Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 18:53
  #49
Medlem
Lunkan99s avatar
Slut på tonfisk överallt här. Ser lite fattigt ut med annat också i vissa affärer.
Citera
2020-05-06, 18:57
  #50
Medlem
Spännande utveckling!
Sverige har en försörjningsgrad på 50% och det tillverkar man med varor från utlandet.

Kan man stoppa export på skyddsutrustning kan man också stoppa livsmedel.

Jag läste någonstans att potten består av ett läge i höst där mjölk ransoneras. (Vi får väl se?

Spännande betyg för svenska politiker och dess aktivistiska tjänstemän samt journalister.
Citera
2020-05-06, 19:12
  #51
Medlem
Pasante king, köpte sista paketet här i stan och butiken säger att det kan dröja tills de får hem igen.
Citera
2020-05-06, 19:15
  #52
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Är du en sån där dement SVT-tittare som inte kan Engelska och därmed tror att Sosseraterna är höger i brist på annat att jämföra med? Det är fantastiskt när staten blev ägd genom att deras moms och andra skatter kringgås.

Jag värjer mig för den där typen av fotbollshuliganpolitik där man ska stå på ena kortsidan och heja på "högern" respektive "vänstern". Jag tycker det är intressantare att diskutera sakfrågor. Tycker du det är bra om t ex den kinesiske kommunistpartimedlemmen Jack Ma börjar leverera bristvaror med drönare från hangarfartyg?

Jag skulle inte mumsa i mig en pilsnerkorv med texten Made in China på konservburken, men för många andra basvaror tror jag faktiskt att den typen av disintermediation skulle vara ett existentiellt hot mot nationalstaten.
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-05-06 kl. 19:22.
Citera
2020-05-06, 19:16
  #53
Medlem
Batteri till iPhone 6s har jag inte lyckats handla lokalt.

Man kan lämna in telefonen och få det bytt men jag vill inte betala flera hundra för jobbet på en så gammal telefon när jag gör det själv på några minuter.
Citera
2020-05-06, 20:37
  #54
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag jobbar i butik å mycket av det vi beställer är "restat" å vi måste beställa mindre volymer för att det ska gå runt, folk handlar mindre kanske p,ga varsel vad vet jag. Vi i personalen vill gärna ha våra löner. Där av mindre med varor. De som hamstrar eller bunkrar köper upp det lilla som finns. Mjölet tog slut på direkten å när vi hade jäst hemma senast kommer jag inte ihåg.
Citera
2020-05-06, 20:46
  #55
Medlem
exoticspices avatar
Engångshandskarna är slut överallt.
Citera
2020-05-06, 20:51
  #56
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Engångshandskarna är slut överallt.
Biltema har vinylhandskar i flera butiker.

https://www.biltema.se/bygg/arbetskl...der-2000042738

https://www.biltema.se/bygg/arbetskl...der-2000042739

https://www.biltema.se/bygg/arbetskl...-st-2000042882
Citera
2020-05-06, 21:00
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Jag jobbar i butik å mycket av det vi beställer är "restat" å vi måste beställa mindre volymer för att det ska gå runt, folk handlar mindre kanske p,ga varsel vad vet jag. Vi i personalen vill gärna ha våra löner. Där av mindre med varor. De som hamstrar eller bunkrar köper upp det lilla som finns. Mjölet tog slut på direkten å när vi hade jäst hemma senast kommer jag inte ihåg.

intressant med att man har plexiglas runt kassören men att man tar emot pengarna utan handskar eller lämnar över pengarna till kund, eller att man i högtalare i butiken måste förmedla att man måste hålla avstånd till varandra i en butik där det hasar runt muslimer och negrar.

där jag var senast var det mesta slut. om det mesta börjar ta slut nu. hur kommer det att bli sedan?
när det japanska fd fnasket inte har anledning att springa upp och ned mellan tvättstuga och sin skattefinansierade bostad blir det ju kris i skallen på henne.

folk har lärt sig när varorna kommer så varorna hinner inte ens packas upp förrän det är slut. i vissa butiken kör man bara ut det man har eller pallarna och ställer dem så köps varorna omgående.
Citera
2020-05-06, 21:29
  #58
Medlem
Trenden just nu är att Europa sakta öppnar upp igen, så närmsta tiden kommer nog att bli aningen bättre. Vad som händer på lång sikt är svårt att säga, men jag känner ingen panik inför sommaren iallafall.
Citera
2020-05-06, 21:30
  #59
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvryttare2
intressant med att man har plexiglas runt kassören men att man tar emot pengarna utan handskar eller lämnar över pengarna till kund, eller att man i högtalare i butiken måste förmedla att man måste hålla avstånd till varandra i en butik där det hasar runt muslimer och negrar.

där jag var senast var det mesta slut. om det mesta börjar ta slut nu. hur kommer det att bli sedan?
när det japanska fd fnasket inte har anledning att springa upp och ned mellan tvättstuga och sin skattefinansierade bostad blir det ju kris i skallen på henne.

folk har lärt sig när varorna kommer så varorna hinner inte ens packas upp förrän det är slut. i vissa butiken kör man bara ut det man har eller pallarna och ställer dem så köps varorna omgående.

I min butik har vi vinylhandskar på oss både i kassan å på golvet för vi tar i varor samt frukter som vi packar upp, kontanter kan inte nekas eftersom det är ett betalmedel å många gamla föredrar det å swish har vi som betalmedel men säg det till 90 åriga Sigrid som aldrig hållit i en smartphone å säkert inte kommer göra det i sitt liv heller. Vi har lappar uppsatta om att hålla avstånd i butiken å markeringar på golvet på hur långt ifrån man bör stå, småbarn å de som inte kan svenska å curlade ungdomar fattar inte det. Vissa bryr sig inte heller.

Varor beställs i mindre volymer eftersom att lokalen, elen, reparationer å onödigt svinn å så personal kostar å mindre människor handlar å många vill ha mer. Att man ens behöver 20 packet toapapper? Å alla är som sagt inte miljonärer i en kris.
Citera
2020-05-06, 21:44
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
I min butik har vi vinylhandskar på oss både i kassan å på golvet för vi tar i varor samt frukter som vi packar upp, kontanter kan inte nekas eftersom det är ett betalmedel å många gamla föredrar det å swish har vi som betalmedel men säg det till 90 åriga Sigrid som aldrig hållit i en smartphone å säkert inte kommer göra det i sitt liv heller. Vi har lappar uppsatta om att hålla avstånd i butiken å markeringar på golvet på hur långt ifrån man bör stå, småbarn å de som inte kan svenska å curlade ungdomar fattar inte det. Vissa bryr sig inte heller.

Varor beställs i mindre volymer eftersom att lokalen, elen, reparationer å onödigt svinn å så personal kostar å mindre människor handlar å många vill ha mer. Att man ens behöver 20 packet toapapper? Å alla är som sagt inte miljonärer i en kris.

varför ska man betala med kreditkort där maskinen som man ska använda har getto och koronsmittade kladdat på. Switsch? Om man vet hur det fungerar så hade aldrig jag använt det.

man har inte komit till sverige för att förstår svenska språket, ma är i sverige för att leva på bidrag. det är därför horden uppfattas som att de inte vill förstå, det går inte enkel fram för ens oq är för låg för att förstå att meddelant som ropas upp gäller alla.

en anekdot. vid ett tillfälle tränade jag på ett nattöppet gym. negern stod framför en varuautomat och skulle köpa något. när de syntetiska kvinnorösten sa något så snackade han tillbaka, det var som en dålig film.

anledningen till att varor försvinner så fort från hyllorna eller inte hinne rackas upp är för att folk hamstrar och sedan att de som ska tillverka maten inte jobbar med full styrka. hade jag varit butiksägare hade jag beställt hela tiden och sålt så mycket som det bara går, hela tiden, varit ett svin och bara begärt mer snabbsålda varor.

vi får se hur länge butikerna kommer att ha öppet, när varorna sinar finns det ingen anledning att ha alla dessa enorma horder med låtsasjobbareigång som får 70% betalt av skattebetalarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback