2020-05-06, 15:58
Medlem
frdks avatar
Spanar på övre prislistan på bostäder i en ny kommun för oss.
Tycker bostäderna springer på snabbt, flera tusen sidvisningar, många går före visning till 10-15% upp från utlagd pris.
Medans de som ligger mer i bakvattnet verkar ha det klart kämpigt

Tror prisskillnaden mellan mindre och mer attraktiv bostad kommer öka ännu mer
Citera
2020-05-06, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Spanar på övre prislistan på bostäder i en ny kommun för oss.
Tycker bostäderna springer på snabbt, flera tusen sidvisningar, många går före visning till 10-15% upp från utlagd pris.
Medans de som ligger mer i bakvattnet verkar ha det klart kämpigt

Tror prisskillnaden mellan mindre och mer attraktiv bostad kommer öka ännu mer

Hjälpte precis en släkting att sälja. Hen hade ett unikt objekt i omårdet och fick pre corona betalning.

De objekt som är oerjört vabliga i området däremot säljs till lägre priser eller inte alls.
Citera
2020-05-06, 17:24
Medlem
DODAMIGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vet du hur det är i övriga storstäder?
Tyvärr inte.
Citera
2020-05-06, 18:00
Medlem
JadePresleys avatar
Tror du verkligen det kommer gå så långt? Egentligen hoppas jag på en bostadskrasch, det har legat alldeles för högt länge

Förstår att det är egoistiskt att tänka så men förberedd kommer corona krisen lägligt
Citera
2020-05-06, 18:26
Medlem
idiamindadas avatar
En liten rapport från fältet. Just sålt en tvåa i närförort och gick 5% back, ägt i två år. Vänner håller på att sälja en trea på Södermalm, inte ett bud på det satta utgångspriset. Skakigt.
Citera
2020-05-06, 18:36
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.

Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?
.

Bostadspriserna kommer gå ner det är jag 100% säker på som glad amatör. Jag investerar efter detta och känner mig trygg. Har sålt av Fastighetsrelaterade aktier och bytt till mer rörliga branscher.

Vräkningarna kommer nog att öka så även executiva auktioner av villor och lägenheter.
Jag ser redan nu många som valt att sälja sina innehav på börsen till ordentliga förluster (vilket jag anser vara urbota dumt) eller nöja sig med minimala vinster på annars bra aktier. Allt för att få in så mycket av sina satsade kapital som möjligt innan "jätte raset".

Kronan låg redan lågt men kaanske går ner lite till men inte mer än kanske 10-20% är min gissning.
Småföretagarna kommer blöda (är en själv) och det är nog bättre att slå igen allt ett tag och starta upp om ett tag om man kan det.

Större företag kommer nog att klara sig ganska bra. Speciellt de som inte är så beroende av exporten till USA. USA lär vara det osäkra kortet och ev. Kina om det blir trassel med att de har spritt viruset medvetet eller omedvetet.

Europa lär nog knalla på ett tag till men på sikt lär Euron förlora i värde.

Just nu tycks verkstadsindustrin hanka på trots krisen, går inte bra men den tycks än så länge överleva och vara beredd på att köra igång igen så snart de kan.
Citera
2020-05-06, 18:42
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
En liten rapport från fältet. Just sålt en tvåa i närförort och gick 5% back, ägt i två år. Vänner håller på att sälja en trea på Södermalm, inte ett bud på det satta utgångspriset. Skakigt.

Hus på landet verkar vara mer eftertraktade. Speciellt gårdar med lite mark där man kan hålla lite djur.
Kanske börjar folk ta sig ut ur städerna och alla tvång en stad innebär.

Stadsbornas vanliga argument är ju "långt till bio och teater, Långt att handla, Långt till Skolan" osv..

Men handen på hjärtat hur ofta går de på bio eller teater ?!! Skolskjuts är bättre än att tvingas skjutsa ungarna 5 kvarter inne i staden. Handlar gör man ändå på vägen hem..Så folk kanske börjar tänka om och dra sig ut ur städerna mer och mer. De hus som finns i min närhet står inte tomma speciellt länge. De flesta säljs ganska fort och till skapliga priser.
Citera
2020-05-06, 18:56
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hus på landet verkar vara mer eftertraktade. Speciellt gårdar med lite mark där man kan hålla lite djur.

Stadsbornas vanliga argument är ju "långt till bio och teater, Långt att handla, Långt till Skolan" osv..

Men handen på hjärtat hur ofta går de på bio eller teater ?!! Skolskjuts är bättre än att tvingas skjutsa ungarna 5 kvarter inne i staden. Handlar gör man ändå på vägen hem..Så folk kanske börjar tänka om och dra sig ut ur städerna mer och mer. De hus som finns i min närhet står inte tomma speciellt länge. De flesta säljs ganska fort och till skapliga priser.
Utöver att gå på bio och teater så jobbar man. Att cykla till jobbet varje dag på 15min är ju riktigt härligt. Plus att man kan spontanhandla på kvällen, äta på restaurang osv. Behöver inte ha bil!.. När var senast ett hus i storstäderna svårsålt?
Citera
2020-05-06, 19:04
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Så lever vi, utanför en by utanför en satellitstad till en större stad. 5 minuter till skolan f n. Blir sämre när barnen börjar i högstadiet. Lägenheten var min övernattningslägenhet.

Jag ser allt fler stockholmare som köper hus i grannskapet . Antingen veckopendlar eller jobbar hemma. Gröna vågen 2.0.
Citera
2020-05-06, 19:09
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Utöver att gå på bio och teater så jobbar man. Att cykla till jobbet varje dag på 15min är ju riktigt härligt. Plus att man kan spontanhandla på kvällen, äta på restaurang osv. Behöver inte ha bil!.. När var senast ett hus i storstäderna svårsålt?

Med " svårsålt" så syftar jag på att folk inte får ut de priser de vill och att många nu får sälja till betydligt lägre priser än de förväntat sig. Folk som har höga lån kommer förmodligen inte få igen pengarna de är skyldiga banken framöver..och får sälja sina hus och ändå ha en skuld kvar till banken.
Citera
2020-05-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Timavlönade aldrig kunnat få miljonlån.
Andelen av befolkningen som kan ta mångmiljon lån kommer krympa nu och därmed även bostadspriserna.
Citera
2020-05-06, 19:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bostäder är nåt vi måste ha..just nu saknas ca
600 000 bostäder i landet.
Då har du ju hittat en affärsidé. Du bygger hyreshus och hyr ut lägenheter.
Vad väntar du på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in