2020-05-06, 22:37
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Och så säger man att det inte är ”raketforskning”... 😄 Hjälpte inte där.

Men hagen är ju nästan vuxen. I flera bemärkelser. Och tycks ju ha klarat sig åtminstone till hälften bra, eller sådär 75 procent.

Att köra ubåt och kladda var ju liksom dömt att misslyckas, vilket var och en inser som har huvet mellan axlarna. Men som i mycket så tror jag att det som mördaren anser är finessen är det som fäller denne till sist. Det är där det blir kritiskt. Och TH har visat prov på viss moderation i både det ena och det andras. Exempelvis var skorna inköpta på sparköp, och bara ett fåtal strips har strösslats på brottsplatsen. Motiven till detta kan ju förstås vara ekonomiska. Och med tanke på hur litet pengar ”kidnapparna” fick med sig från kuppen så har ju det i efterskott visat sig särskilt välbetänkt. :-)

Men det är själva kidnappningsparafernalian (trusselbrev och kommunikationer och fingerad brottsplats) som till slut kommer visa sig vara för ”slösande”, tror jag. Just de moment som skulle hålla GM från fängsel först blir det som fäller honom till sist. Det är ”för mycket”. Dessutom måste ju personen kunna hålla masken i allt och dessutom klara sig ur alla fallgropar som polisen kan lägga ut. Det är ganska mycket begärt. Av vem som helst.

Till Hagens försvar kan det nog sägas att det antagligen första gången som han mördat en fru.
Citera
2020-05-06, 22:39
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tror det var MinniMus som sa det, kontordamen ringte AEH med en beskjed til et familiemedlem, senere ringte AEH (09:14) til familiemedlemmet og viderebrakte beskjeden.

Jeg syntes det var rart at kontordamen ikke ringte direkte til familiemedlemmet selv.

31. er siste dag i måneden, og siste mulighet til å regisrere overtid, andre tillegg utover fastlønnen osv. Og Tom Hagen vil måtte godkjenne ekstraordinære tillegg og utbetalinger.

Kanskje familiemedlemmet ikke kunne ta telefonen da kontordamen ringte? Så ble det til at hun ringte AE istedenfor?
Citera
2020-05-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
En revisor sa till mig för länge sen då jag avslöjat ett bedrägeri i vårt företag: "Om du redan när han började bedra er sett och förstått att han är en bedragare, så hade han inte kunnat bedra er." Vi var 10 vuxna personer som blivit utsatta för ett stort ekonomiskt bedrägeri. Jag som budbärare åkte på en straffrunda socialt för att jag "gav mig på en så trevlig och kunnig man". Revisorns råd har jag aldrig glömt och jag föreställer mig att utredare vid polisen har sådana kunskaper med sig från utbildningen.

Jag tror alltså att den norska polisutredningen från första stund har arbetat med dubbla möjligheter om ansvaret för att AEFH försvunnit. Jag har för mig att polisen när de meddelade att hon betraktades som död behandlade TH och de övriga anhöriga som sörjande. Men det säger inget alls om vad de varken trodde eller gjorde.

Ja det er teknisk sett sånn politi jobber, de skal utelukke alle muligheter fra første stund som utgis i en slutt rapport.
Citera
2020-05-06, 22:41
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Jeg tror det i Norge ikke er vanlig for aviser i Norge å ytre hvem de tror er GM. De skal vel være nøytrale og kun være faktabasert?

I tillegg vil man vel prøve å si at TH er uskyldig til han er dømt, og ikke nødvendigvis spekulere i å finne en annen nøyaktig GM, men heller beviser for at det kan være noen andre enn TH når faktisk ingen vet helt sikkert? Tenk om det ikke er TH, da er det jo synd om alle sier det er han?

Ja, da er bedre att vi later som om det er noen annen.

Jag fått förklarat varför ni inte velat TRO ens att det är Hagen. Så nu är jag lugn och fin. Kommer inte att fråga mer om detta. Hoppas nu bara att man hittar något intressant (ska inte vara ofin och skriva, l-k).
Citera
2020-05-06, 22:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Till Hagens försvar kan det nog sägas att det antagligen första gången som han mördat en fru.

Jo, dilettanter brukar överskatta sina kvalitéer.
Citera
2020-05-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Men ingenting nytt i artikkelen.
Kun en oppramsing av kjente punkter.

Det er muligens ikke noen nytt i artikkelen, men den er ikke helt oppdatert heller.

https://www.dagbladet.no/nyheter/skulle-noen-egentlig-fa-betalt/72434826

Citat:
Eksperter slo tidlig raskt fast at det ville være ekstremt utfordrende å få tak i slike mengder av kryptovalutaen. Meldingene fra det som ble omtalt som «den antatte motparten» gjorde det likevel umulig å ikke ta seriøst.

Kidnapperne krevde Monero tilsvarende 9 millioner Euro.

Men betingelsene for hvordan betalingen skulle skje, tar liksom "høyde for" at 9 millioner Euro er ekstremt vanskelig å skaffe.

Betingelsene var slik, TH hadde fått en bestemt nettadresse eller kryptobørs der han skulle kjøpe Monero. Men, TH skulle ikke kjøpe mer Monero enn tilsvarende 1 million Euro per uke.

Da tror jeg at det skal se ut som om da kidnapperne mottok første avdrag, ville de selge Moneroene tilbake til Hagen, og motta sin første million Euro. Denne handelen skulle fortsette i 9 uker, slik at kidnapperne til slutt satt med 8 millioner Euro og Monero tilsvarende 1 million Euro, totalt 9 millioner Euro. Etter minimum 9 uker.

Og det at "de samme" Monero'ene ble sendt frem og tilbake skulle sørge for at etterspørselen ikke påvirket Monero-kursen i særlig grad.

Jeg tror at det skulle se sånn ut.
Citera
2020-05-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, da er bedre att vi later som om det er noen annen.

Jag fått förklarat varför ni inte velat TRO ens att det är Hagen. Så nu är jag lugn och fin. Kommer inte att fråga mer om detta. Hoppas nu bara att man hittar något intressant (ska inte vara ofin och skriva, l-k).

Jeg skjønner.

Noen vil ikke si hva dem mener. Jeg har ingenting i mot å skrive hva jeg tror for og i mot, men jeg vet faktisk ikke hva jeg tror. Et minutt tror jeg det er TH, og et minutt tror jeg det er noen andre? Det er vanskelig å vite, og funnene gjør meg usikker.

Q:
Dersom det er TH, hvorfor skulle han la hun forsvinne fra leiligheten med et slikt omfattende kidnapping? Da er det garantert at huset blir etterforsket veldig nøye + mye mediadekning! Hvis hun hadde forsvunnet fra en gåtur, så hadde det kanskje ikke vært like lett å finne noe bevis for at det skulle være TH? Kan det være en ekte kidnapping der dem har tjent 10M?
Citera
2020-05-06, 22:53
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, tenker jord, og et område han kjenner fra før. Noen snakker om røtter som kommer i veien, men en skarp jordspade kutter lett over 2cm tykke røtter.

Hvor holdet skytterklubben til?
Citera
2020-05-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
OM det er slik at politiet av en eller annen grunn følte seg tvunget til å pågripe TH prematurt, ville de gjøre klokt i å slippe mer informasjon for å rettlede mulige eksterne ressurser, som for eksempel de eminente deltagerne i dette forumet.

Nei, jeg tror ikke politiet har pågrepet TH for tidlig.

Politiet har hatt en hemmelig siktelse og hemmelig etterforskning mot Tom Hagen siden vårparten 2019, kanskje omtrent mars 2019. Det betyr jo at politiet hadde tilstrekkelig beviser og indisier for skjellig grunn til mistanke allerede da.

Jeg tror politiet har vært nødt til å etterforske dekkhistorien til bunns, før de gikk til pågripelse. Og at å finne levningene eller liket av AEH har vært første prioritet for politiet gjennom hele etterforskningen.

Og så tror jeg at politiet har vurdert at hemmelig etterforskning muligens kunne lede raskere frem til en oppklaring, enn en arrestasjon av Tom Hagen før politiet hadde fått bygget sak mot han.
Citera
2020-05-06, 22:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Jeg skjønner.

Noen vil ikke si hva dem mener. Jeg har ingenting i mot å skrive hva jeg tror for og i mot, men jeg vet faktisk ikke hva jeg tror. Et minutt tror jeg det er TH, og et minutt tror jeg det er noen andre? Det er vanskelig å vite, og funnene gjør meg usikker.

Q:
Dersom det er TH, hvorfor skulle han la hun forsvinne fra leiligheten med et slikt omfattende kidnapping? Da er det garantert at huset blir etterforsket veldig nøye + mye mediadekning! Hvis hun hadde forsvunnet fra en gåtur, så hadde det kanskje ikke vært like lett å finne noe bevis for at det skulle være TH? Kan det være en ekte kidnapping der dem har tjent 10M?

Ja, jag har ingen aning, men tror han er amatör och rätt dum på det där med mord och då gör man så.
Lite desperat. Han skulle hållit sig till buisness.

Jag är f.ö. tråkig. Bestämde mig nästan direkt för att var det maken som var skyldig. Mest skrattat åt hans hittepå saker om kidnappning. Och stirrat förvånat på texter här av alla som trott på galningen.

SÅ om han visar sig vara oskyldig så får jag lång näsa!
Senast redigerad av Jof 2020-05-06 kl. 23:10.
Citera
2020-05-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Kanskje familiemedlemmet ikke kunne ta telefonen da kontordamen ringte? Så ble det til at hun ringte AE istedenfor?

Ja. Akkurat.

Hvis familiemedlemmet var TH og kontordamen la igjen beskjed på AEHs telefonsvarer, ville det skape et nærmest perfekt sirkelbevis, der det enkle faktum at TH visste budskapet kontordamen la igjen på svareren nærmest skulle bevise at AEH måtte ha vært i live 09:14 da hun ringte til familiemedlemmet, eller TH, med budskapet.

Ellers kunne ikke Tom Hagen ha visst hva kontordamen ringte til AEH om.

Men hvis det skulle være slik, må altså informasjonen vi har fått om vitneprovene vedrørende samtalene på morgenen, være feil.

Politiet vet hvem som ringte hvem og når denne morgenen. Det vil ta lang tid å oppklare saken, så vi får ikke svarene med det første.
Citera
2020-05-06, 23:11
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Wow, så det finns hela tre stycken? I hela Skandinavien? Är de bättre än gamle Zampo, som bistod vid Quickutredningen, då man hittade en träflisa? (Och vart har hela alfabetet mellan C och Z tagit vägen?)
De hittade iaf kvarlevorna av K*m W*ll i vattnet utanför Sjælland. Fina vovvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in