2020-05-06, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej de har definitivt inte utrotat c19.
Räcker med att en person kommer in med smittan och jag kan inte tänka mig Norge Danmarkch Finland är skonade för resten av året. Alla kan omöjligtvis vara friska.
De kanske har det i schakt något så när men när man öppnar upp bryter det ut igen.
Där kan jag nog tänka lite som Tegnell.
De kanske till och med drabbas ännu värre i höst.
Medan vi ligger på en något så när rak linje året ut.
Jag tror att folk dör oavsett agerandet.

Jag vill se hur det kommer att se ut i höst om länder öppnar upp.
Jag vill se nästa år Dec år 2021 hur allt utvecklat sig.

Mardrömmen är ju en stor topp samtidigt som influensasäsongen börjar.
Citera
2020-05-06, 20:11
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Sitta i karantän med en hora, det kan bli dyrt!

Yes. Sensmoral: Think before you act.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller alla som trodde att corona var en enkel lite förkylning eller en mild influensa. Vart tog de vägen?

(Vi har fått 3000 döda på kort tid och har nu en dödskurva som är många gånger mer brant uppåt än våra grannländer.)
Det var många som var så först. Jag med, men inte så länge.
Vet fler enhetschefer i kommunala verksamheter som sa " äsch, det är ju bara en vanlig influensa"
Dessa chefer sitter nu i coronamöten varje vecka.
Jag tänker mig att det här "äschandet" gjorde att covid-19 spred sig bland olika verksamheter. Man reagerade sent. Tog det inte på allvar.
I slutänden var det uppifrån högsta anstalten äschandet började.
Tycker mig se att det börjar bli så igen. Man släpper på säkerhetstänket " nu är det över vi har inga sjuka, ta av er masker och visir"
Sett och hört det.
Blir så med rekomendationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är du helt ute och cyklar, vet inte bättre alternativ är en sådan där som försöker relativisera pandemin.

En vanlig säsonginfluensa dör någonstans mellan 50-500 personer i Sverige över en period av ca 15 veckor. Medeltalet är 207 personer, vilket är ca 13 per vecka i genomsnitt under säsongen.

Du hittar all fakta här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Du kan även se att 2018 var ovanligt svår, 652 personer.

Hittills har alltså ca 4.5 ggr fler dött i covid-19 än vid den svåraste influensan sedan 1969.

Detta är fakta, och går inte att förneka.

Fast nu tillskrivs ju alla i sverige som har haft diagnosen covid19, att dödsorsaken är covid19. Så är det inte med influensa. Med det sagt, så ja denna är mer dödlig än influensa.
Senast redigerad av Hew18 2020-05-06 kl. 20:14.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Du kan få de gamla artiklarna av mig.

Stått i utslänsk media, tex brittisk.
Men inte i svensk media. The gurdian, bbc, the thelegraph. Även i amerikanska CNN

Här är exempel på gammal artikel om 2 olika typer skriven 5 mars. https://www.newscientist.com/article/2236544-coronavirus-are-there-two-strains-and-is-one-more-deadly/

https://www.sciencefocus.com/news/coronavirus-aggressive-l-type-strain-affecting-70-per-cent-of-cases/ och detta är skrivet för 2 månader sen.
Ja tack ska kolla det du skickat.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Eller alla som trodde att corona var en enkel liten förkylning eller en mild influensa. Vart tog de vägen?

(Vi har fått 3000 döda på kort tid och har nu en dödskurva som är många gånger mer brant uppåt än våra grannländer.)

Dom var borta i början på april. Men inte domedagsprofeterna, dom verkar ha dött ut när inte dödstalet blev som dom förväntade sig/ville se.
Citera
2020-05-06, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The vaccine is on the way, but it will take time to pass human testing trials. I can’t imagine one being complete and safe before the year is over.

Dom två Oxford teamen säger ju nåt annat...septemberish.

Hursomhaver om vi får ett vaccin om 5 eller 25 månader så kommer vi greja det hursomhelst.

Corona är inte så dödlig som jag trodde i mitten av mars. I staterna ligger ju både Novavax och Moderna Inc. riktigt riktigt långt framme.
Citera
2020-05-06, 20:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Dessa ungdomar. UNGDOMAR!
Alla dessa borde sättas i tvångskarantän på något fängelse i Sibirien!

Rent statistiskt så kommer ungdomarna ändå inte att belasta vården. Så varför inte låta dom bidra till flockimmunitet, när dom inte tycks ha något emot det?

Vi vet inte ens om ett vaccin är möjligt, än mindre när.
Citera
2020-05-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är seriös. Kina är inte direkt kända för att ta folkhälsa på stort allvar, annat än när det hotar deras ekonomi. Kina är inte en världsledande kunskapsnation ifråga om skyddsutrustning. De har stoppat COVID-19 med hårdföra auktoritära metoder och tvång, som de faktiskt är experter på. Vilken kines som helst kan bekräfta det.

Munskydd har västvärlden pysslat med sedan 1800-talet. Det är inte godkänt som skydd mot virussmitta, av en anledning.

Det har ingen effekt vid inandning. Samma luft passerar istället vid sidan av filtret. Eventuell inandningsluft som passerar igenom skyddet filtreras inte på virus. Annan persons droppsmitta kommer kanske inte in i munnen, men det fastnar på ditt blaskiga munskydd, sen kan du gå och slicka på det hela dagen.

Munskydd kan i någon mån skydda mot en persons direkta utandningsluft, om man befinner sig rakt framför personen på nära håll, som hos tandläkaren, genom att luftströmmen riktas åt sidan. Men då hamnar du istället i någons utandningsluft när du står på sidan av personen istället. Vilket är normalt, exempelvis i kollektivtrafiken.

Droppar som flyger ur munnen har kanske mindre sannolikhet att landa i en annan persons mun. Men i gengäld så samlar man upp det virus som annars skulle landa på marken, i ett varmt och blött munskydd där viruset ligger och gror hela dagen. Munskydd är engångsartiklar som ska bytas ut varje halvtimme.

Skyddet gör också att det kliar och fukten irriterar huden, så man pillar mer i ansiktet, och på sitt virusmarinerade skydd. Det ger även bäraren en känsla av större trygghet, vilket nästan garanterat gör att man tar större risker.

Dessutom måste man hantera skydden korrekt, vilket studier visat att människor inte gör. De flesta är obrydda, och kommer bara slänga på ett munskydd lite slarvigt för att det förväntas av dem. Många kommer vara jättenoga första dagen, men ganska snabbt tröttnar folk, och gör minsta lilla som krävs av dem. Ungefär som människans förhållande till tandtråd.

Munskydd har testats för pandemier, krigsgas, utsläpp, virus m.m. Om det hade haft bra effekt på populationsnivå så hade man kunnat observerat positiva effekter på influensa och förkylning i alla dessa sammanhang.

Munskydd är en 1800-talsuppfinning. Den har mycket begränsad nytta för att stoppa virusspridning. Det kan eventuellt ha nytta inom äldrevården, när man inte kan upprätthålla social distansering eller upptäcka smittad personal i tid, men det uppfyller inget syfte till vardags.

Har inte sett detta förklarats väl någon annanstans, tack. Antar att folk får köpa gasmasker istället då ifall de vill skydda sig ordentligt kommer se roligt ut i morgonsrushen.
Citera
2020-05-06, 20:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Mardrömmen är ju en stor topp samtidigt som influensasäsongen börjar.
Jag är livrädd för att covid- 19 skall mutera och ge sig på både barn och människor som inte tillhör riskgrupper nu till hösten.
Citera
2020-05-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den där är inaktuell. Faktum är att Thailand gått om Frankrike. Så Sverige har mer döda än alla de största länderna. Eller inte... Dina listor tillför inget värde i tråden.
Tack det betyder att Sverige alltså är värre än 20 största länderna, Thailand har 55 döda på 69 miljoner! Sverige 2959 på 10 miljoner.
Citera
2020-05-06, 20:17
Medlem
Citat:
Eller alla som trodde att corona var en enkel liten förkylning eller en mild influensa. Vart tog de vägen?

Jag tycker fortfarande att 3000 av 10000000 är en väldigt liten del av befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in