2020-05-06, 18:18
Medlem
FrankIsBacks avatar
Men byfåne, du bad mig om länkar till folkhälsomyndigheter i andra länder som kritiserat att deras politiska ledare tagit beslut som går över vetenskapen och när jag gör det länkar du till spridda forskare som tyckt annorlunda och så anser du att du gjort någon slags poäng med detta !?!

Ytterligare ett tydligt exempel på att du inte har den blekaste aning om vad du sysslar med, inte ens när man försöker hjälpa dig att förstå. Som sagt, människor som inte ens fattar att de inte fattar är de farligaste.

Schas Krösamaja!

Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Aj då! Nu gick det visst lite för fort igen för herrn.
Här har du en Dansk expert som stödjer Danmarks lockdown. Tillråga på epidemiolog också.

Why is Denmark's coronavirus lockdown so much tougher than Sweden's?

https://www.thelocal.dk/20200320/why-is-denmarks-lockdown-so-much-more-severe-than-swedens

"Christian Wejse, an epidemiologist at Aarhus University, told The Local that he supported Denmark's rapid action to slow the development of the pandemic.

"I'm a fan. I think we have a brave government and they've been ready to respond very quickly and in a very dramatic manner, even though the consequences are grave in terms of the economy," he told The Local. "I think what applies here is the old saying, 'if you think preventing disease is expensive: try disease'."

Här har du några "experter" som satte bollen i rullning när det gäller Englands lockdown.

Report 9: Impact of non-pharmaceutical interventions (NPIs) to reduce COVID-19 mortality and healthcare demand

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

We scientists said lock down. But UK politicians refused to listen

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/15/uk-government-coronavirus-science-who-advice

Inom vetenskapen så räcker det med att hitta ett bevis som motsäger en utsaga/hypotes för att den senare skall anses som vederlagd. Jag hittade på kort tid 2 st som motsäger ditt ursprungliga yttrande.

Det kanske är dags att sluta med att vara så jäkla tvärsäker och torka dig själv i rumpan nu Frank?
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-06 kl. 18:24.
Citera
2020-05-06, 18:19
Medlem
Nyaste info - se bland annat Expressen - är att det är en ny form av Corona som sprids nu. Det sprids lättare men är inte lika farligt.

Jag misstänkte detta länge, eftersom de som tog med det från Italien blev så sjuka och deras familjer med, plus andra de träffade.
Här i Skåne har jag mest hört om många som blivit småsjuka, inklusive mig själv. En och annan har dött, ja, men det är undantagsfall. Särskilt många som haft allvarliga tecken på lunginflammation har jag inte hört om.
Däremot när folk besökt någon som är allvarligt sjuk, som de som jobbar på sjukhus med Corona patienter, så blir de också ofta riktigt sjuka.

De som blev sjuka i Sverige i december-mars blev riktigt sjuka. Men det vi har nu är ... Ptja, nån som är lite hostig, osv. Det KAN inte vara samma sjukdom som dödat tusentals i andra länder.

Det förklarar också varför tegnells strategi funkade: vi hade tur. Hade viruset varit mera aggressivt så hade vi haft Italiens situation.
Citera
2020-05-06, 18:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Flashback är bra. Jag hade aldrig träffat på människans allra lägsta sidor annars och mitt motto har alltid varit att - inget mänskligt ska vara mig främmande.

När man här ser bottenskrapet av samhällets baksida, förstår man varför det är viktigt att vi har kvalitetssäkrade utbildningar, rekryteringsprocesser som går på djupet och referenstagning. Att det blir uppenbart att man behöver ha det till städning och gräsklippning skrämmer dock lite, men bättre safe then sorry. Många har helt tydligt ingen som helst självinsikt kring sina begränsningar och att dessa inte kan överstigas med en enkel länksökning.

Det hela är ganska absurt och liknar mest de allra värsta auditionerna på idol, där somliga stolt står och skriker falskt i fem minuter och sedan förväntar sig att gå vidare. Utanför står sexfingersfamiljen och -vännerna och tycker juryn är superduperelak, fullständigt inkompetent och de är säkra på att skivkontraktet inte hade varit långt borta om bara de själva hade fått dra i trådarna.

Ja, den här tråden behöver en och annan Alexander Bard och Simon Cowell som ger en wakeup call då och då.

Vilken tur att du då är här och kan bidra med din gnistrande kunskap inom virologi och epidemiologi. Berätta gäna några anekdoter från din masterutbildning på Karolinska. Vi lyssnar...
Citera
2020-05-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Möjligtvis i detta då. I övrigt så tror jag inte så många håller med dig.
Frågan är om inte dödstalen i slutänden kommer hamna på liknande nivåer i alla länder om man tar hänsyn till demografi, intensivvården innan Corona, sjukvårdens kapacitet och tex luftföroreningar. Experterna verkar ense om att det inte går att helt hindra smittan.
Citera
2020-05-06, 18:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Något jag hört som talar emot detta är att SARS-CoV-2 inte muterar tillräckligt snabbt för att kunna återintroduceras till populationen på samma vis som influensavirus som muterar väldigt mycket ute i naturen och återintroduceras varje säsong.

Jag vet inte hur pass ett virus behöver mutera för att det ska räknas som ett anoorlunda, men detta virus har tydligen redan muterat många gånger om.
Citera
Medlem
Ingen aning hur pålitlig den här snubben är men han bekräftar en hel del som jag hört tidigare
https://www.svtplay.se/klipp/26674334/giesecke-svart-att-stoppa-viruset?start=auto
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Välutbildade människor brukar inte be om källor till elementära saker.

När du säger detta så framgår det tydligt att du saknar bildning själv. Det är ju precis tvärtom.
Bevisbördan ligger alltid på den som påstår något och den som vill föra ett stringent resonemang måste alltid referera till sina källor.

Behöver du mera toapapper?
Citera
2020-05-06, 18:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
förlåt men det där beskriver verkligen hur majoriteten i vårt land fungerar

det finns liksom INGEN förmåga att tänka i flera steg.. det är HELT omöjligt för befolkningen i vårt land att förstå att man begår mord genom att göra som hon i artikeln

jag känner själv flera som vet att dom är sjuka men glatt lallar till jobbet trots kollegor i 60-70 års åldern, eller lallar hem till far och morföräldrar

NOLL förmåga att använda hjärnan

hoppas verkligen att personer som den här människan kvävs till döds, men då skulle typ 90% av sveriges befolkning också behöva kvävas till döds för alla är lika jävla dumma

Jag tror inte att majoriteten an svenskar går till jobbet om de testats positivt flr covid-19. Absolut inte. Dock tror jag att det finns mnga som jobbar trots att de känner sig småsjuka.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nu är inte jag insatt i er diskussion, men menar han inte att Giesecke inte JUST NU blivit en del utav WHO utan varit det sen tidigare? Så jag tolkar hans text iaf.

Du, skribenten är så förvirrad så du kan säkert ha rätt i att hen skulle mena att detta skulle kunna vara till Gieseckes nackdel på nåt outgrundligt sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag vet inte hur pass ett virus behöver mutera för att det ska räknas som ett anoorlunda, men detta virus har tydligen redan muterat många gånger om.

Ja det stämmer och det är kartlagt, finns på en hemsida bara att googla. Men det är inte endast att viruset muterar som gör att den undviker immunförsvarets minnesceller. Det måste mutera på ett sätt som gör att immunförsvaret inte lyckas identifiera det som samma virus. Det sker inte genom att immunförsvaret så att säga "skannar" hela virusets genom utan det går till lite annorlunda än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Kan det vara Covid 2,0, andra generationen som drar igång nu?
Nej det beror på att man släpper på restriktioner.

Detta virus muterar inte så snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så det är precis ordet TAL som gör hans uttalande så groteskt? Hade han sagt ANTAL då hade det varit ok för dig?

Att sen trafikverket pratade om "dödade" då uppfattar du direkt att det handlar om "människor eller personer". Och inte exempelvis älgar och renar?

Det låter som om du verkligen sökte efter anledning att kritisera den stackars Tegnell som själv säger att tv-framträdanden inte ingick i hans utbildning.

Själv tror jag att majoriteten av den svenska befolkningen skulle med lätthet direkt fatta att Tegnell pratade om "människor och personer". För vad i hela fridens namn skulle han annars prata om?

Det är flera här inne som har reagerat på det och kommenterat det, så jag är nog inte den enda som uppfattat det. Men eftersom du verkar tillhöra fancluben så förstår jag att du White knightar allt du kan. Det är lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in