Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Nyaste info - se bland annat Expressen - är att det är en ny form av Corona som sprids nu. Det sprids lättare men är inte lika farligt.
Jag misstänkte detta länge, eftersom de som tog med det från Italien blev så sjuka och deras familjer med, plus andra de träffade.
Här i Skåne har jag mest hört om många som blivit småsjuka, inklusive mig själv. En och annan har dött, ja, men det är undantagsfall. Särskilt många som haft allvarliga tecken på lunginflammation har jag inte hört om.
Däremot när folk besökt någon som är allvarligt sjuk, som de som jobbar på sjukhus med Corona patienter, så blir de också ofta riktigt sjuka.
De som blev sjuka i Sverige i december-mars blev riktigt sjuka. Men det vi har nu är ... Ptja, nån som är lite hostig, osv. Det KAN inte vara samma sjukdom som dödat tusentals i andra länder.
Det förklarar också varför tegnells strategi funkade: vi hade tur. Hade viruset varit mera aggressivt så hade vi haft Italiens situation.
Ett sätt att bekämpa bränder på är att lägga sk. "Moteld". Man tänder en kontrollerad brasa och styr den mot den brandhärd man vill slå ut. Då har den kontrollerade elden använt upp allt brännbart i sin väg och den eld man ville stoppa har ingenstans att ta vägen.
Man skulle kunna tänka sig något liknande när det gäller att stoppa ett farligt virus. Man skulle kunna smitta ned en del av befolkningen med ett "mildare" coronavirus men som ändå ger ett försvar mot coronasläktets virus då även det farliga. Då skulle populationen få den mildare versionens sjukdom och slippa den "Farliga" varianten.
En tanke så god som någon..