2020-05-05, 21:55
Medlem
Jag och min man tjänar 60+30, har ett bostadslån på 5 och lever finemang.
Citera
2020-05-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negative
Av nån anledning brukar inte snacket stämma med vad det står på anställningsbeviset. Alla ljuger.
Ja du ljuger nog.

Jag tjänar själv 63k fast lön som anställd konsult. Det finns två av 25 på bolaget som ligger under 50k.

Spotify, klarna, nordnet, fortum, king, avanza, random mindre konsultbolag. De betalar alla över 50k för utvecklar med ca 5års erfarenhet
Citera
2020-05-05, 22:18
Avslutad
Viktigare för mig är hur mycket man kan jobba hemifrån. Tar heller 50k och kan jobbar var jag vill i Sverige (vilket jag ungefär har nu) än 60k och måste åka in till kontoret varje dag och bo i Stockholm.

Känns rätt gammaldags att behöva åka in till kontoret i dagens globala samhälle om jag ska vara ärlig.
Citera
2020-05-05, 22:49
Avslutad
Beror mer på om du gjort bostadskarriär eller inte. Mer det än lönen.
Skulle jag säga till Lastbilschauffören och sjuksköterskan som tjänar 60t brutto tillsammans, 250t i bostadsvinst, boendes i Lidköping att flytta till Stockholm det bär sig..näe. Utan större bostadsvinst bär sig få medelsvenssonjobb ekonomiskt vid flytt. Dvs du kan ej höja lönen tillräckligt för att motivera en flytt. Är du helt arbetslös o kan få jobb i Stockholm då är det en annan 5a. Själv höjde jag årslönen från ca 370t till 500t i ett bräde när jag flyttade från Umeå t Uppsala för ett antal år sedan. Bostadsvinst ca 900t. Skulle säga det gick jämnt upp ungefär i levnadskostnader.
Med dagens skrala pensioner o höga boendekostnader så bör du redan i 50 års åldern tänka på pensionsekonomin. Med Corona så har det blivit än viktigare inte sitta m fetlån den dag du går.
Senast redigerad av lone star 2020-05-05 kl. 22:51.
Citera
2020-05-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Jag kommer ihåg när jag gick på universitetet. Då tänkte man att kom man över 30k i månaden så hade man framtiden säkrast. 50k lät sinnessjukt, "så mycket tjänar ju bara miljardärer" typ. Naturligtvis helt snurrigt tänk.

Detta var runt 10 år sedan. Jobbar nu utomlands och ser att lönerna gått upp lite sen dess. Nu verkar det som ett absolut minimum för att bo i Stockholm är 50k i månaden, helst 60. Kanske inte så mycket skillnad efter skatt men man ska ju betala bolån osv.

Vad säger ni? Vad bör och kan man tjäna i Stockholm 2020? Säg att man har 5 års erfarenhet och vill ha ett jobb på Klarna eller nåt. Kan man då begära 60k?

För att svara på din rubrik, det beror väl helt på från person till person?
För mig som singel och inte har alltför höga krav på mitt leverne så klarar jag mig bra på ca 25k i månaden, jag får mina räkningar betalda och jag kan lägga undan lite för att kunna åka utomlands 1--2 gånger per år och fortfarande ha pengar över.
Citera
2020-05-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Beror mer på om du gjort bostadskarriär eller inte. Mer det än lönen.
Skulle jag säga till Lastbilschauffören och sjuksköterskan som tjänar 60t brutto tillsammans, 250t i bostadsvinst, boendes i Lidköping att flytta till Stockholm det bär sig..näe. Utan större bostadsvinst bär sig få medelsvenssonjobb ekonomiskt vid flytt. Dvs du kan ej höja lönen tillräckligt för att motivera en flytt. Är du helt arbetslös o kan få jobb i Stockholm då är det en annan 5a. Själv höjde jag årslönen från ca 370t till 500t i ett bräde när jag flyttade från Umeå t Uppsala för ett antal år sedan. Bostadsvinst ca 900t. Skulle säga det gick jämnt upp ungefär i levnadskostnader.
Med dagens skrala pensioner o höga boendekostnader så bör du redan i 50 års åldern tänka på pensionsekonomin. Med Corona så har det blivit än viktigare inte sitta m fetlån den dag du går.

Redan i 50 års åldern???????

Pensionsekonomin bör man väl börja fila på efter gymnasiet?
Citera
2020-05-06, 00:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefebvre
Ja du ljuger nog.

Jag tjänar själv 63k fast lön som anställd konsult. Det finns två av 25 på bolaget som ligger under 50k.

Spotify, klarna, nordnet, fortum, king, avanza, random mindre konsultbolag. De betalar alla över 50k för utvecklar med ca 5års erfarenhet

Stickholms län? Sedan har du alla som jobbar inom vården, socialtjänsten, städare, taxi, kollektivtrafik mm. Medianlönen är cirka 32k för löntagare i Stockholm, byt umgänge!
Citera
2020-05-06, 00:59
Medlem
Nu tycker jag att vi kan rikta in oss mre på att diskutera lön. Ok, medianlönen i Stockholm ligger på 32k. Det betyder ju inte att man kan nöja sig med det. Man borde väl ha åtminstone det dubbla för att ha råd med ok bostad samt ett sparande. Om nu utvecklare har 50-60k så är det ju det man ska ligga på, minimum.
Citera
2020-05-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
70k får du inte som utvecklare. Jag är chef på ett av de större konsultbolagen och inga utvecklare ligger över 50k. Inte på produktionsbolagen vi jobbar åt heller. Klart det finns på de mest hypade techbolagen men då slåss du mot eliten.

Man betalar inte av bolån. Kostnaden ligger i räntan. Det är så systemet fungerar.

Går fint att bygga aktieportfölj och starta företag även om du har lån. I Sverige har du helt enkelt inte råd med båda om du lever på lön. Jag tjänar drygt 100k och har bolån.

Medellönen är 29 995 i Stockholm så det går fint att klara sig på det skulle jag tro...
Det där om 50k handlar mer om att de enda utvecklarna med lång erfarenhet som stannar kvar på större konsultbolag inte är särskilt bra, eftersom det vore en dålig affär för en bra utvecklare.
Jag är "bara utvecklare", 9 års erfarenhet, kan mina grejer och har 60k/mån.

Edit: sen är det inte så konstigt att ni inte kan betala era utvecklare bättre än så om en simpel konsultchef har över 100k/mån. Prioriteringar...
Senast redigerad av rofltraktor 2020-05-06 kl. 01:09.
Citera
2020-05-06, 10:52
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Det där om 50k handlar mer om att de enda utvecklarna med lång erfarenhet som stannar kvar på större konsultbolag inte är särskilt bra, eftersom det vore en dålig affär för en bra utvecklare.
Jag är "bara utvecklare", 9 års erfarenhet, kan mina grejer och har 60k/mån.

Edit: sen är det inte så konstigt att ni inte kan betala era utvecklare bättre än så om en simpel konsultchef har över 100k/mån. Prioriteringar...

Visst, så låter det alltid. Jag är bäst... När man hör den sången vet man det är dags att stänga av.

Jag är inte konsultchef. Tycker dock inte de är särskilt simpla ändå. Din attityd hjälper dig inte.

Ca 25 st av Stockholms techbolag ligger över 50k i snittlön. Spotify och Klarna är de största, alla andra har under 1000 anställda.
Citera
2020-05-06, 11:47
Medlem
Sonny00s avatar
Vad det betyder att ”leva gott” i Stockholm är ju väldigt individuellt. Jag har en kompis som bor i en tvåa i innerstan (hyresrätt). Han jobbar som brevbärare och har en bruttolön på ca 24 000 kr (säger han i alla fall). I så fall bör han få ca 19 000 kr netto. Lägenheten kostar väl en 5000 kr så då har han kvar 14 000 kr till annat. Han behöver ingen bil utan cyklar överallt (och plankar någon gång på T-banan om vädret är för jävligt). Han tycker inte att han saknar något!
Citera
2020-05-06, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad det betyder att ”leva gott” i Stockholm är ju väldigt individuellt. Jag har en kompis som bor i en tvåa i innerstan (hyresrätt). Han jobbar som brevbärare och har en bruttolön på ca 24 000 kr (säger han i alla fall). I så fall bör han få ca 19 000 kr netto. Lägenheten kostar väl en 5000 kr så då har han kvar 14 000 kr till annat. Han behöver ingen bil utan cyklar överallt (och plankar någon gång på T-banan om vädret är för jävligt). Han tycker inte att han saknar något!

det kan nog absolut stämma. Det är inte synd om din kompis då även han kan bli miljonär om han bara spelar sina kort rätt och lever fortsatt sparsamt.

Bil behöver man inte äga i sthlm i normalfallet och bara där kan man spara åtskilliga tusenlappar varje månad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in