2020-05-06, 16:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Så fint skrivet ❣️
Kan bara instämma i det det du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Om så Noa bara läser ett inlägg i hela den här långa tråden, så hoppas jag att det är detta fina från dig, Philomena! Skriver själv under varje ord. Hjärtat brister vid tanken på vad barnen tvingas gå igenom.

Ja, tankarna är hos dem en dag som denna.
Citera
2020-05-06, 16:38
Medlem
Eftersom domen blev som den blev och Stefaaan Davisson föralltid kommer vara den som mördade Lena W, så känns det bra att aset får leva i otrygghet resten av livet, näsomhelst kan någon knacka på dörren och ta med till arresten för utfrågning
Citera
Medlem
Jag vet att jag kommer att bli hatad nu, men kan någon lite snabbt sammanfatta motivet till att kvinnan eventuellt blev mördad av den misstänkte mannen?
Mannen som nu blev friad.
Nej, tyvärr kan jag inte läsa monstertråden för egen uppfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag hoppas förnuftet får råda och inte prestige, domen är välskriven och pedagogisk samt lämnar liksom inget utrymme för att få samma saker prövade en gång till.

Men som du skriver och jag själv har sagt, Hiding & Johansson verkar inte vara av den sort som ger sig i första taget men att göra ett tomt och meningslöst överklagande utan nytt material känns ju lite övermaga.

Så min förhoppning är att det sätts punkt i och med den här domen, staten ska inte kunna hålla på med någon bara för att de kan, det ska vara rim och reson bakom statens agerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Instämmer att det är meningslöst att överklaga utan nytt naterial men samtidigt har väl Hiding ingenting att förlora på det?
Det här är ju bedömningen som TR gjort, HR kan göra en helt annan med samma material, i dubbelmordet i Sätra dömdes en till livstid i TR, och frikändes helt idag i HR. Varför tyckte Hiding att det skulle föreligga jäv angående Linden? Nån som vet?
Citera
2020-05-06, 16:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Det här är ju bedömningen som TR gjort, HR kan göra en helt annan med samma material, i dubbelmordet i Sätra dömdes en till livstid i TR, och frikändes helt idag i HR. Varför tyckte Hiding att det skulle föreligga jäv angående Linden? Nån som vet?

Visst men att någon döms i TR och senare blir frikänd i HR är väl inte helt ovanligt?

Men när har det hänt att en HR dömt någon för mord efter att TR frikänt? På exakt samma material vill säga.
Citera
2020-05-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Visst men att någon döms i TR och senare blir frikänd i HR är väl inte helt ovanligt?

Men när har det hänt att en HR dömt någon för mord efter att TR frikänt? På exakt samma material vill säga.
Det har definitivt hänt, annars skulle ju det inte finnas nån vits med att även åklagaren kan överklaga. Såklart.
Citera
2020-05-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Just det, som jag påtalade för dig i går, ang HD, om du minns det? >Läs det fetade.

Ursprungligen postat av Picasso2
Jag undrar om hon inte är det faktiskt. Skyddar hon SD istället för att tala sanning så är hon nog dum. Det handlar inte om att skydda en skyldig eller oskyldig människa, utan enbart att tala sanning. Sen är det upp till rätten att avgöra om hennes utsaga är så väsentlig att den skall tas på allvar och läggas till bevisningen.

Jo, jag tror faktiskt hon är dum (inte i meningen ointelligent utan korkad).

Mitt svar till dig igår

För att man är dum/korkad som du faktiskt tror, betyder inte att HD talar osanning, att sitta i förhör om ett mord är inte samma sak som att bli intervjuad i en TV-soffa eller ett Radioprogram, av ngn journalist, det påverkar människor på olika sätt, som kan känna sig pressade/stressade av olika anledningar.
Det äger sin riktighet i allt du skriver ovan. Men i min enkla skalle, som enbart just nu går på förnuft och inte juridik, så vet HD massor om vad SD gjort med Lena under mordnatten. Båda ljuger, båda slingrar sig. Båda vet exakt vad som hände och vem som är mördaren. Med denna vetskap har båda en hållhakar på varandra. Skvallrar den ena så ryker även den andra. Perfekt!

Domen är juridiskt helt rätt. Det finns inte något att klanka på den. Finns inga handfasta bevis så skall Stefan släppas. Som den är skriven, klart och tydligt, så hade det närmast varit ett tjänstefel att INTE släppa SD. Med det inte sagt att han är oskyldig på minsta vis. Det FINNS tvivel och att det KAN finnas en annan gärningsman. Hypotetiskt.
Citera
2020-05-06, 16:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nå, han är frikänd pga bristande bevisning. Det står ingenstans att han är betraktad som oskyldig till mordet - enbart att man inte lyckats bevisa det. SD kommer för alltid i Hjärsta vara den som mördade Lena. Alltid.
Du gör misstaget att belasta honom för att Åkl inte kunnat binda honom utom rimligt tvivel.
Citat:
Det sorgliga är att om inte SD slagit ihjäl Lena så hade hon varit i livet.

Uppenbart besitter du en kunskap som överstiger Trs kunskap?
En mördare är ingen mördare för att några genustroll på Fb önskar det.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-06 kl. 16:56.
Citera
2020-05-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jag vet att jag kommer att bli hatad nu, men kan någon lite snabbt sammanfatta motivet till att kvinnan eventuellt blev mördad av den misstänkte mannen?
Mannen som nu blev friad.
Nej, tyvärr kan jag inte läsa monstertråden för egen uppfattning.
Nej du blir inte hatad, vissa i tråden ägnar sig åt sådant ohyfs men dem kan du ignorera.
Motiv finns och räcker så det blir över:
SD Ville inte återigen bli påkommen med otrohet
SD Hatade L*ena pga deras dysfunktionella relation
SD Föraktade L*ena (kallade henne Kinesluder)
SD Ville inte att L*ena skulle ha någon annan man osv osv
Det finns så många motiv så hälften skulle räcka
Citera
2020-05-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R26
I jävsinlagan påpekade Åsa Hiding att Lindèn som lagman, dvs chef för Örebro tingsrätt, hade varit inblandad i utredningen och godkänt tvångsåtgärder såsom hemlig avlyssning bl a. Och sen skall han sitta domare i samma mål. Det var i alla fall det intrycket jag fick när jag läste jävsinlagan.
Citera
2020-05-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du gör misstaget att belasta honom för att Åkl inte kunnat binda honom utom rimligt tvivel.

En mördare är ingen mördare för att några genustroll på Fb önskar det.
Vad fan är ett genustroll? Man hade ingen bevisning alltså frikände man SD. Som jag skriver: Juridiskt är det en oantastlig dom.
Citera
2020-05-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"Att jag ens lāt dig komma in i mammas hus ångrar jag..."
Det var ju hans mamma som bjōd in honom till sitt hus. Det kunde inte N*a gōra något åt. Och det behōver han inte kānna något ansvar fōr. Han kunde inte ha hindrat sin mamma från att trāffa SD hur mycket han ān fōrsōkt.

"Att jag inte gick hem till dig på morgonen den 15:e maj var det stōrsta misstaget jag har gjort."
Vad skulle det ha gjort fōr skillnad?

Det vet vi inte och personligen föredrar jag om vi alla utelämnar barnen från alla spekulationer. Låt dem få sörja ifred och på sitt sätt. Om det innefattar att skriva av sig så låt dem göra det. Allt måste inte kommenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in