2020-05-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju det hela i kråksången. Ja de klarar sig, smittan är borta. Men de måste ju öppna upp igen någon gång. För t.ex Nya Zeeland kommer det ju bli extrema ekonomiska konsekvenser om inte turismen kommer igång igen. Sedan om smittan finns kvar i världen så kanske en turist drar med sig den. Men vi få se hur de löser det. De kan ju köra med tester vid flygplatsen, hamnarna. De har ju en stor fördel. Avskilda.

Men om de får in smittan i en andra våg kan det ju bli så att de kommer drabbas extra hårt. Om detta med immunitet stämmer. Extremt få kommer vara immuna där.

Nu ska vi inte måla f*n på väggen.

De har ju redan tagit positiva steg, som samtal med andra snart helt smittfria länder om att öppna upp för varandra.

De var även ett fungerande land innan massturismen kom igång efter Sagan om ringen-filmerna.

Jag håller tummarna att det går bra för dem. De har ju hanterat detta i princip bäst i världen. Finns tyvärr flera i tråden som nästan verkar vilja att det skall gå dåligt för dem, för att på något sätt Sverige skall framstå som "bättre". Men såna mörka motiv hoppas jag att de flesta inte har....
Citera
Medlem
Citat:
Krav på haverikommission efter dödsfallen bland äldre
https://omni.se/krav-pa-haverikommission-efter-dodsfallen-bland-aldre/a/g7lrla
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Den här Spiked614g mutationen kan göra att man blir smittad igen tydligen.
Betyder det alltså att det är en ytterligare och farligare variant utav covid-19.
Vad menar man. Har covid-19 övergått till att bli spiked614g sjukdom.
Eller har coronaviruset som gett sjukdomen covid-19 utvecklats till en annan sjukdom.
Både covid-19 och spiked614g verkar samtidigt.
Varför måste de ha en massa siffror hela tiden. Vad är 614 tex?

Tydligen är den varianten det som figurerar nu.
Är det en farligare variant utav covid-19? Eller vad är det.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-05-06 kl. 19:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, bara tills vaccinet kommer. Sedan behövs det ju inte länge. Samhället är inte skyldigt att skydda människor som skulle kunna vaccinera sig men inte vill. Dessutom blir de hyfsat skyddade ändå av "flockimmuniteten", om många andra vaccinerar sig respektive har haft sjukdomen.

Och, du vet att det kommer ett tillräckligt bra vaccin? Bra, för ingen annan vet eller kan idag säkert säga det, kom ihåg detta framöver!
Citera
2020-05-06, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
9 April 100.000 Döda
24 April 200.000 Döda

100.000 döda på 15 dygn

I snitt 6666/ Dygn i världen

24 april 200.000 döda
6 maj 261.000 Döda

I snitt 5083 döda/ dygn

GÄSP, Eftersom det är jävligt många fler smittade nu är 9 april så i rest my case. Viruset tappat fästet.

Hade det varit så som ALLA trodde inkl jag så hade dödstalet ökat och inte minskat, Kanske legat på 9-10.000/ dygn

Det är redan konstaterat att viruset inte är hälften så farligt och dödligt som befarat. Frågan är vem som får stå till svars för de miljontals förstörda liv som åtgärderna skördat.
Citera
2020-05-06, 19:36
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
9 April 100.000 Döda
24 April 200.000 Döda

100.000 döda på 15 dygn

I snitt 6666/ Dygn i världen

24 april 200.000 döda
6 maj 261.000 Döda

I snitt 5083 döda/ dygn

GÄSP, Eftersom det är jävligt många fler smittade nu är 9 april så i rest my case. Viruset tappat fästet.

Hade det varit så som ALLA trodde inkl jag så hade dödstalet ökat och inte minskat, Kanske legat på 9-10.000/ dygn

Jag är benägen att hålla med dig. Dock tänker jag att virus, generellt sett, brukar avta innan sommaren (även om vi inte har den kunskapen just rörande C19) för att komma tillbaka till hösten. Återstår att se hur eller om det utvecklar sig då...
Citera
2020-05-06, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är redan konstaterat att viruset inte är hälften så farligt och dödligt som befarat. Frågan är vem som får stå till svars för de miljontals förstörda liv som åtgärderna skördat.

Det var ju dödligare för 2-4 veckor sedan än vad det är nu. Om det fortsätter i samma trend så är det 3000/döda om några veckor. Sen 1500 osv .

Det är mitt önsketänkande iallafall. Men jag har lika stor chans att ha rätt som tegnell och den andra gubben har.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
I princip är det så att i Italien börjar man misstänka att viruset har tappat styrka.
Samtidigt som på andra håll säger man att det blivit dödligare.

Mest intressant är detta med Italien som ju varit bland första drabbade.
I mars var det ett tsunami. 80 personer per dag besökte ett visst sjukhus. De flesta av dem blev tvungna att läggas på IVA.
Nu efter 2 månader kommer det färre och färre och färre läggs på IVA.

Vad beror det på?
Har verkligen viruset tappat styrka?
Och vad menas med det?
Vilket virus har tappat styrka? Det viruset som härjar i Italien?
Som nån kan förstå så är jag inte insatt.
Är det nån som är insatt och inte tänka snacka skit för han gärna förklara.

Tack vare lockdown har Italien färre och färre smittade.
Är det som gjort skillnaden?
Enligt virologen kan det också förklaras genom att viruset har redan drabbat de flesta som svagare och det finns inte så många fler svaga att smittas. Och när det nu smittas starkare får man mildare konsekvenser.

Om det skulle vara förklaringen då är det nånting som bara gäller Italien eller i alla fall de länder där de svagaste har redan kommit ur spelet. Och de som smittas nu har större chans. Då skulle det mer att göra med det specifika landet. Dvs, viruset är svagare men bara i ett visst kontext, i ett visst region/land.

Det har väl snackats om att det blivit mer smittsamt? Inte dödligare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Politiken som styrt äldrevården är det som behöver åtgärdas. Folk går till jobbet trots att de vet att de är smittade, 4 av 10 inte följer basala hygienrutiner, anställningsförhållande som gör att de inte kan vara hemma med mera. Listan är lång. Varför dog runt 3000 i sviterna av influensa och framför allt äldre under vårvintern 2018? Jo för att ingen bryr sig om att på allvar förhindra att smittan kommer in på äldroboenden. Att låta gamlingar "dö okontrollerat" sker varje influensasäsong, vissa år fler andra färre. Det är bara att ingen tänker på det. Och vad skulle skillnaden vara för covid-19 2020? Har man löst äldreomsorgens problem på två månader? Knappast.

"Listan" du nämner bör även inkludera:
Att FHM ej varnat för asymptomatiska smittare, dvs. hur många personal som helst kan ha gått som smittbärare utan att veta om det. Att FHM har gått emot WHO och menat på att man är smittfri efter 2 dar. Vilket lett till att sjukhus skickat covidsjuka äldre ut på boenden, vilket befarats ha lett till smitta på boendena (DN idag). Att FHM inte tydligt rekommenderat skyddsutrustning på äldreboendena.

Ang. de 3000 döda en extrem influensasäsong så uppger Socialstyrelsen en helt annan siffra, 1100. Dessutom bekämpar man influensan med vaccin. Men detta har dragits nu några hundra gånger säkert i tråden så jag släpper det.
Citera
2020-05-06, 19:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tegnell senaste är ju att han tror smittan vart i Sverige redan i november.

Corona-Bob Tegnell tror en massa men borde egentligen vara den som vet.

Så när jag trodde jag hade influensan vecka 8. Var det då influensan eller COVID-19?

Och ännu inga tester för oss i pöbeln. Antar att Statsministern och andra viktiga personer blir testade varje vecka och det är väl där alla testerna just nu går.
Citera
2020-05-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, bara tills vaccinet kommer. Sedan behövs det ju inte länge. Samhället är inte skyldigt att skydda människor som skulle kunna vaccinera sig men inte vill. Dessutom blir de hyfsat skyddade ändå av "flockimmuniteten", om många andra vaccinerar sig respektive har haft sjukdomen.

Jag skulle inte hoppas alltför mycket på ett bra vaccin i närtid. Anledningen är att det är ett nytt vaccin som måste fram och måste testas ordentligt och man måste bygga fabriker innan det kan användas i stor skala. Det är inte ett influensavaccin som redan har en produkationslina.
Citera
2020-05-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Det har väl snackats om att det blivit mer smittsamt? Inte dödligare.

Läst denna artikel där man pratar om att viruset blivit mindre aggressivt i Italien:

https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_06/sars-cov-2-sta-davvero-perdendo-potenza-ecco-cosa-sappiamo-oggi-00402a12-8f71-11ea-bb7f-d3d655d2211a .shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in