2020-05-06, 12:15
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad det betyder att ”leva gott” i Stockholm är ju väldigt individuellt. Jag har en kompis som bor i en tvåa i innerstan (hyresrätt). Han jobbar som brevbärare och har en bruttolön på ca 24 000 kr (säger han i alla fall). I så fall bör han få ca 19 000 kr netto. Lägenheten kostar väl en 5000 kr så då har han kvar 14 000 kr till annat. Han behöver ingen bil utan cyklar överallt (och plankar någon gång på T-banan om vädret är för jävligt). Han tycker inte att han saknar något!

Det är en lyx att kunna känna som din brevbärarvän gör.
Citera
2020-05-06, 12:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det kan nog absolut stämma. Det är inte synd om din kompis då även han kan bli miljonär om han bara spelar sina kort rätt och lever fortsatt sparsamt.

Bil behöver man inte äga i sthlm i normalfallet och bara där kan man spara åtskilliga tusenlappar varje månad

Nja, han strävar inte efter att bli miljonär. Han brukar för det mesta sätta sprätt på hela lönen varje månad. Han verkar dock trivas med tillvaron och har aldrig sagt att han saknar mer pengar.

Det jag egentligen vill ha sagt är att än så länge finns det gott om låg- och medelinkomsttagare i Stockholms innerstad. Ska man köpa sig in så krävs det förstås helt andra inkomster. Min vän har bott i samma lägenhet sedan tidigt 80-tal. Jag tror han fick kontraktet genom sin dåvarande arbetsgivare.
Citera
2020-05-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Visst, så låter det alltid. Jag är bäst... När man hör den sången vet man det är dags att stänga av.

Jag är inte konsultchef. Tycker dock inte de är särskilt simpla ändå. Din attityd hjälper dig inte.

Ca 25 st av Stockholms techbolag ligger över 50k i snittlön. Spotify och Klarna är de största, alla andra har under 1000 anställda.
Så ditt resonemang är alltså att utvecklare har max 50k, och om någon säger att det inte stämmer så "är det dags att stänga av".
Sen börjar du med att säga "utvecklare har max 50k" och smygvänder till "snittlön inte över 50k" vilket är långt ifrån samma sak.
Anledningen att min attityd är usel är att du snackar skit och inte har koll.
Citera
2020-05-06, 13:25
Medlem
Hossejns avatar
Som regel bör man väl inte lägga mer än 30% av inkomsten i boendekostnad. I Stockholm kan man få räkna med några procent mer. Men hela frågeställningen är lite ”hur långt är ett snöre”.
Citera
2020-05-06, 15:29
Medlem
dasbandits avatar
Jag skulle säga att man kan leva ganska nice i Stockholm på allt över 25 000-30 000/månaden lite beroende på hur ens bostadssituation ser ut.
Vad är det för orimliga lönenivåer som diskuteras här i tråden gällande utvecklares löner?
Jag känner inte många utvecklare som tjänar över 40 000/månaden.
En vanlig utvecklarlön(.NET/Java/Js) i stockholm ligger väl på runt 33-37 000 skulle jag säga.
Citera
2020-05-06, 17:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasbandit
Jag skulle säga att man kan leva ganska nice i Stockholm på allt över 25 000-30 000/månaden lite beroende på hur ens bostadssituation ser ut.
Vad är det för orimliga lönenivåer som diskuteras här i tråden gällande utvecklares löner?
Jag känner inte många utvecklare som tjänar över 40 000/månaden.
En vanlig utvecklarlön(.NET/Java/Js) i stockholm ligger väl på runt 33-37 000 skulle jag säga.

Kan någon förklara för en okunnig vad ni menar med ”utvecklare”? När jag hör ordet tänker jag på produktutvecklare av olika slag, men ni verkar mena något annat. Är det programmerare ni menar?
Citera
2020-05-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Inga pengar i världen kan kompensera att du behöver bo bland massa fastlandskineser. Jag har provat.

Äh, fortfarande bättre än Sverige. Lätt att knulla brudar och spara pengar. Men ja, jag vill till USA.
Citera
2020-05-06, 18:15
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Kan någon förklara för en okunnig vad ni menar med ”utvecklare”? När jag hör ordet tänker jag på produktutvecklare av olika slag, men ni verkar mena något annat. Är det programmerare ni menar?

Systemutvecklare, vi utvecklar och förvaltar system
IT-system that is. Programmerare ja, och en hel drös andra roller. BI, DevOps, QA osv.
Citera
2020-05-06, 18:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Systemutvecklare, vi utvecklar och förvaltar system
IT-system that is. Programmerare ja, och en hel drös andra roller. BI, DevOps, QA osv.

OK! Data-nissar alltså!😋

Tack!
Citera
2020-05-06, 18:45
Medlem
graFFes avatar
Citat:
OK! Data-nissar alltså!😋

Tack!

Precis, det är vi som får din vardag att funka med online bank, bank-id, onlinebetalningar, Kivra, webshoppar, streamingtjänster, aktiehandel osv osv
Citera
2020-05-06, 18:51
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Massa olika med lite erfarenhet, vet allt från utvecklare till projektledare som tjänade 50+ med 5-6 års erfarenhet (vissa efter mindre än så). Sen beroende på var man drar gränsen för tech så finns det massvis med folk inom Fintech (och andra delar) som tjänar riktigt bra när de kombinerar utveckling och matematiska kunskaper.

Jobbar inom fintech som nån slags sql-apa / dba / rapport slav på golvet. Min personliga chef tar credden för allt jag gör. Tjänar 46.

Men du menar att jag skulle kunna få 50 om jag bytte jobb?
Citera
2020-05-06, 21:07
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Svenskar har väldigt låga krav......jag tjänar 60.000 SEK EFTER skatt i Beijing som systemutvecklare, hyra på runt 7000 SEK. Beijing är betydligt billigare än Stockholm. T.ex. har jag gratis parkering som ingår i hyran och även på kontoret, i Stockholm finns det väldigt få parkeringsplatser och det kostar 100 SEK/timme att parkera vid kontoret, vem fan har råd med det? Jag skulle vara tvungen att tjäna minst 100.000 SEK efter skatt för att bibehålla samma standard.

50.000 före skatt i Stockholm ger dig en väldigt fattig levnadsstandard internationellt sett, i klass med juniora utvecklare i Indien som inte kan ett skit.

I USA är det ännu bättre än Kina, känner en snubbe som arbetar åt Amazon, 300.000 SEK per månad med låg skatt och massa förmåner. Lycka till att få det i Sverige.

Yeah right. Om det bara var att flytta till Bejing för att få ett sådant jobb inom Tech så skulle nog alla göra det. Du har väl haft fett tur bara.

Gällande levnadsstandard i Stockholm, så är det ju rent skitsnack att du behöver över 50k. Det blir ju en definitionsfråga gällande vad du tänker konsumera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in