2020-05-06, 18:24
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Frågan är om inte dödstalen i slutänden kommer hamna på liknande nivåer i alla länder om man tar hänsyn till demografi, intensivvården innan Corona, sjukvårdens kapacitet och tex luftföroreningar. Experterna verkar ense om att det inte går att helt hindra smittan.

Taiwan har inte haft ett inhemskt fall på 24 dagar nu. Sex döda totalt.

Hoppas de får ihop en månad.

De räknar med ekonomisk tillväxt i år också.

Jag tror att folk överskattat hur svår smittan är att stoppa, och antagit att den uppför sig som influensa.
Senast redigerad av urgt 2020-05-06 kl. 18:27.
Citera
2020-05-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förstår inte hur du menar riktigt. Det här var ju en allians mellan länder med väldigt låg smitta, just för att de då håller smittrisken fortsatt väldigt låg. Medan man håller okontrollerade "pesthärdar" som Sverige utanför, så klart. Det är min tanke i alla fall, utifrån vad jag läser att de håller på med.

Sen då? Smittspidningen kommer att avta i alla länder efter första vågen men aldrig försvinna helt. Det är en del av människans luftvägsvirua nu, precis som alla andra coronavirus, influensavirus och rhinovirus. Viruset kommer tillbaka. Det är inte som SARS där smittan kunde hållas begränsad pga av relativt låg smittspridning i början av infektiionsförloppet. Inte en chans att covid-19 kan utrotas genom att begränsa resande och stänga ner samhällena. Ett vaccin kan hjälpa att bromsa men väldigt osäkert, när vilker skydd och hur långt skydd det kommer att ge.
Citera
2020-05-06, 18:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Håller med.
Utan att på något sätt underskatta detta virus och dess effekter så finns det isåfall en jäkla massa saker man ska gå in och peka med hela handen för.
4 miljoner (minst) dör i förtid varje år i världen direkt relaterat till fetma.
Många fler än corona ever kommer komma upp i.
Vi kanske måste ha en total lockdown i hela världen för alla med för högt bmi där de får sitta inne på en motionscykel och få nyttig kost levererad till dörren tills deras bmi är under kontroll.
Tycker Tegnell är så jäkla dum i huvet som inte infört en bmi-lockdown i Sverige. Massmördare! 😃
Fast BMI smittar inte. Dessutom är lockdown ingen god idé. Tycker det är lätt hänt att man äter lite mer och rör sig lite mindre när man inte är lika aktiv utanför hemmet. Är det bara jag som har ett eller ett par coronakilon extra?
Citera
2020-05-06, 18:26
Medlem
Kanske räddning till hösten eller ytterligare piss i Mississippi.
Game changer: German scientists find antibodies that BLOCK coronavirus from spreading further
MAY 6, 2020

obs ! länken var farlig
här är en ny

https://www.rt.com/news/487880-german-scientists-coronavirus-antibody-treatment/
Senast redigerad av pollarn 2020-05-06 kl. 18:29.
Citera
2020-05-06, 18:27
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nyaste info - se bland annat Expressen - är att det är en ny form av Corona som sprids nu. Det sprids lättare men är inte lika farligt.

Jag misstänkte detta länge, eftersom de som tog med det från Italien blev så sjuka och deras familjer med, plus andra de träffade.
Här i Skåne har jag mest hört om många som blivit småsjuka, inklusive mig själv. En och annan har dött, ja, men det är undantagsfall. Särskilt många som haft allvarliga tecken på lunginflammation har jag inte hört om.
Däremot när folk besökt någon som är allvarligt sjuk, som de som jobbar på sjukhus med Corona patienter, så blir de också ofta riktigt sjuka.

De som blev sjuka i Sverige i december-mars blev riktigt sjuka. Men det vi har nu är ... Ptja, nån som är lite hostig, osv. Det KAN inte vara samma sjukdom som dödat tusentals i andra länder.

Det förklarar också varför tegnells strategi funkade: vi hade tur. Hade viruset varit mera aggressivt så hade vi haft Italiens situation.

Ett sätt att bekämpa bränder på är att lägga sk. "Moteld". Man tänder en kontrollerad brasa och styr den mot den brandhärd man vill slå ut. Då har den kontrollerade elden använt upp allt brännbart i sin väg och den eld man ville stoppa har ingenstans att ta vägen.

Man skulle kunna tänka sig något liknande när det gäller att stoppa ett farligt virus. Man skulle kunna smitta ned en del av befolkningen med ett "mildare" coronavirus men som ändå ger ett försvar mot coronasläktets virus då även det farliga. Då skulle populationen få den mildare versionens sjukdom och slippa den "Farliga" varianten.

En tanke så god som någon..
Citera
2020-05-06, 18:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Nej, han ställer upp för att hedra sig själv !

Han ser inte speciellt bekväm ut i tv. Han tycker nog att det är ett nödvändigt ont.
Citera
2020-05-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt

Jag tror att folk överskattat hur svår smittan är att stoppa, och antagit att den uppför sig influensa.
Vet du vad man anser att orsaken är?Hörde på SR att forskare i Egypten skulle titta på om det i Egypten finns ngn genetisk förklaring eller ev samband med mers vargör egyptierna inte verkar smittad i samma omfattning som européerna och kineserna.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Pratade med en kvinna från Iran om dödsfallen och antalet döda hemma i hennes land.
Hon sa att de mörkar. Många fler som dött än vad man säger.
Fattar inte varför man mörkar. Vad tjänar man på det egentligen.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ett sätt att bekämpa bränder på är att lägga sk. "Moteld". Man tänder en kontrollerad brasa och styr den mot den brandhärd man vill slå ut. Då har den kontrollerade elden använt upp allt brännbart i sin väg och den eld man ville stoppa har ingenstans att ta vägen.

Man skulle kunna tänka sig något liknande när det gäller att stoppa ett farligt virus. Man skulle kunna smitta ned en del av befolkningen med ett "mildare" coronavirus men som ändå ger ett försvar mot coronasläktets virus då även det farliga. Då skulle populationen få den mildare versionens sjukdom och slippa den "Farliga" varianten.

En tanke så god som någon..
Tänker du på ko-koppor?
Citera
2020-05-06, 18:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt

Jag tror att folk överskattat hur svår smittan är att stoppa, och antagit att den uppför sig som influensa.

Det är som Nya Zeeland som också sagt sig besegrat smittan. Länder på öar. Lätt att stänga ner, sedan inget utifrån. Man kan tänka sig Island kommer snart också vara smittfritt.
Citera
2020-05-06, 18:30
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Pratade med en kvinna från Iran om dödsfallen och antalet döda hemma i hennes land.
Hon sa att de mörkar. Många fler som dött än vad man säger.
Fattar inte varför man mörkar. Vad tjänar man på det egentligen.

Man sitter kvar vid makten.
Citera
2020-05-06, 18:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är det den vi har i Sverige? Eller har vi den kinesiska?

Tror vi har båda.

Tänkte på blodtransfusionerna de testade från folk med antikroppar till sjuka som inte funkade.... Kanske finns ett samband?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in