2020-05-06, 17:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan vara så att vår eminenta åklagare har ett ont öga till vår eminente lagman/domare. Och tvärtom. Man får ju självklart inte döma utefter personliga konflikter men....

Ja så är det förstås nu när domen inte blev som vi önskat.
Citera
2020-05-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Det här är ju bedömningen som TR gjort, HR kan göra en helt annan med samma material, i dubbelmordet i Sätra dömdes en till livstid i TR, och frikändes helt idag i HR. Varför tyckte Hiding att det skulle föreligga jäv angående Linden? Nån som vet?

Lindén hade under utredningens gång varit delaktig och tagit beslut om tvångsåtgärder mot både SD och HD. Han hade därför information i ärendet som försvaret inte hade tillgång till då detta inte fanns med i fup. Åklagaren ville därför få undersökt saken om eventuellt jäv, före rättegången så att inte detta skulle bli något försvaret hävdade senare, med resultat att hela rättegången då kanske hade behövts ta om. ¨

(med reservation för att jag har missuppfattat, men det tror jag inte)
Citera
2020-05-06, 17:18
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Det äger sin riktighet i allt du skriver ovan. Men i min enkla skalle, som enbart just nu går på förnuft och inte juridik, så vet HD massor om vad SD gjort med Lena under mordnatten. Båda ljuger, båda slingrar sig. Båda vet exakt vad som hände och vem som är mördaren. Med denna vetskap har båda en hållhakar på varandra. Skvallrar den ena så ryker även den andra. Perfekt!

Domen är juridiskt helt rätt. Det finns inte något att klanka på den. Finns inga handfasta bevis så skall Stefan släppas. Som den är skriven, klart och tydligt, så hade det närmast varit ett tjänstefel att INTE släppa SD. Med det inte sagt att han är oskyldig på minsta vis. Det FINNS tvivel och att det KAN finnas en annan gärningsman. Hypotetiskt.

Varför tog du inte med hela inlägget som jag citerade till dig, där framkommer det hur personer kan reagera.

Högsta domstolen har uttalat att en tilltalad i princip inte ska ha någon nackdel av att lämnade uppgifter visar sig vara felaktiga. Detta hänger samman med att han eller hon kan ha skäl att lämna en annan berättelse än den som är sann (Högsta domstolens dom refererad i NJA 2015 s. 702 p. 24. Se även Högsta domstolens dom refererad i NJA 2017 s. 316 I, p. 7). Det är svårt att med bestämdhet uttala sig om hur personer reagerar i olika situationer.

Jag undrar om hon inte är det faktiskt. Skyddar hon SD istället för att tala sanning så är hon nog dum. Det handlar inte om att skydda en skyldig eller oskyldig människa, utan enbart att tala sanning. Sen är det upp till rätten att avgöra om hennes utsaga är så väsentlig att den skall tas på allvar och läggas till bevisningen.

Jo, jag tror faktiskt hon är dum (inte i meningen ointelligent utan korkad).

För att man är dum/korkad som du faktiskt tror, betyder inte att HD talar osanning, att sitta i förhör om ett mord är inte samma sak som att bli intervjuad i en TV-soffa eller ett Radioprogram, av ngn journalist, det påverkar människor på olika sätt, som kan känna sig pressade/stressade av olika anledningar.
Citera
2020-05-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men även där kan jag bli lite fundersam. Om fallet tas upp på nytt i framtiden, ska man då inte ha kvar något av beslagen?

Nej, det blir ju alldeles orimligt i mordfall (som ej preskas); då kan polis/åkl behålla beslag i evighet. Bara utifall att.
Citera
2020-05-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Det var skönt att höra.

Men även där kan jag bli lite fundersam. Om fallet tas upp på nytt i framtiden, ska man då inte ha kvar något av beslagen?

Jag uppfattar det som att man inte kommer att ha kvar beslagen då. Om fallet går vidare till HD efter resning, så sker det väl endast ifall nya bevis har tillkommit? Då är det dessa som ska prövas och ställas i relation till den gamla bevisningen så som den är framställd genom dokumentation. Nya undersökningar av gammalt bevismaterial tror jag inte är möjliga då (någon får rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat den juridiska gången).
Citera
2020-05-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jasså du tror BL skulle sätta sitt goda rykte som lagman på spel? HR ska granska domen till punkt och pricka. Finns det många hål blir det inte trevligt för lagman BL.
Jag tror ingenting, dock väldigt intressant att ÅKLAGAREN lämnar in om jäv på dom grunderna. Hade som sagt förstått om försvarssidan gjort det.
Citera
2020-05-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Lindén hade under utredningens gång varit delaktig och tagit beslut om tvångsåtgärder mot både SD och HD. Han hade därför information i ärendet som försvaret inte hade tillgång till då detta inte fanns med i fup. Åklagaren ville därför få undersökt saken om eventuellt jäv, före rättegången så att inte detta skulle bli något försvaret hävdade senare, med resultat att hela rättegången då kanske hade behövts ta om. ¨

Ok, så nån juridisk fint var det frågan om i alla fall.
Citera
2020-05-06, 17:24
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag är med.
Var mest ute efter att visa att LW:s "huvudtappande" (bli attraherad av SD bortom allt förnuft) bör ha gått väldigt raskt.

Av de bilder och beskrivningar av SD som jag här via tråden tagit del av är hans "maskulina magnetism" inte särskilt framträdande precis.
Han är definitivt ingen Anders Tegnell om man säger så..

Men tydligen ändå så mycket sex appeal hos SD att LW struntade i allt heligt kopplat till att hon vigt honom och hoppade i säng med karln!
Det i sig bör ha kunnat framkalla starka skamkänslor hos LW!

Du har så rätt, SD är långt ifrån en manlig karl och något sex-appeal att tala om finns inte.
Det är ett mysterium, men på något vis lyckades denna flickpojke manipulera brallorna av den omsvärmade och attraktiva LW.

Angående det religiösa talar det väl mer för att hon är "not guilty by reason of insanity" dvs om man tror på en uppdiktad gudsfigur så är man kanske mer benägen att förföras av en annan person som ser "mållgor"?
Bara en tanke.
Citera
2020-05-06, 17:33
Medlem
doktor-millers avatar
Lider såå med fam Wesström nu. Och detta skaver att inte åklagarna pressade SD, HD och SOA mer gällande många saker som inte går ihop, b.l.a följande: SD berättar i sista förhöret under rättegången att HD under sitt förhör den 19 maj misstänker att de har hittat Lena död. SOA hämtar upp HD efter förhöret och istället för att åka den snabbaste o normala vägen från polishuset via USÖ, Bern Arena, Ormesta och vidare mot Odensbacken till sommarstugan i Folketorp, så åker de tillbaka mot Reimes, ut på motorvägen förbi Maxi så de passerar Bullerplanket vid Nya Hjärsta där polisbilar står OCH DE SVÄNGER ÄVEN IN I OMRÅDET, de förstår att Lena hittats död. Detta berättar HD eller SOA för Stefan när de kommer till Folketorp. Alltså måste nån av dessa två vetat om var Lena låg, annars väljer man inte den vägen över huvud taget, men enligt SOA och H.D åker de bara rakt fram på motorvägen utan att ens kommentera avspärrningarna ????? Detta går inte ihop
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Jag tror ingenting, dock väldigt intressant att ÅKLAGAREN lämnar in om jäv på dom grunderna. Hade som sagt förstått om försvarssidan gjort det.

BL hade insyn i hur dåligt det gick i utredningen och de magra resultaten av tvångsåtgärdena och du tror att Hiding skulle vara glad för det?

Nej åklagaren hade gärna velat ha en fräsch domare som fått den färdiga FUP framför sig bara.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, det blir ju alldeles orimligt i mordfall (som ej preskas); då kan polis/åkl behålla beslag i evighet. Bara utifall att.

När du säger så, så låter det förstås lite knasigt.
Men här pratar vi om ett olöst mord.

Nu är det åklagaren som medgett att beslagen ska återlämnas, så jag förmodar att hon anser sig färdiga med det. det är svårt för mig att säga något om det isf. Jag bara önskade att man unde få ram ytterligare bevisning i framtiden. T ex på plösen.

Och även domaren sa i intervjun i NA efter domen:

"Det har varit väldigt mycket bevisning som, man kan säga har varit besvärande för den tilltalade och då måste vi ju granska det. Är det så att den här bevisningen på nått sätt, eh, tillsammans med den övriga bevisningen leder fram till en fällande dom, då måste vi, för varje bevis som har lagts fram så måste vi ju penetrera den och i skrift då berätta hur vi ser på den bevisningen."

Nu är det här en intervju, och det är domen som man ska gå efter. Men jag uppfattar det ändå som att det har funnits besvärande uppgifter för SD som man har behövt granska noggrant.

Jag har ännu inte läst domen, så det ska bli väldigt spännande och se hur den ser ut.
Citera
2020-05-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
BL hade insyn i hur dåligt det gick i utredningen och de magra resultaten av tvångsåtgärdena och du tror att Hiding skulle vara glad för det?

Nej åklagaren hade gärna velat ha en fräsch domare som fått den färdiga FUP framför sig bara.
Fick en bra förklaring ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in