Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Har det framgått att Hiding medgett att beslag skall hävas? Är det inte TR som nu genom domen sagt så?
Och visst finns det besvärande uppgifter för SD; men Lindén menade väl bara att de därför nogsamt har varit tvungna att se till varje bevis som åkl lagt fram och sedan värderat det.
Men inte att det därför varit nödvändigt med nya tekniska/faktiska analyser av föremål etc? Som jag förstår det.
Den som är helt juridiskt friad för ett brott måste ju också få tillbaka sin egendom.
Det är sant. Det låter inte rimligt att man inte ska få tillbaka sina tillhörigheter om man blir friad. Och som jag förstått det nu gäller det efter en friande dom i HR om åklagaren överklagar.
I Domen sid 10 punkt 2, finns en uppräkning av de beslag som åklagaren tagit i beslag och som ska lämnas åter till SD när domen vunnit lag kraft.
https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=10
Vad gäller förnyade tekniska undersökningar förmodar jag att åklagaren är färdig med materialet. Annars skulle de väl ha skickat de vidare för förnyade undersökningar.
Jag tänker väl mest på vad framtiden kan ha i sitt sköte med bättre och känsligare analyser.
Men jag är helt okunnig inom området.