Citat:
Ursprungligen postat av
Mottin
Att det kommer kosta är det som är problemet. Självklart kan man lösa allt om man inte behöver bry sig om pengar. Men ska dom beskatta folket ÄNNU mer för att vi måste rädda bolånetorskar? Skulle det ske är nog Sverige snart i fritt fall oavsett krispaket.
Beskatta eller belåna (öka statsskulden). Troligen en kombination av båda.
Helt klart kan man att åsikter om våra politiker ska baila ut BLT eller inte men idag kommer samhället få betala för dessa BLT oavsett. Om de blir hemlösa, särskilt om barn är inblandade kommer Kommunerna stå med problemet och kostnaden istället och våra Kommuner är redan idag, generellt sett, fattigare än vad staten är. Sedan har vi den "politiska kostnaden" när media visar upp gråtande barn som tvingas flytta och lämna skola och vänner och som inte numera kan få senaste Iphonen i Julklapp. Det sista lite raljerande men det är så vår media idag fungerar.
Jag vill betona att jag inte säger att ovan är rätt. Absolut inte men jag är (tyvärr) övertygad om att staten kommer att baila ut BLT
om det blir en bostadskrasch. Jag är dock numera inte alls säker på att det kommer att bli det. Däremot kan vi få en långsam nedgång under ett antal år.
// CC