Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Man får väl anta att de aktuella beslagen tillhörande den tidigare häktade (typ dator, mobiltelefon etc) är grundligt analyserade och resultaten dokumenterade vid det här laget.
Det är dock skillnad på exempelvis rester/prover av BO's kläder och andra fynd från själva BP, dessa kommer högst sannolikt fortsätta att förvaras med tanke på att det inte finns någon preskriptionstid för mord. Kanske föranleder detta till att man nu bör se över t.ex. det röda snöret/tråden och djurhåren mer noggrant?
Mobiler, datorer mm är väl en sak, men jag tänkte närmast på det som du tog upp efter det.
Vad gäller öda snöret och tussen har man väl gjort en hel del, men inte lyckats matcha den med något. Kanske kan man göra ytterligare, men om man nu ska försöka binda någon annan till brottet, bör man kanske ha en misstänkt först? Nu tror jag inte att det finns någon annan gm som skulle självmant erkänna att h*n har just en sådan tröja. Möjligen kan någon i grannskapet skaka fram något klädesplagg som matcha. Någon som bor nära som skakar sin röda pläd i blåsten?
Det är väl inte otroligt att det kommer från någon som besökt platsen eller att det blåst dit?
Även djurhåret borde ha sina svårigheter att matcha om man inte har någon att matcha mot? Säg att det är ett hundhår. Många går där med sina hundar, det vet vi. Någon kan ha släppt hunden lös en stund och hunden slunkit dit. Eller ungdomar som tagit med hunden när de skulle på promenad, men stod och hängde istället med kompisar.
Men det är ändå just sådana saker som borde sparas inför framtiden. Kläder och plösen och fynd från brottsplatsen.
Jag hoppas att fallet får en lösning en dag.
Så sorgligt att så mycket bevisning gått till spillo av olika anledningar.