2020-05-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Nåja.. pengarna går först.

Allsvenskan med några miljarder i resurser kommer dra igång om två veckor med publik.

Sen kommer resten.

Det kan jag lova inte kommer ske.
Citera
2020-05-06, 22:55
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nedstängning görs för att rädda liv, vilket är huvudsaken under en epidemi. Borde vara iaf, tyvärr är det inte så i u-landet Sverige.

Men om fler dör genom insatserna istället för färre?
Vem ska då skjutas?
Citera
2020-05-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ja precis.

Läste tidigare idag att de nu lokalt beslutat stänga miljonstäder i Brasilien, mot Bolsonaros vilja.

Sverige har betydligt fler döda i förhållande till folkmängden än Brasilien.

Liksom de flesta länder lär inte få någon särskilt bra statistik av avlidna från Brasilien heller. Dessutom kommer de att fortsätta öka ett bra tag.

Som sagts tidigare, finns bara ett mått för att få jämförelsestatistik och det är att jämföra skillnaden i antal döda under perioden mot något referensår eller ett genomsnitt. Antal döda per capita enligt Worldometers är inga verkliga siffror. UK redovisar en överdödlighet på 41000 den 21 april. Den officiella siffran som dött i Covid-19 den 21 april var den lite drygt 20000 enligt Worldometers. Fullständigt meningslösa siffror alltså.

https://www.ft.com/content/67e6a4ee-3d05-43bc-ba03-e239799fa6ab
Citera
2020-05-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag är faktiskt förvånad. Att svensken i gemen är hjärntvättad bortom all räddning är inget nytt. Men att det skulle vara så här illa trodde inte ens en inbiten högerextremist som mej

Nu är det inte sossar som är ansvariga för sös

Citat:

Regionens besked om att vårdpersonal ska jobba i kortärmat med coronadrabbade patienter har kritiserats av flera. Nu har Södersjukhuset tagit saken i egna händer och börjat tillverka egna skyddsförkläden – med långa ärmar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sodersjukhuset-tar-fram-skyddsforkladen-med-langa-armar-efter-kritik

Det är specifikt Irene Svenonius (M), finansregionråd och Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd som är ansvariga för det kaoset.
Citera
2020-05-06, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
OK jag tror jag förstår det mesta av det du försöker förmedla och du har bra poänger om det du säger stämmer!

Samtidigt har jag aldrig förnekat att det finns risker med masker heller, men jag tror helt enkelt fördelarna överväger dem efter att ha sett videos of hur mycket som sprutar rakt ut bara när vi pratar. Speciellt om man är tydlig med infon om riskerna och att fortsatt stanna hemma vid minsta symtom och att hålla god handhygien.

Finns även experter som säger att en mask snarare påminner en om att inte pilla på ansiktet lika mkt heller och att folk tenderar att komma ihåg att hålla mer avstånd om de ser andra i masker.

Visst är kan det vara så att masker påminner om ansikte.

Avstånd vet jag inte, känns som maskerna kan bli en ursäkt.

Svårt att se att de som stannar hemma med stmtom hindrar assymtomatisk smittspridning genererad av dåligt avstånd.

Distributionen av gratis Handhygien i form av handsprit lyser med sin frånvaro i butiker.

Varje köpcenter borde sälja/distribuera handsprit utanför ingången.

Bara detta skulle minska kladdet på varor/handtag samt påminna folk om deras händer/ansikte innan mataffären/butiken/tunnelbanan.

Problematiken med munskydd :

Enklare munskydd genererar pseudo trygghet vilket samlar folk närmre varandra.

Munskyddet håller igen större droppar eleverade aerosoler dvs distribuerade genom tal/hostning/nysning mm.

Alla andra 0-10 um pumpas fritt åt sidorna.

Problem 2.

Ett munskydd är inte en andningsmask.

Talar vi om andningsmasker (ffp3) kan jag hålla med om att de begränsar inluft kvarstår gör problemet utluft till andra utan partikelfilter.

Problemet är att enklare ffp2/ffp3 går åt (förbrukningsmässigt) samt kräver en mindre kurs för jönsson som kör de i tvättmaskinen eller diskar med yes/ inte satt sig in i rengöring av filter med IPA/Etanol/Väteperoxid.

Det är olika masker vi talar om, El retardosson nöjer sig med ordet mask, sen blir det jobbigt.

En ffp2/ffp3 klassad andningsmask/halv mask är inte ett munskydd, men där börjar det bli för jobbigt för el retardo.

Munskydd vilka folket börjar "acceptera", begränsar möjligen tal/andnings aerosoler med 50% om säkerhetsavstånd hålls på 2 meter eller mer.

Vanlig utandning består dock.

I täta miljöer eleveras utandningen åt sidorna av masken vilket gör den mer eller mindre verkningslös.

Sen har vi stanna hemma med symtompsykosen samtidigt som assymtomatiska initiella smittspridningen enligt studier visat sig vara den största om inte huvudsakliga smittspridningen bland folk.

Dvs eleverad assymtomatisk utandning distribuerad åt sidor med enklare munskydd.

Gör en 3d animering av dessa -av munskyddet uppvärmda aerosoler som distribueras åt sidorna.

Avstånd är det enda verksamma smittskyddet vilket påverkar smittspridningen.

Avstånd samt nedstängning av kollektivtrafik.

Taxi tex kan (sommartid) öppna bakluckan lite, sätta på inluft där fram för att låta luften passera bakåt. Alernativt bygga igen utrymmet mellan förare/passagerare.

Något varken SL eller SJ tagit i beräkning utan istället arbetar med ventilerad/stilla luft utan utsug/partikelfilter.

En buss full med varm utandningsluft blockeras inte av munskydd. Speciellt inte när fläktarna i taket blåser omkring luften.

Munskydd debatten är insane.

Avstånd!

Vägra tätt packade/slutna miljöer.

Munskydd gör inte ett skit för vanlig utandning-genererade aerosoler.

Hosta/tal visst.

Hur många pratar högt i en full buss/på tunnelbanan?

Avstånd är bättre, men svårare för aktörer.

Enklare att valsa in folk i false protection.

Samma med äldrevården,

-"Vi hade munskydd"

Trots det spreds smittan full retard när Annika vårdade Elsa 82, nära med ansiktet varpå utandningsluften delades.

Så hur vårdar man äldre?

Mitt förslag :

Personal testas av huvudman.

Endast personal med antikroppar arbetar samt bor månadsvis under tiden de jobbar , extra betalt för detta.

Med öppna fönster/drag under tiden de är i lägenheten.

De äldre ska ha helmask under tiden de ges omvvårdnad/hygien.

Städning sker av inhyrda städfirmor med smittskyddstänk, ej av personal.

Helmasker vilka descinficeras på boendet efter användning.

Rädcker med 10 st Sundström helmasker för varje boende.

Har smittan kommit in på ett boende flyttas de som inte är smittade till annat boende tillfälligt.

Det går inte att vara gullig och fika tätt packade med andra kramas eller hålla hand.

Tror det är för slappt där.

Hemskt med äldre som får vara ensamma mer men hellre d än att de avlider.

Kollektivtrafiken borde stängas av.

Klockning av besökare på mataffärer samt personal vilka säkerställer avstånd samt att folk fördelar sig så inte tät kö bildas.

Detta samt regelbunden spritning av handtag till kylar mm.

Ser ej detta i butiker.

Engångshandskar borde vara ett krav att ha på i butiker när kylar öppnas bröd/förpackningar/frukt rörs.

Munskydd?

Glesare folkansamlingar/Avstånd = viktigare.

Sverige har knappt klarat avstånd innan man flyr till pseudo munskydd.

Rule 1.

Avstånd.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-06 kl. 23:01.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pressträff imorgon kl 08.45 med Justitieminister Morgan Johansson med anledning av Corona Viruset, undra vad han har att säga.
Kanske att vi ska tvätta händerna? Inte höga odds på den du...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det kan jag lova inte kommer ske.

Kommer absolut att ske...och du kan ej hindra det.

Varför skulle inte allsvenskan kunna få dra igång?
Citera
2020-05-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Men en sak är jag verkligen nyfiken på.
Vad spelar det för roll hur många som tycker som du att Sverige går rätt väg?
Säg så här då.
Det är bara jag och Maharaja79 som är förbannade.
2 medborgare på 10 miljoner tycker att Sverige går fel väg.
Så, vad kan man utvinna av detta?
Att vi har fel för att 0,000001% av Sverige är dumma i huvudet som tycker annorlunda?

Bra, vi säger att det är så. Jag köper det.

Nu borde du dock försöka kolla lite hur det ser ut i resten av världen.
Om du inte hoppat över aftonbladets nyheter från omvärlden kan du väl inte ha missat att resten av världen är i karantän.

Så, vad tror du om folk som bor där?
Tror du att 98% tänker som du och dina flummiga vänner?
Resten av världen är ett helvete med diktatur i alla länder som tvingar folk hemma när de egentligen inte vill.
Det pågår inbördeskrig i hela världen eftersom alla diktatörer har stängt in sitt folk.
Är det vad du har läst på aftonbladet?

Du har aldrig nånsin tagit dej en funderade på varför resten av världen gör tvärtom SVerige?
Skulle det kunna vara så att i resten av världen finns 10 personer, istället för 2 som här i Sverige, som tycker att det som görs i Sverige är fel?
Kan det tom vara 100 personer?
Eller kan det bara 20%?
Kan jag kanske överdriva och säga att majoriteten i resten av världen vill hellre man ska stänga ner landet än att köra som flummiga Sverige?
Nä förresten. Det vill dem inte. De bara håller käften för diktaturen i alla länder i världen tvingar dem att stanna hemma.

Det här är en riktigt intressant frågeställning.
Tror det är väldigt olika från land till land vad man tycker om en lockdown.
Bara i USA s stater är man splittrad i frågan.
I NEW YORK blir det en självklarhet och ute på landet i Wioming så protesterar de.

I Italien var man tvungen. Och därav kanske inte så många var emot en lockdown där. (Även om det var lite gnissel ett tag)

I de fattigaste länderna i Afrika öppnar de upp fast det är total smittspridning. För att fler kommer dö av fattigdom och svält än som dör av Corona. Pest eller kolera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nu är det trots allt rätt ointressant vad resten av världen tycker.
I Sverige bestämmer svenskar.
Så vill jag fortsätta ha det.

Visst. Du behöver inte ha mardrömmar. Det kommer fortsätta som du vill ha det.

De som bestämmer är majoriteten.
I Sverige vill majoriteten fortsätta som nu.
Det beror på avsaknad av etik och empati samt rädsla och feghet.
Så detta kännetecknar alltså majoriteten av svenskar.
Som av anledningarna ovan kommer fortsätta så oavsett hur många det dör.
Som enda landet i världen kommer man leva med en massa lik som man trampat på.

Om det finns karma kommer man blir enormt straffat. Och det har man förtjänat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Men om fler dör genom insatserna istället för färre?
Vem ska då skjutas?
Äldre äldre?
Citera
2020-05-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Kommer absolut att ske...och du kan ej hindra det.

Varför skulle inte allsvenskan kunna få dra igång?

Allsvenskan kommer dra igång i mitten av juni är deras mål. De vill inte dra igång om två veckor. Och jag tror ej du kommer kunna tvinga klubbarna på egen hand...

Och publik lär dröja än längre än mitten av juni vilket Tegnell själv varit tydlig med och som allsvenskan själva räknar med.
Citera
2020-05-06, 23:00
Medlem
Citat:
Exakt.
Antalet arbetslösa bara ökar så arbetsuppgifter finns.

Och det är väl samma sak när det gäller skogs och lantbruk. Det är väl bättre att subventionera riktig produktion av mat, trä och sjukvårdsmateriel så vi klarar oss i kriser än stt ge socialbidrag till spekulerande miljardärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in