2020-05-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Några goda grunder avvisade nyss Tr med en välskriven dom. Bestrider å det bestämdaste att några genustroll ger sig rätt att avkunna en utomrättslig dom.

Tvärt om har den nu friade utsatts för en förtalskampanj utan dess like.

Fövr, har vi inte om omvänd bevisföring ala' Nord Korea i utvecklad rättstat som iSverige. Lås in dom och låt dom bevisa att dom är oskyldiga.
Instämmer du inte i det så är du svaret skyldig att visa belägg för att inte någon annan tagit Lena av daga?

Du vill inte läsa det jag skrev: "domen är rent juridiskt riktig." Du och dina "genustroll" - helt otroligt epitet av dig. Var har du lärt dig den erbarmerliga argumentationstekniken? Tycker jag känner igen det ("troll") från politiska argument. Jag utesluter inte att det finns en annan gärningsman. Läs vad jag skrev! Vidare vill jag veta om du är övertygad om att SD inte begått mordet och att du således utesluter honom som gärningsman. Vill du svara på den frågan - utan att prata om "genustroll"? Kan jag få ett svar som "ja" eller"nej"?
Citera
2020-05-06, 18:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har det framgått att Hiding medgett att beslag skall hävas? Är det inte TR som nu genom domen sagt så?
Och visst finns det besvärande uppgifter för SD; men Lindén menade väl bara att de därför nogsamt har varit tvungna att se till varje bevis som åkl lagt fram och sedan värderat det.

Men inte att det därför varit nödvändigt med nya tekniska/faktiska analyser av föremål etc? Som jag förstår det.
Den som är helt juridiskt friad för ett brott måste ju också få tillbaka sin egendom.

Det är sant. Det låter inte rimligt att man inte ska få tillbaka sina tillhörigheter om man blir friad. Och som jag förstått det nu gäller det efter en friande dom i HR om åklagaren överklagar.

I Domen sid 10 punkt 2, finns en uppräkning av de beslag som åklagaren tagit i beslag och som ska lämnas åter till SD när domen vunnit lag kraft.

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=10

Vad gäller förnyade tekniska undersökningar förmodar jag att åklagaren är färdig med materialet. Annars skulle de väl ha skickat de vidare för förnyade undersökningar.

Jag tänker väl mest på vad framtiden kan ha i sitt sköte med bättre och känsligare analyser.
Men jag är helt okunnig inom området.
Citera
2020-05-06, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Inga återlämnanden förens domen vunnit laga kraft, TRs beslut.
Huset fick han ju tillbaka i och för sig.

Ja, tack.
Fick veta det.
Citera
2020-05-06, 18:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tack för den, hann läsa.

Noterade att artikeln särskilt framhävde att "mannen inte behöver betala ut något skadestånd till målsägandena". Kanske skramlar Eq*meniakyrkan in en donation i en kommande (digital) kollekt framöver
Citera
2020-05-06, 18:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När jag hör de få gångerna BL yttrar sig i rättegången ( det märks mest i youtube "rättegången") så verkar han rätt uttråkad. Redan från början. Kanske är det hans attityd annars också?Har jäv ens kunnat bevisas?

BL hade väl blivit utbytt om han ansågs jävig? Åklagarens jävsinvändning fick ju inget bifall.
Citera
2020-05-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
BL hade väl blivit utbytt om han ansågs jävig? Åklagarens jävsinvändning fick ju inget bifall.
Jävsinlagan lades tydligen till handlingarna och där hände inget alls. Försvaret yttrade sig och sa något om att de inte hade något att erinra vad gäller BL som domare i målet. Så jävsinlagan ogillades i slutändan.
Citera
2020-05-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Håller med domaren om att det inte lagts fram bevisning som utan rimligt tvivel visar att SD gjort det här. (Nej jag känner honom inte och är inte kär i någon i denna härva!)
Det är inte färdigjobbat helt enkelt.
De bör gå tillbaka och lusläsa/lyssna på SD, han kan inte låta bli att släppa små sanningar här och var, spänningsökare!
SD har inte bara planerat mordet, han har njutit av att lura polisen. Varje sak han gjort under planeringstiden har ett syfte, det gäller att inse vilket. Allt är utstuderat och har flera bottnar. Typ ingen är så dum att de gömmer sina pengar i madrassen, därför gömmer jag mina pengar i madrassen.
Mordvapnet!
Att hitta SDs svaga punkt och knäcka honom i förhör!
Det är de tre punkter som kan lösa detta.

Det fetade:
Det är så jag också har uppfattat SD.
Citera
2020-05-06, 18:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jävsinlagan lades tydligen till handlingarna och där hände inget alls. Försvaret yttrade sig och sa något om att de inte hade något att erinra vad gäller BL som domare i målet. Så jävsinlagan ogillades i slutändan.

Intressant. Det var ändå bra att det fanns två jurister och fyra nämndemän som dömde. Det känns mer rättssäkert då. Med tanke på diskussionen om jäv kring BL.
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-06 kl. 18:58. Anledning: Stavfel
Citera
2020-05-06, 18:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man har inte ens hittat GMs DNA på platsen. Det är ju extremt ovanligt.
Kan de ha misstagit sig på BP?

I FUP står att de klippte bort övre delen på Gunnebostängslet för att testa men inget hittades.
Det fanns tydligen idéer om att GM kunde ha kommit/gått den vägen.
Kan ju ha letat slarvigt eftersom de hade en MGM redan. "Det måste vara han"-

Man har ju två vittnen som sett en man gåendes på motorvägen några timmar efter den antagna
tiden för brottet.

Visst är det märkligt men de är ju tvärsäkra på att fyndplats är lika med brottsplats så den förmodade mördaren var väl helt inplastad eller så teleporterade han/hon sig till och från brottsplatsen.

Mannen som gick längs motorvägen har de inte heller lyckats lista ut vem det var så redan där finns det ju ett alternativ till den MGM som stått inför rätta, den bristen gör ju det rätt så meningslöst att överklaga den här friande domen, åklagare och utredare lär inte hitta den mystiske mannen nu när de inte har lyckats på nästan två år att bena ut vem det var.
Citera
2020-05-06, 18:59
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Noterade att artikeln särskilt framhävde att "mannen inte behöver betala ut något skadestånd till målsägandena". Kanske skramlar Eq*meniakyrkan in en donation i en kommande (digital) kollekt framöver

Jag läste också det, citerar från artikeln: Domen innebär också att mannen inte behöver betala ut något skadestånd till målsägandena.

Dessa hycklar hjärntvättar sk *kyrkor* lurar av godtrogna människor med dåligt självförtroende deras pengar, titta på Jehovas som far runt med kostymklädda hycklare, och Livets ord, där Carola var/är med.

https://www.dagen.se/nyheter/misstankte-forovaren-frikanns-for-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1710490
Senast redigerad av Smhf 2020-05-06 kl. 19:04.
Citera
2020-05-06, 19:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Intressant. Det var ändå bra att det fanns två jurister och fyra nämndemän som dömde. Det känns mer rättssäkert då. Med tanke på diskussionen om jäv kring BL.

Min högst personliga teori angående Hidings & Johanssons försök att få bort Björn Lindén med hjälp av jävsfrågan är att de hellre ville ha en rättrogen domare likt Ulla Gustafsson ( hon som tror på könsmaktsordningen), häktningen på "sannolika skäl" gick ju som en dans med rätt domare.

I krig och kärlek är ju alla knep tillåtna och det gäller nog i juridiken också.
Citera
2020-05-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Man kan nästan tro att det är Stefan själv som skriver!! Självklart om inte ALLA så iaf väldigt många kommer att se Stefan som en mördare det är så pass solklart att det är han och kanske oxå Hanna som ligger bakom mordet ! Hoppas dom tvingas flytta !!

Han kommer bli kvar för att fortsätta plåga omgivningen med sin blotta närvaro, övertygad om att han njuter av bara tanken, sadisten han själv visat sig vara.
Hade dock verkligen önskat en flytt för Lenas anhörigas skull.
Senast redigerad av Rovsmor-bredbart 2020-05-06 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in