2020-05-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är sant. Det låter inte rimligt att man inte ska få tillbaka sina tillhörigheter om man blir friad. Och som jag förstått det nu gäller det efter en friande dom i HR om åklagaren överklagar.

I Domen sid 10 punkt 2, finns en uppräkning av de beslag som åklagaren tagit i beslag och som ska lämnas åter till SD när domen vunnit lag kraft.

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=10

Vad gäller förnyade tekniska undersökningar förmodar jag att åklagaren är färdig med materialet. Annars skulle de väl ha skickat de vidare för förnyade undersökningar.

Jag tänker väl mest på vad framtiden kan ha i sitt sköte med bättre och känsligare analyser.
Men jag är helt okunnig inom området.

Beslagen hävs nog inte bara vid friande dom, rimligtvis när det finns en lagakraftvunnen dom (oavsett utfall)?
Kollade tidigare lite på beslagslistan/det som skall hävas: givetvis finns ju där även sånt som ej tillhör SD. Tex metallbit och burkar från BP: vem skall återfå dem?🤔

Och även LW:s trosor. Så bisarrt tragiskt för de anhöriga då de kommer att bli kontaktade angående återlämnandet. Efter att SD har blivit definitivt friad.
Citera
2020-05-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Han kommer bli kvar för att fortsätta plåga omgivningen med sin blotta närvaro, övertygad om att han njuter av bara tanken, sadisten han själv visat sig vara.
Hade dock verkligen önskat en flytt för Lenas anhöriga.
Med tanke på att SD vinkar till E*ster så vet vi att han har noll integritet eller känsla för det passande. Så han lär bli kvar.
Citera
2020-05-06, 19:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som det ser ut så tycker jag att det ser helt meningslöst ut att gå vidare.
Fast vi vet ju att ÅH är en stor optimist, överoptimist skulle jag vilja påstå.
Hur många domar i Tingsrätten när det gäller mord går inte vidare till Hovrätten?
Det är rätt ovanligt att nöja sig med en dom i Tingsrätten, oavsett om den fäller eller friar.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Instämmer att det är meningslöst att överklaga utan nytt naterial men samtidigt har väl Hiding ingenting att förlora på det?
Överklagan till Hovrätten har ingenting med nytt material att göra.
Det är mer som en second opinion.
Citera
2020-05-06, 19:09
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
NA.se Provläs till 20:02

Citat:
Åklagaren efter den friande domen: ”Det finns tillräckliga bevis”

Citat:
Är det något speciellt ni reagerar på i domen?

– Vi gör en annan bedömning när man värderar bevis men vi får återkomma till det, säger Åsa Hiding.

Citat:
- Sådan här fall brukar hamna i hovrätten, säger kammaråklagare Åsa Hiding.

https://www.na.se/artikel/aklagaren-efter-den-friande-domen-det-finns-tillrackliga-bevis

#TeamÅsaHiding

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-05-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Beslagen hävs nog inte bara vid friande dom, rimligtvis när det finns en lagakraftvunnen dom (oavsett utfall)?
Kollade tidigare lite på beslagslistan/det som skall hävas: givetvis finns ju där även sånt som ej tillhör SD. Tex metallbit och burkar från BP: vem skall återfå dem?🤔

Och även LW:s trosor. Så bisarrt tragiskt för de anhöriga då de kommer att bli kontaktade angående återlämnandet. Efter att SD har blivit definitivt friad.
Det händer ofta att beslagtaget material inte återlämnas då vederbörande helt enkelt sagt att man inte vill ha dom. Och det lär nog hända med trosorna.
Citera
2020-05-06, 19:11
Medlem
Lova33s avatar
Det är som det är, SD är ingen mördare rent juridiskt.
Att han i praktiken kan ha dödat LW är dock lika sannolikt som innan domen.

Några försvårande omständigheter som jag ser det utifrån mitt ickejuridiska perspektiv:

*Han hade motiv.
*Han hade tid, plats och möjlighet.
*Hans historia med våld, intimitet och kontroll över LW.

*Han sa redan några timmar efter försvinnandet att han trodde att "tråkiga rubriker" skulle fylla NA. (Varför?).
*Han uttalade sig tvärsäkert om att mordet inte skulle lösas. (Hur vet han att GM inte lämnat spår?).
*Han försöker inte ens nå LW efter försvinnandet trots flerårig daglig kontakt.
*Hans samtal med JG där han "står sig själv närmast" och "bara jag vet".
Dessa punkter talar för kännedom om och kring LW:s död.

*Hans "Mållgorhistorier".
*Hans lika tossiga historier om frekvent sexutlöst blodande från LW.
*Hans uttalande om att han inte "stått...haft sex" med en ihjälsparkad LW.

Saker som talar emot:

*Inga stensäkra bevis.
Citera
2020-05-06, 19:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ja självklart vet jag att det bara är vad SD hävdar men det är i ett brev till domare och nämndemän. Då kan man inte ljuga hur som helst. Är det inte straffbart? Det torde vara lätt för dem att kolla upp i FUP, slask och med åklagare samt utredare om det stämmer eller inte. Tror du han vågar underteckna dokument med lögner till en domstol? Man får inte ens vara osannfärdig när man undertecknar betydligt mindre viktiga papper till diverse myndigheter.
Man får som åtalad ljuga hur mycket som helst utan några påföljder.

Citat:
Ja det sagts förut i tråden under många månader. Både misstänkta och vittnen ljuger i mordutredningar utan att för den skull vara skyldiga/medskyldiga till mordet.

Bra att tänka på när ni förtalar och anklagar HD för att var delaktig i mordet bara för att hon ljuger.
Bra att du har fattat att misstänkta får ljuga.
Det betyder inte att alla får ljuga.
Om vittnen (som inte är nära släkt) ljuger i domstol så kallas det mened och är straffbart.
Sen är problemet att det ska bevisas också.
Citera
2020-05-06, 19:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
/../
Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.

Det skulle onekligen vara intressant att få en kommentar från tidigare spaningsledare Pete* Sp*ingare avseende dagens TR-dom och i synnerhet kring motiveringen av domslutet. Kanske något för kriminalreportrarna på NA.se att ta tag i?
Citera
2020-05-06, 19:18
Medlem
Reimers avatar
Hmm, blir nog en överklagan från Hiding & Johansson trots allt, jag tycker ju att domen är tydlig men de verkar ju ha en annan åsikt.

Citat:
I domen står det att man inte har undersökt vissa saker, som hur lång tid det tar att förflytta sig från 46-åringens bostad till den plats där Lena Wesströms mobiltelefon senaste ska ha varit uppkopplad. Har inte sådant kollats?

– Jag vill inte gå in och kommentera enskilda delar, säger Åsa Hiding.

I domen tar man också upp alternativa gärningsmän, som den mystiske manen med vita påsen som ska ha setts gå efter motorvägen på mordnatten. Vad är er kommentar till det?

– Det är ett tätbebyggt område så det kan finns många människor, med eller utan påse. Vi ser det helt enkelt inte på samma sätt, säger Therese Johansson.

https://www.na.se/artikel/aklagaren-efter-den-friande-domen-det-finns-tillrackliga-bevis

Undrar om de kommer att argumentera på samma sätt vid den eventuella kommande förhandlingen när det gäller den mystiske mannen med vita påsen, då lär ju loppet vara kört även i HR.
Citera
2020-05-06, 19:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Såvida inte den skyldige är en helt annan person, då vet även denne/-a.
Det där påminner om ett klassiskt Christer Pettersson-citat. Han genomgick ett lögndetektortest i TV,3 under överinseende av en tysk professor (och Robert Aschberg förstås,).
Professorn: -Det är bara du Christer som vet om det var du som mördade Olof Palme.
CP: - Och mördaren.

(Nu när vi snart har ett facit i hand i det fallet tyder det mesta på att både CP och lögndetektorn hade rätt, detektorn friade Pettersson)
Citera
2020-05-06, 19:19
Medlem
Ur na.se:

46-åringen frias för Hjärstamordet. För åklagaren handlar det nu om att gå igenom den närmare 300 sidor tjocka domen och besluta om man ska överklaga eller inte.
– Sådana här fall brukar hamna i hovrätten, men vi får ta ställning till det när vi läst i lugn och ro, säger kammaråklagare Åsa Hiding.

/.../

Jag har tittat på domen men inte hunnit läst hela, säger Åsa Hiding. Men uppenbarligen gör vi inte samma bedömning som tingsrätten gjort. Vår bedömning är att det finns tillräckliga bevis.
Är det något speciellt ni reagerar på i domen?
– Vi gör en annan bedömning när man värderar bevis men vi får återkomma till det, säger Åsa Hiding.
Therese Johansson fortsätter:
– Om vi överklagar får vi utveckla skälen där.
Citera
2020-05-06, 19:21
Medlem
Smhfs avatar
Domen var väntad, Ö-bro tingsrätt har gjort en grundlig utredning, med det material de haft.

#Örebro Tingsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in