2020-05-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det har ju i tråden diskuterats om SD o LW brukade ses på BP, det tas upp i domen:

”I sammanhanget är det också relevant att redovisa att det inte finns någoti utred-ningen som tyder på att brottsplatsen var en hemlig mötesplats –eller liknande –för Lena Wesström och Stefan
Davidsson.
Sammanfattningsvis finns det inte något i kommunikationen mellan Lena Wesström och
Stefan Davidsson den 14-15 maj 2018 som binder Stefan Davidsson till mordet.
Åklagarna har antytt att det kan finnas kommunikation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson som raderats. Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.

Nog får ÅK lite skit alltid.

Sid: 30

Citat:
Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska beaktas
till Stefan Davidssons nackdel. Tvärtom måste brister i utredningen falla tillbaka
på åklagarna.
Citera
2020-05-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du säger så, så låter det förstås lite knasigt.
Men här pratar vi om ett olöst mord.

Nu är det åklagaren som medgett att beslagen ska återlämnas, så jag förmodar att hon anser sig färdiga med det. det är svårt för mig att säga något om det isf. Jag bara önskade att man unde få ram ytterligare bevisning i framtiden. T ex på plösen.

Och även domaren sa i intervjun i NA efter domen:

"Det har varit väldigt mycket bevisning som, man kan säga har varit besvärande för den tilltalade och då måste vi ju granska det. Är det så att den här bevisningen på nått sätt, eh, tillsammans med den övriga bevisningen leder fram till en fällande dom, då måste vi, för varje bevis som har lagts fram så måste vi ju penetrera den och i skrift då berätta hur vi ser på den bevisningen."

Nu är det här en intervju, och det är domen som man ska gå efter. Men jag uppfattar det ändå som att det har funnits besvärande uppgifter för SD som man har behövt granska noggrant.

Jag har ännu inte läst domen, så det ska bli väldigt spännande och se hur den ser ut.

Inga återlämnanden förens domen vunnit laga kraft, TRs beslut.
Huset fick han ju tillbaka i och för sig.
Citera
2020-05-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Lider såå med fam Wesström nu. Och detta skaver att inte åklagarna pressade SD, HD och SOA mer gällande många saker som inte går ihop, b.l.a följande: SD berättar i sista förhöret under rättegången att HD under sitt förhör den 19 maj misstänker att de har hittat Lena död. SOA hämtar upp HD efter förhöret och istället för att åka den snabbaste o normala vägen från polishuset via USÖ, Bern Arena, Ormesta och vidare mot Odensbacken till sommarstugan i Folketorp, så åker de tillbaka mot Reimes, ut på motorvägen förbi Maxi så de passerar Bullerplanket vid Nya Hjärsta där polisbilar står OCH DE SVÄNGER ÄVEN IN I OMRÅDET, de förstår att Lena hittats död. Detta berättar HD eller SOA för Stefan när de kommer till Folketorp. Alltså måste nån av dessa två vetat om var Lena låg, annars väljer man inte den vägen över huvud taget, men enligt SOA och H.D åker de bara rakt fram på motorvägen utan att ens kommentera avspärrningarna ????? Detta går inte ihop

Tycker som du: Förhören med SOA, SD, HD och JG var alldeles för tama.
Citera
2020-05-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja men ärligt talat lite "uppläxning" av TR kan faktiskt behövas så som utredningen har skötts. Tycker inte du det?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Håller med domaren om att det inte lagts fram bevisning som utan rimligt tvivel visar att SD gjort det här. (Nej jag känner honom inte och är inte kär i någon i denna härva!)
Det är inte färdigjobbat helt enkelt.
De bör gå tillbaka och lusläsa/lyssna på SD, han kan inte låta bli att släppa små sanningar här och var, spänningsökare!
SD har inte bara planerat mordet, han har njutit av att lura polisen. Varje sak han gjort under planeringstiden har ett syfte, det gäller att inse vilket. Allt är utstuderat och har flera bottnar. Typ ingen är så dum att de gömmer sina pengar i madrassen, därför gömmer jag mina pengar i madrassen.
Mordvapnet!
Att hitta SDs svaga punkt och knäcka honom i förhör!
Det är de tre punkter som kan lösa detta.

Nja, delar inte riktigt din uppfattning om SD. Någon större mastermind är han nog trots allt inte. Men däremot känslokall, empatilös.
Det är det som har räddat honom. Att han inte bröt ihop o erkände.

Den utan hjärta kan ej lätta det.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nog får ÅK lite skit alltid.

Sid: 30

Ja den drapan går ju inte av för hackor. Och faller tungt åter på åklagarna. Undrar hur stämningen (pun indended) var på åkl-kammaren idag i fikarummet?
Citera
2020-05-06, 18:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ett annat fall som fick sin upplösning idag av HR visar på hur svårt det kommer att bli om åklagarna väljer att överklaga den här friande domen, där hittade de ju MGM,s DNA på de tomhylsor som hittades på mordplatsen ändå frias han.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/tva-frikanns-for-dubbelmord-i-satra/

I det här fallet har man ju inte ens lyckats med att finna MGM,s DNA på brottsplatsen.

Vi får se vad Hiding & Johansson kommer att göra men ett överklagande på det material som finns i dagsläget känns meningslöst och omotiverat.

Man har inte ens hittat GMs DNA på platsen. Det är ju extremt ovanligt.
Kan de ha misstagit sig på BP?

I FUP står att de klippte bort övre delen på Gunnebostängslet för att testa men inget hittades.
Det fanns tydligen idéer om att GM kunde ha kommit/gått den vägen.
Kan ju ha letat slarvigt eftersom de hade en MGM redan. "Det måste vara han"-

Man har ju två vittnen som sett en man gåendes på motorvägen några timmar efter den antagna
tiden för brottet.
Citera
2020-05-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Du verkar inte kunna räkna!
Vad är mera 2 eller 3!

Du kan gå tillbaka till hur många Hovrättsdomar som helst så har utfallet blivit att det endera blir 5-0, ibland 4-1 eller 3-2 vid enstaka fall, dvs så som dessa 3 Jurister dömer så blir utfallet! (Ytterst, ytterst sällan som Juristerna går emot varandra)

Du måste vara dum på riktigt!
Ville påpeka för dig att du kränker ett stort antal svenska nämndemän i hovrätter genom att ge dem värdet "noll" (som du skrev).

Två nämndemän plus rättens ordf (jurist) kan mycket väl köra över de två andra juristerna.
Citera
2020-05-06, 18:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Efter en längre tids tystnad över hela rättegången, har nu även kristen media rapporterat om TR-domen.

https://www.dagen.se/nyheter/misstankte-forovaren-frikanns-for-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1710490

Om man har tur finns artikeln läsbar en kort stund när man klickar på länken, men den verkar därefter ändras till låst läge, så man får läsa snabbt
Citera
2020-05-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ok så det kanske finns en chans att SD kan fällas i HR trots att han friades i TR. Vilket är fallet du syftar på? Källa? Kan man se likheter med Lenas mord och denna dom? Hade varit intressant att jämföra fallen.
Vill inte här ge mig in på nån jämförelse mellan två mord eftersom i princip alla mina inlägg anmäls för OffT, men en länk kan jag väl få bjuda dig på?
Varsågod!

Misstänkt mord i Hagfors 2018-07-20 - Sidan 13 - Flashback Forum
(FB) Misstänkt mord i Hagfors 2018-07-20
Citera
2020-05-06, 18:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Man får väl anta att de aktuella beslagen tillhörande den tidigare häktade (typ dator, mobiltelefon etc) är grundligt analyserade och resultaten dokumenterade vid det här laget.

Det är dock skillnad på exempelvis rester/prover av BO's kläder och andra fynd från själva BP, dessa kommer högst sannolikt fortsätta att förvaras med tanke på att det inte finns någon preskriptionstid för mord. Kanske föranleder detta till att man nu bör se över t.ex. det röda snöret/tråden och djurhåren mer noggrant?

Mobiler, datorer mm är väl en sak, men jag tänkte närmast på det som du tog upp efter det.

Vad gäller öda snöret och tussen har man väl gjort en hel del, men inte lyckats matcha den med något. Kanske kan man göra ytterligare, men om man nu ska försöka binda någon annan till brottet, bör man kanske ha en misstänkt först? Nu tror jag inte att det finns någon annan gm som skulle självmant erkänna att h*n har just en sådan tröja. Möjligen kan någon i grannskapet skaka fram något klädesplagg som matcha. Någon som bor nära som skakar sin röda pläd i blåsten?

Det är väl inte otroligt att det kommer från någon som besökt platsen eller att det blåst dit?
Även djurhåret borde ha sina svårigheter att matcha om man inte har någon att matcha mot? Säg att det är ett hundhår. Många går där med sina hundar, det vet vi. Någon kan ha släppt hunden lös en stund och hunden slunkit dit. Eller ungdomar som tagit med hunden när de skulle på promenad, men stod och hängde istället med kompisar.

Men det är ändå just sådana saker som borde sparas inför framtiden. Kläder och plösen och fynd från brottsplatsen.

Jag hoppas att fallet får en lösning en dag.
Så sorgligt att så mycket bevisning gått till spillo av olika anledningar.
Citera
2020-05-06, 18:40
Medlem
Citat:
Men försvaret kunde göra jävsinvändning samma tid som åklagaren gjorde. De har också koll på att BL har beslutat om tvångsåtgärder under utredningen. SD och Backman har järnkoll på vilka domare som tog alla beslut också.

Ja, iaf det var ingenting positivt för åklagaren att ha en lagman som hade insyn i utredningen. Försvaret var nöjda med BL. Så det är egentligen bra om man tänker på HR nu. En ny domare där utan tidigare insyn kanske kan göra lite skillnad även om jag tvivlar på det då beviskraven är högre där.
Beviskraven är exakt densamma, däremot kan det hända att hovrätten har en annan syn när det gäller värderingen på bevisen/indicierna. I övrigt så tittar de på alla videoinspelade förhör om funnits i hovrätten.

Vid rättegång i tingsrätten spelas alla förhör in med video. Det är de inspelningarna som hovrätten tittar på under rättegången. Det innebär att hovrätten grundar sin prövning på samma material som legat till grund för tingsrättens avgörande, men ibland bedömer hovrätten att nya förhör behöver hållas.

Vid rättegång i hovrätt måste i regel tilltalad i brottmål närvara. Eftersom förhör med målsägande och vittnen finns inspelade behöver de i regel inte komma till hovrätten.

Hur det blir i detta mål vet jag inte när det kommer till HR. I det jag beskriver ovan gäller brottmål. Men det finns brottmål och "brottmål". Jag menar att det är skillnad på ett brott som SD begått och ett narkotikabrott med småfifflare. Så hur det blir i HR är lite svårt att sia om.
Citera
2020-05-06, 18:42
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Efter en längre tids tystnad över hela rättegången, har nu även kristen media rapporterat om TR-domen.

https://www.dagen.se/nyheter/misstankte-forovaren-frikanns-for-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1710490

Om man har tur finns artikeln läsbar en kort stund när man klickar på länken, men den verkar därefter ändras till låst läge, så man får läsa snabbt

Tack för den, hann läsa.
Citera
2020-05-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du säger så, så låter det förstås lite knasigt.
Men här pratar vi om ett olöst mord.

Nu är det åklagaren som medgett att beslagen ska återlämnas, så jag förmodar att hon anser sig färdiga med det. det är svårt för mig att säga något om det isf. Jag bara önskade att man unde få ram ytterligare bevisning i framtiden. T ex på plösen.

Och även domaren sa i intervjun i NA efter domen:

"Det har varit väldigt mycket bevisning som, man kan säga har varit besvärande för den tilltalade och då måste vi ju granska det. Är det så att den här bevisningen på nått sätt, eh, tillsammans med den övriga bevisningen leder fram till en fällande dom, då måste vi, för varje bevis som har lagts fram så måste vi ju penetrera den och i skrift då berätta hur vi ser på den bevisningen."

Nu är det här en intervju, och det är domen som man ska gå efter. Men jag uppfattar det ändå som att det har funnits besvärande uppgifter för SD som man har behövt granska noggrant.

Jag har ännu inte läst domen, så det ska bli väldigt spännande och se hur den ser ut.

När jag hör de få gångerna BL yttrar sig i rättegången ( det märks mest i youtube "rättegången") så verkar han rätt uttråkad. Redan från början. Kanske är det hans attityd annars också?Har jäv ens kunnat bevisas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in