2020-05-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Cirkusen fortsätter:

Folkhälsomyndigheten granskar höga dödstal:
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-03/folkhalsomyndigheten-granskar-hoga-dodstal

Citat:

Enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik har totalt 2 679 personer dött på grund av covid-19 i Sverige. Det är mer än tre gånger fler jämfört våra nordiska grannländer – sammanlagt – och siffran kommer med säkerhet att justeras uppåt när helgens eftersläpning i rapporteringen har lagts in.

Sveriges höga dödstal i covid-19 sticker ut i jämförelse med våra nordiska grannländer. En viktig förklaring är att smittan tidigt kom in på landets äldreboenden, förklarar Anders Wallensten på Folkhälsomyndigheten.

Det är nu FAS 2 eventuellt kommer i kommunikationsstrategin, när jag gissar att man troligen kommer att skylla ifrån sig sitt ansvar på att boenden mfl inte följt FHM:s superba riktlinjer:

TT: Vems ansvar är det att smittan har tagit sig in på äldreboendena?
– Det är väl ett delat ansvar mellan alla som har med äldreomsorgen att göra. Det finns ju många huvudmän som jobbar med äldreomsorgen och det är viktigt att rutiner fungerar, men jag kan inte uttala mig om vems ansvar det är specifikt, säger Anders Wallensten.

TT: Har Folkhälsomyndigheten något ansvar genom att inte ha kommit med tillräckligt skarpa riktlinjer i bättre tid?
– Det är inte Folkhälsomyndigheten som bedriver äldrevården. I grunden handlar det om saker som ska fungera jämt, även när det inte är en pandemi, som basala hygienrutiner och liknande.

TT: Vem borde ha uppmärksammat brister i basala hygienrutiner?
– Ja, det är väl verksamhetsutövaren som ska ha den kompetensen. Men som sagt tycker jag att det är för tidigt att säga exakt vad som har brustit i det här läget. Vi går igenom det nu och kommer att redovisa mer under veckan, säger Anders Wallensten.

Ja fast det är till slut ändå de som driver vårdinrättningarna som ansvarar för säkerheten, smittskydd, utbildning, rätt lokaler mm
Citera
2020-05-03, 21:55
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja fast det är till slut ändå de som driver vårdinrättningarna som ansvarar för säkerheten, smittskydd, utbildning, rätt lokaler mm

Japp absolut, det finns inga grundläggande systemfel att finna här.
Cirkulera!

1-0 till dig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skyll inte på befolkningen.
Jag gjorde en rundresa i Kalifornien förra året med en kinesisk resebyrå.
Gruppen bestod av 2 svenskar, 2 från övriga Europa och i övrigt bara kineser.
Vi åkte alla i en buss ca 8 timmar per dag. Trevligare, snällare och mer lättsamma människor
än kineser har jag aldrig någonsin träffat.
Ja förutom lite suspekta matvanor så är de flesta asiater över lag ganska trevliga. Det är väl mer kommunistpartiet i Kina som är problemet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad har man egentligen gjort för att stoppa smittan i Sverige?
.

Ingenting. - Man har medvetet spridit ett helt okänt virus. I strid mot de mänskliga rättigheterna och all läkaretik. Flockimmunitete sysslar man vanligtvis med bara med kända virus och med boskap. Det Tegnell tjatat sig fram till sker inte ens i råttlabben. I Sverige sitter idag travhästar och boskap i corona karantän men inte människorna.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-05-03 kl. 21:57.
Citera
2020-05-03, 21:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det dog troligen mer än 5 miljoner människor, militära och civila i Vietnamkriget. Att endast räkna amerikanska förluster är rasistiskt och imperialistiskt. Tyvärr kommer nog detta virus ta ännu fler liv.
Jag citerade bara Sky news Australia
Citera
2020-05-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Japp absolut, det finns inga grundläggande systemfel att finna här.
Cirkulera!

1-0 till dig!

Jag är inte med och tävlar.
Tävla på du
Citera
2020-05-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skyll inte på befolkningen.
Jag gjorde en rundresa i Kalifornien förra året med en kinesisk resebyrå.
Gruppen bestod av 2 svenskar, 2 från övriga Europa och i övrigt bara kineser.
Vi åkte alla i en buss ca 8 timmar per dag. Trevligare, snällare och mer lättsamma människor
än kineser har jag aldrig någonsin träffat.

Inte deras fel att de styrs av en smutsig diktatur
Citera
2020-05-03, 21:58
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ingenting. - Man har medvetet spridit ett helt okänt virus. I strid mot de mänskliga rättigheterna och all läkaretik. Flockimmunitete sysslar man vanligtvis med bara med kända virus och med boskap. Det Tegnell tjatat sig fram till sker inte ens i råttlabben.
Ja Kina kommer bli världens undergång, allt skit kommer därifrån, virus, övervakning, miljöförstöring diktatorer och fan vet allt.
Citera
2020-05-03, 22:00
Medlem
Lena Hallengren har tidigare varit i mitt tycke både konkret och saklig och därmed ingett förtroende.

Idag får jag intrycket att det var mer svävande kring de 100 000 testerna och när de var tillgängliga, om det nu är först idag får man väl fråga varför det tagit så lång tid.

Det borde vara helt klart att fler tester är bra, om inte annat för att få ett större dataunderlag, och varje vecka som går så tappar man teoretiska tester. En vecka med 25 000 borde leda till 75 000 som är borta

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
NU (2020-05-03) finns testkapaciteten. Den har inte funnits innan. "Lena Hallengren" Agenda idag.

https://www.svtplay.se/kanaler/svt2?start=auto

Jaha därför vi har så många dödsfall, vi har inte haft tillgång till att testa och därför har svaren modifieras efter det. På ett av akutsjukhusen tar man bara test på de som läggs in. Inga andra.
Citera
2020-05-03, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ingenting. - Man har medvetet spridit ett helt okänt virus. I strid mot de mänskliga rättigheterna och all läkaretik. Flockimmunitete sysslar man vanligtvis med bara med kända virus och med boskap. Det Tegnell tjatat sig fram till sker inte ens i råttlabben. I Sverige sitter idag travhästar och boskap i corona karantän men inte människorna.

Jag tvivlar också på att det kommer fungera. Sedan är förstås det sociala priset skyhögt precis som du säger. Det finns ingen lagom smittspridningstakt på ett så här pass dödligt och farligt virus.
Citera
2020-05-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tycker att det ändå är både intressant och konstigt hur man borde skydda folk från Corona till vilket pris som helst. Men samtidigt när t-ex- icke-rökare, läkare etc. har försökt i årtionden prata om rökningens skador och hur passiv rökning riskerar även de "oskyldigas" hälsa då har man minsann fått höra om "vuxna människors rättigheter". Detta senast när rökning förbjöds i restauranger och allmänna utrymmen.

Det rådde mordstämning när man försökte föreslå att rökning skulle förbjudas på balkonger så att icke-rökare - som har betalat lika mycket för sina lägenheter eller betalar lika mycket i hyra - OCKSå kunde njuta av en drink eller en middag på sina balkonger utan att behöva andas in gifter.

Då jävlar ska det skrivas insändare och hävdas människor rätt att bestämma själva. På andra människors kostnad.

Men nu när rökare själva drabbas (mycket tyder på det) - då är det annat ljud i källan.

Jag tycker att det är intressant hur ologiskt människor tänker.

Men alltså rökning är ju förbjuden i princip överallt. Om man även skall förbjuda det i någons hem, så kan man ju lika gärna förbjuda det öht, då det i praktiken blir omöjligt att röka om man inte får röka på jobbet, i offentliga miljöer, eller hemma.... Nu har de valt att inte göra cigaretter olagligt, och då måste ju rökare få röka nånstans, alltså i sitt hem. Men detta är ganska så OT, så för att dra det tillbaka till covid..

Vi har en vård som är till för alla, åtminstone är det uttalat så. I det s.k. samhällskontraktet med att alla skall betala skatt efter förmåga, ligger också då att man får VÅRD när man behöver det. Det finns inga andra "villkor" knutna till detta. Om det vore så att: alla med MINSTA tvivelaktiga vanor, såsom rökning, onyttig mat, alkoholintag osv, skulle NEKAS vård pga sina "brister", ja då måste de ju rimligtvis bli upplysta om det innan de slänger bort sina sista korvören in till skatt!! Annars är det avtal ingånget i bad faith, från statens sida.

Likadant om man anser att man skall slänga pensionärer med Covid in i ett rum på ett vårdhem med lite morfin och utan läkarbedömningar eller vård. Efter de betalat skatt ett helt jäkla liv.

Då kan vi ha anarki istället och strunta i att betala skatt. Om det ändå bara är ett fåtal utvalda med perfekt hälsa och perfekta vanor, som skall få vård. Toppen. Då lägger vi ner skattesystemet. Eller inför 80% rabatt eller nåt på skatten för rökare och andra "ovärdiga", som man anser inte skall få vård.

Det är vad dina resonemang leder till, i slutändan.

Jag vill inte ha ett sånt land men det kanske du vill, fine.
Citera
2020-05-03, 22:03
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jag är inte med och tävlar.
Tävla på du

Jag menar att du inte fattar att äldrevården är underbemannad och underfinansierad.
Man har en hel bemanningspol med ring och spring vikarier.

Man har inte utrustning.

Man har riktlinjer från FHM som i princip är luft.

"Stäng inte skolorna, det jobbar så många inom vården som då kommer att få vara hemma med sina barn".

Barnen går i skolan sprider smittan till sin förälder som arbetar i vården.
Hela samhället är öppet.

Asymptomatisk smittspridning sker som har varit oerhört svårt för FHM att erkänna.

De svagaste blir utsatta för smitta och får Morfin och Benzo som behandling.

Nu skenar dödstalen och det är nu man kommer att skylla ifrån sig på kommunerna och på de enskilda boendena.

Regeringen vet hur det ser ut men skiter i detta, de kommer att skydda sig själva.

Här ligger hela problematiken och den har gjorts med berått mod och flit hela vägen från början.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-05-03 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in