
2020-05-06, 23:12
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
nar du koper frukt eller gronsaker kan du anvanda pasarna som man anvander for att stoppa i nybakad brod som finns i affaren det kostar inget

Dude det har aldrig slagit mig. Riktigt bra tips Jag stod i affären igår och funderade på hur jag ska köpa frukt. Erbjöd inga papperspåsar vid fruktavdelningen som vissa affärer gör.

7kr för en plastpåse hos Ica Kvantum

Ryggsäck och ta med påse hemifrån fungerar annars för mig. Allt tungt i ryggsäcken.
Citera
2020-05-06, 23:25
Medlem
Märkt att flera butiker tagit bort småpåsarna som finns vid kassan. Smått förvånande när man tänkt använda en sådan påse för sitt lilla köp. Förfärligt vad regeringen och miljöpartiet i synnerhet ställt till med. Symbolpolitik vars egentliga syfte är att bringa mer skattekronor till oegentligheter.
Citera
2020-05-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Systembolaget:
köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Ett riktigt proffs annvänder ryggsäck.

Är det bara kassorna på supermarkets som har dessa priser? Eller kommer även avfallspåsar på rulle att höjas?

ps. och varför är inte Bolund nere på Gazaremsan och släcker bildäcken? Där snackar vi sabba miljön.
ds.
Citera
2020-05-06, 23:39
Medlem
Den här skatten slår hårdare mot fattiga grupper. Tidigare tog man bort värnskatten. Mer pengar till rika och mindre till fattiga? Omvänd Robin Hood politik av sossarna och co.
Senast redigerad av salsadansaren 2020-05-07 kl. 00:01.
Citera
2020-05-06, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Straffskatten siktar på att uppnå mer skatteintäkter. Hur många påsar säljs per dag? Visst, många kommer börja använda egna påsar men ett större antal kommer glömma, inte ha med sig vid spontanköp osv. Smart skatt!

Ungefär som statliga spel och lotterier då, som av någon träffande beskrivits som "en skatt på de dumma!"!

(Fast med tiden kanske de dumma lär sig att bli smartare? Skall vi ge upp hoppet om dem?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in