2020-05-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Sjukvården har mer skydd för de utsätts för mer smitta. Jag menar i äldreomsorgen i kollektivtrafik, affärer etc

Om nu vi i Sverige ska envist köra denna liberala modell så är det rent ansvarslöst att inte rekommendera munskydd också tillsammans med de andra rekommendationerna.

Ja, fast hade vi haft tillgång till andningsskydd så tror jag det hade låtit annorlunda. Men vi har inte haft några på flera månader. Har väl knappt räckt till vården. Förhoppningsvis förbereds det bättre inför nästa gång.
Citera
2020-05-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man ska vara försiktig helt enkelt. Ett kryddmått rädsla, ett kryddmått lugn och en matsked hopp.

Bra sagt
Citera
2020-05-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja det är det nog.

Men det som var frågan är hur pass mycket skydd man får av en ansiktsmask. Det var länge sedan jag använde en, men minns att det var svårt att få den att sitta helt tätt längs med kanterna, den måste ju anpassa sig precis rätt efter huvudets form annars blir det springor. Och kanske springorna är så små att de knappt går att se men ifall det är tillräckligt för dom där minimalistiska partiklarna att ta sig förbi, ja, då ligger man illa till.

Jag förstår inte varför de som är rädda och vill skydda sig med en ansiktsmask inte införskaffar en GASMASK på en gång. Då är de garanterat skyddade för viruset och vi andra slipper en mask vi inte behöver. Och regeringen slipper införskaffa 360milj ansiktsmasker/månad om de nu skulle tvinga alla att bära en mask.

Varför ska vi ha en sopberg av kontaminerade ansiktsmasker när vissa kan ha gasmasker och andra inga masker?

T o m i vården använder man nu gasmasker när man tar hand om Corona-patienter. Den som inte tror på mig kan titta på senaste avsnittet av "Fråga doktorn" på Svt-play.
Citera
2020-05-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Den visar att att Sverige testar lite om man ser på våra grannländer men Sverige har ändå mer döda än grannländerna.

Sverige testar lite, 58 plats i världen.

Suck, snacka om att du ignorerade allt jag skrev. 58 plats är helt ok även om man ignorera alla andra faktorer som jag nämnde. Men man bör som sagt inte göra det. Då vi exempelvis testar ca 10 gånger mer än nästan hälften av jordens länder så kan man inte påstå att vi testar lite, och det är marginell skillnad ifrån de flesta ovanför oss. etc.

Sedan så testar vi som sagt ca lika mkt som norge på dagsbasis numera, de testar ca 0,4 per tusen per dag, vi testar 0.35 per tusen per dag.

Kan du förklara nu varför dödsprocenten skulle vara högre i sverige?
Citera
2020-05-06, 21:10
Medlem
Citat:
Det är fler än det behövt vara om handspriten inte varit inlåst och omsorgspersonal hade haft skydd.
Marginellt. Men visst ok då.
Citera
2020-05-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja, fast hade vi haft tillgång till andningsskydd så tror jag det hade låtit annorlunda. Men vi har inte haft några på flera månader. Har väl knappt räckt till vården. Förhoppningsvis förbereds det bättre inför nästa gång.

Det skulle ha gjorts igår. Kan de ösa 100 miljarder i månaden på företag borde de kunna få fram munskydd med. Herregud hur korrupta och underutvecklade är vi egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår inte varför de som är rädda och vill skydda sig med en ansiktsmask inte införskaffar en GASMASK på en gång. Då är de garanterat skyddade för viruset och vi andra slipper en mask vi inte behöver. Och regeringen slipper införskaffa 360milj ansiktsmasker/månad om de nu skulle tvinga alla att bära en mask.

Varför ska vi ha en sopberg av kontaminerade ansiktsmasker när vissa kan ha gasmasker och andra inga masker?

T o m i vården använder man nu gasmasker när man tar hand om Corona-patienter. Den som inte tror på mig kan titta på senaste avsnittet av "Fråga doktorn" på Svt-play.

Aha! Det var mitt förslag tidigare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad fan skall man säga?
Jag sa både det ena och det andra, men på den tiden var det som att angripa Mose stentavlor.
Citera
2020-05-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Siffrorna på https://covid19.healthdata.org/sweden har korrigerats rejält igen. Nu är det 10 000 avlidna totalt som uppskattas. Deras prognoser är värre än den värsta berg&dal-banan.

Jag erkänner att jag inte är expert.

Men, kan det vara så att eftersom vår inrapportering är så "hackig" med eftersläpningen, att detta även påverkar deras prognoser? (Om de nu utgår från inrapporteringsdatum av antal döda och inte dödsdag, som någon sa här inne).

Hacken i vår inrapporteringskurva skulle visa sig även i en hackig prognos, om du förstår hur jag menar. Jag kan ha totalt fel och vem som helst är fri att komma med ngn snillrik förklaring. Bara en spontan tanke jag fick. Om det har något med det att göra, så blir det ju ingen bra/stabil prognos förstås...

Han Britton hade ju räknat på mellan 8.000 - 20.000, vet inte hur bra den prognosen är, mer trovärdig kanske?
Citera
2020-05-06, 21:12
Medlem
Citat:
Det är fler än det behövt vara om handspriten inte varit inlåst och omsorgspersonal hade haft skydd.

Många av de äldre dödsfallen hade hänt ändå. Så bästa måttet blir överdödligheten för helåret 2020 och kanske 2021.
Citera
2020-05-06, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jaha? Okej? Att många dör i Sverige idag är sant, tragiskt och ofantligt stort misslyckande.
Men varken du eller jag har en jävla aning om hur det kommer se ut i höst eller för all del nästa vår. Folk här på flashback är generellt så jävla tvärsäkra på att lockdownländerna har gjort precis allting korrekt genom att strypa smittan fullständigt. Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan kanske Sverige klarar sig bättre? Tänk om den tysta asymptomatiska exponeringen av viruset denna vår och sommar leder till att x gånger färre döda än övriga länder i Europa i höst? "Finske Tegnell" flaggade ju för detta för några veckor sedan, problematiken i att folk i Helsingfors inte blivit exponerade nog. Vi har inte jävla aning om framtiden, addera faktumet att det generellt tar väldigt lång tid att forska fram ett ordentligt vaccin, så sticker det rätt ordentligt i ögonen när man läser alla dessa jävla profeter som målat ut "vinnare" i c19 pandemin redan.

Finns absolut inget som tyder på att Corona kommer köra nån form av Cremonese comeback nu...

Det var nån form av one hit wonder där i början av mars i norra välmående italien.

Klusterepedemi + kindpussandes homofiler + sneögdas virus.
Senast redigerad av antisocial666 2020-05-06 kl. 21:19.
Citera
2020-05-06, 21:14
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
... och har varken hängslen eller livrem.
Han brukar hålla upp byxorna med korsade armar.
Tittar lite stelt åt sidorna. Steloppererad kanske.
Är lättstött.
Pratar monotont. Da, da, da virus, farligt, blev inte vad jag trodde, idag dog si och så många.
Äldrevården hårt drabbade, hejdå vi syns i morn.

Jag vet inte men jag tycker att Tegnell är konstig. Man kanske blir knäpp utav att ha doktorshattar på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in