2020-05-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, sorgligt lite omsorg om vanligt folk tyvärr. Bara big business man vill rädda.

Och det intressanta är att alla partier tycks ha samma uppdragsgivare

Köpare är fastighetsbolaget Vectura, som ägs av Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor.

https://konkrt.se/2020/03/26/m-toppar-gor-upp-om-bromma-sjukhus-svenonius-saljer-reinfeldt-koper/
Citera
2020-05-06, 22:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Får man ta av munskyddet om man är utomhus på stående fot ?
Bara du inte rör vid det eftersom det kan vara fullt med smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ok, hur har man lyckats bevisa att smittan inte kan begränsas, utan enbart fördröjas?

Vad är din syn på begränsas och fördröjas ? Hur tolkar du dom begreppen och scenarios ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det skulle ju fungera om man utrotade smittan lokalt, och införde reserestriktioner gentemot de 201 länder som har smittan.

Restriktioner lär som sagt finnas tills vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det har rapporterats om enskilda incidenter, men ingen kan säga att IVA skulle ha räddat dem. Man kan behöva lägga in ganska många patienter med de här attributen för att hitta en överlevare. Så dåliga är oddsen.

Nu tror jag det är tredje gången jag påtalar att jag inte pratar om IVA, utan sjukhusvård i allmänhet. Men det verkar ej gå fram. Oh well. Man kan inte nå fram till alla, det är okej.
Citera
2020-05-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej. ”Folk” är inte skitförbannade.
Du är det uppenbarligen. Och några till på detta forum.
Jag känner ingen som är skitförbannad. Men jag talar naturligtvis inte för alla.
Har dock bekanta i alla samhällsklasser. Och ingen tycker som du. Ingen.
Om ”folk” är så skitförbannade som du säger så borde man känna till någon i sin bekantskapskrets som är det.

Har respekt för det du tycker och att du känner som du gör. (Förutom dina önskningar om att avliva folk som inte tycker som du)
Jag själv står nog någonstans emellan och försöker se på dig och din sida och den andra sidan (förnekarsidan) Och hur ni på varsin sida fastnat totalt i era övertygelser och kan inte se saker med större ögon.

Men det är knappast konstigt att du inte känner några som är förbannade.
De som inte är förbannade är nog lika många som de som tycker att Sverige går rätt väg.
Det finns säkert mer än hälften av befolkningen som är såna.
Hur många är det? 55%? 60%? Jag har ingen aning. Har inte tid att skicka enkät till hela landet.
Litar inte riktigt på vad som media säger heller.

Min känsla är att ca 60% tycker att Sverige gör rätt. Så det kan förklara varför du inte känner nån som är förbannad.
Jag känner tex flera som är förbannade.
Inte jätte många. Men jag känner dem.
Men varken jag eller du är representativa för en hel befolkning.

Men oavsett vad, mitt "folk" som är förbannad är fortfarande en del av folket.
Även om det skulle vara 20% är det fortfarande folk som är skitförbannade.

Om du tycker man har mindre rätt att vara förbannad för att man är så "få" eller om du tycker att det är till och med fel att vara förbannad, fortfarande pga man är så "få" då finns det nog inget mer att tillägga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bara du inte rör vid det eftersom det kan vara fullt med smitta.

Och alla som har noll koll på kontaktsmitta, indirekt och direkt

Som typ 89% av Sveriges befolkning har. Hur ska man då tänka ?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad jag vet är vi i tråden om covid-19, så det är nog lite OT om det funnits "knäppa läkare" förr. I all välmening.
Men förstår du inte, vad betyder det om det larmas nu när det alltid larmas? Det betyder ju bara att allt är som det brukar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han skulle greja den argumentationen.

Tegnells tendens att titta upp i himlen medan journalisten pratar, är också ganska underlig.

Social charm är inte Tegnells bästa gren.

Hans envisa vana att säga epidemi istället för pandemi är åxo intressant. Tegnell bestämmer.
Vi har ingen pandemi i Sverige. Pandemi är ett fenomen som uppträder globalt. Vi har däremot en epidemi i Sverige,
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Sitter och tittar på Utrikesbyrån på SVT just nu. (Inte kollat på programmet förut även om jag har varit intresserad.)

Det är väldigt intressant och tankeväckande, det handlar om övervakning och hur det har exploderat och blivit mer accepterat nu under coronapandemin.

https://www.svtplay.se/video/26675562/utrikesbyran/utrikesbyran-sasong-1-antligen-overvakad
29 min långt.
Citera
2020-05-06, 22:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Sverige har fler döda per capita än Donald Trumps USA.
Nästan hälften av Sveriges corona-offer har skördats på landets äldreboenden.

Varför har smittan kommit in på äldreboenden?
Mycket märkligt att etablissemanget plötsligt slutat att sprida sin propaganda om vilka som "räddat" välfärden och tar hand om våra gamla.

Ja precis.

Läste tidigare idag att de nu lokalt beslutat stänga miljonstäder i Brasilien, mot Bolsonaros vilja.

Sverige har betydligt fler döda i förhållande till folkmängden än Brasilien.
Citera
2020-05-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Vad är din syn på begränsas och fördröjas ? Hur tolkar du dom begreppen och scenarios ?

Fördröja - Lika många blir smittade fast över längre tid.

Begränsa - Färre behöver bli smittade.

Vid det förstnämnda så kommer ytterliggare 10,000+ dö i landet.
Lyckas man med det senare skulle det bli färre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in