Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Snälla Pablo, du måste ta till dig Lars Strömans kloka ord som han skrev igår i en ledare för NA.
https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital
Även om det bär emot så måste man faktiskt acceptera att en domstol aldrig skriver rakt ut att en person är oskyldig, de har inte mandat att göra det ens, de kan bara avgöra om det som lagts någon till last håller för en korrekt juridisk dom och i det här fallet så höll det inte alltså är det som Lars Ströman skriver, MGM ska betraktas som oskyldig.
Det fetade, nej - där har du säkert rätt.
Rent juridiskt skall han betraktas som oskyldig. Absolut. Tro inte att jag är helt okunnig i detta. Något jag lärde mig på den tiden det begav sig vara att JURIDIK OCH FÖRNUFT ALDRIG GÅR HAND I HAND. T o m Lindén vet ju, att SD är skyldig. Men bevis och indicier nådde inte ända fram och då skall han självklart fria. De flesta i vårt land är inte juridiskt bevandrade på något sätt - då hade fortfarande lynchning funnits. (Idag finns lynchningen på nätet - förjävligt.). Hade han fällt SD så skulle man vara tvungen att placera SD på brottsplatsen och det klarade man inte. Alltså - RÄTT DÖMT.
Att fängsla någon när minsta tvivel finns, det gör man inte. Hellre friar man en skyldig än fäller en oskyldig. Så skall det faktiskt vara.
Detta innebär inte att SD är frikänd i grannarns ögon. Eller GC-gängets ögon. I mina ögon (vilket inte intresserar någon utom mig) är han skyldig till antingen medhjälp eller till själva mordet. Det är antingen HD eller SD som utfört dådet. Och är det HD som utfört det så skall ju definitivt inte SD krypa in i finkan för mord.
Det finns mycket att diskutera här. I slutändan kan vi konstatera att Sd är
juridiskt frikänd.