2020-05-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
ÖREBRO TINGSRÄTTRotel 7DOM2020-05-06B 2705-185.3
Vad åklagarna bevisat om dödstidpunkt enligt Aleksandra Lazarevics uppgifter som hon lämnat vid förhöret under huvud-förhandlingen levde Lena Wesström maximalt någon enstaka timme efter att hon hade tillfogats skadorna i huvudet

L*ena kan alltså har varit vid liv någon timme efter det grova våldet, fy satan vilken grymhet. Förhoppningsvis var hon medvetslös och slapp att lida.
Personligt hat ligger helt klart bakom detta mord och övervåld. Som jag ser det finns två, eventuellt tre styckna individer som hyst stor avsky mot henne = SD HD SOA
Den berömda meningen: Jag hoppas hon är död, tror jag uttrycktes av HD då hon visste om misshandeln men inte om den varit dödande://
Man får hoppas att åklagarna steppar upp många snäpp vid en eventuell överklagan till HR

Det får i alla fall mig å fundera lite på om det hade gjort någon skillnad i fall den
lata Örebropolisen tagit skriklarmet på allvar å hittat LW direkt.

Förmodligen ingen skillnad, men det kommer vi antagligen aldrig å få veta.
Citera
2020-05-06, 12:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
En välskriven och bra dom.
Har full förståelse för att åtalet ogillades.
Hela åtalet bygger på indicier och det ska inte hålla. Åklagaren trodde nog innerst inne att det inte skulle gå vägen och hade allt och vinna på att gå upp i rätten.
Kan svårligen se hur HovR skulle ändra på domslutet.
Senast redigerad av Champagneoclock 2020-05-06 kl. 12:51. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-06, 12:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det får i alla fall mig å fundera lite på om det hade gjort någon skillnad i fall den
lata Örebropolisen tagit skriklarmet på allvar å hittat LW direkt.

Förmodligen ingen skillnad, men det kommer vi antagligen aldrig å få veta.

Frågan är om de hade hittat henne i mörkret? När de inte hittade kroppen trots sök med hundar i dagsljus.

Kanske om hon fortfarande gjorde ljud ifrån sig men tyvärr tror jag hon var medvetslös med de skadorna hon fick.
Citera
2020-05-06, 12:53
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snälla Pablo, du måste ta till dig Lars Strömans kloka ord som han skrev igår i en ledare för NA.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital

Även om det bär emot så måste man faktiskt acceptera att en domstol aldrig skriver rakt ut att en person är oskyldig, de har inte mandat att göra det ens, de kan bara avgöra om det som lagts någon till last håller för en korrekt juridisk dom och i det här fallet så höll det inte alltså är det som Lars Ströman skriver, MGM ska betraktas som oskyldig.

Japp. Stefan ska betraktas som oskyldig precis som bröderna i Kevin-fallet Frias beror oftast på att fällande bevis saknas. Ingen mer än Stefan kan veta om han är skyldig. Ingen mer än Stefan vet heller om han är oskyldig. Iaf döms det efter bevis. I Kevin-fallet fanns hur mycket bevis som helst.
Bröderna hyllas som hjältar. Inget konstigt med Stefans dom. Hiding har gett sej fan på att fälla honom. Inte utan att jag njuter idag.
Citera
2020-05-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snälla Pablo, du måste ta till dig Lars Strömans kloka ord som han skrev igår i en ledare för NA.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital

Även om det bär emot så måste man faktiskt acceptera att en domstol aldrig skriver rakt ut att en person är oskyldig, de har inte mandat att göra det ens, de kan bara avgöra om det som lagts någon till last håller för en korrekt juridisk dom och i det här fallet så höll det inte alltså är det som Lars Ströman skriver, MGM ska betraktas som oskyldig.
Det fetade, nej - där har du säkert rätt.
Rent juridiskt skall han betraktas som oskyldig. Absolut. Tro inte att jag är helt okunnig i detta. Något jag lärde mig på den tiden det begav sig vara att JURIDIK OCH FÖRNUFT ALDRIG GÅR HAND I HAND. T o m Lindén vet ju, att SD är skyldig. Men bevis och indicier nådde inte ända fram och då skall han självklart fria. De flesta i vårt land är inte juridiskt bevandrade på något sätt - då hade fortfarande lynchning funnits. (Idag finns lynchningen på nätet - förjävligt.). Hade han fällt SD så skulle man vara tvungen att placera SD på brottsplatsen och det klarade man inte. Alltså - RÄTT DÖMT.

Att fängsla någon när minsta tvivel finns, det gör man inte. Hellre friar man en skyldig än fäller en oskyldig. Så skall det faktiskt vara.

Detta innebär inte att SD är frikänd i grannarns ögon. Eller GC-gängets ögon. I mina ögon (vilket inte intresserar någon utom mig) är han skyldig till antingen medhjälp eller till själva mordet. Det är antingen HD eller SD som utfört dådet. Och är det HD som utfört det så skall ju definitivt inte SD krypa in i finkan för mord.

Det finns mycket att diskutera här. I slutändan kan vi konstatera att Sd är juridiskt frikänd.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-06 kl. 12:57.
Citera
2020-05-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
SD får 41 815 kr i ERSÄTTNING (inte skadestånd) "för utlåtande av Fria Rättsläkarna Biofas AB inklusive tillhörande kost- nad för att med bud översända relevanta handlingar till dem".

Någon som vet vad det innebär?

https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-5535229954753402:vqtoplkkmrd&q=https://friarattslakarna.se/&sa=U&ved=2ahUKEwjTiM3Lh5_pAhXktYsKHUkTBsYQFjAAegQ IBBAB&usg=AOvVaw1CVEs7oFp-ToW3W97VUdYA

Fria Rättsläkarna i Uppsala är tydligen två rättsläkare med lång erfarenhet
av obduktioner, patologi, neuropatologi (kvalificerade hjärnundersökningar), m m.

De bistår i synnerhet advokater men även åklagare och andra aktörer med
rättsmedicinska utlåtanden, undersökningar och granskningar.

De erbjuder opartisk rättsmedicinsk expertis som kan få avgörande betydelse för
hur den medicinska bevisningen ska värderas och därmed också för målets utgång.
Citera
2020-05-06, 13:01
Medlem
Fribbäs avatar
Tråkigt men något väntat utfall. Det har stört mig lite att man inte hittat några spår efter GM på BP. Samt brist på iakttagelser vid tiden för mordet.

Men min hållning står fast att SD är involverad i detta mord. Förhoppningsvis så dyker det upp nya vittnesmål och bevisning framöver.

Polisen får dra lärdomar av detta. Hade man hittat kroppen snabbare hade man satt mycket större press på SD, HD och vi hade förmodligen haft ett annat utfall idag.
Citera
2020-05-06, 13:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-5535229954753402:vqtoplkkmrd&q=https://friarattslakarna.se/&sa=U&ved=2ahUKEwjTiM3Lh5_pAhXktYsKHUkTBsYQFjAAegQ IBBAB&usg=AOvVaw1CVEs7oFp-ToW3W97VUdYA

Fria Rättsläkarna i Uppsala är tydligen två rättsläkare med lång erfarenhet
av obduktioner, patologi, neuropatologi (kvalificerade hjärnundersökningar), m m.

De bistår i synnerhet advokater men även åklagare och andra aktörer med
rättsmedicinska utlåtanden, undersökningar och granskningar.

De erbjuder opartisk rättsmedicinsk expertis som kan få avgörande betydelse för
hur den medicinska bevisningen ska värderas och därmed också för målets utgång.

Det var ett dyrt second opinion utlåtande som nu vi får betala för. Finns det att läsa någonstans?
Citera
2020-05-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Nej, det ska nog vara ersättning, inte skadestånd, som väl kommer senare då domen vunnit laga kraft,

Har kollat nu, och som jag tänkte: det handlar om utgifter som SD haft för inhämtande av ”egen utredning”, ett utlåtande av nåt slag.
Och det har ej angetts som skadestånd utan som ersättning.

Saken behandlas på s 60 under 5.5.3.
Citera
2020-05-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulls51
https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf

Tack för det
Citera
2020-05-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Skall jag tolka det som att du anmäler avvikande uppfattning till nedanstående jag nyss skrev:

Det sorgliga är att om LW bara låtit bli att gå i säng med karlsloken ifråga, hade hon än i dag varit i livet.
Och tre barn hade haft kvar sin mamma.

Håller du inte med mig?
Det sorgliga är att om inte SD slagit ihjäl Lena så hade hon varit i livet.
Citera
2020-05-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Tråkigt men något väntat utfall. Det har stört mig lite att man inte hittat några spår efter GM på BP. Samt brist på iakttagelser vid tiden för mordet.

Men min hållning står fast att SD är involverad i detta mord. Förhoppningsvis så dyker det upp nya vittnesmål och bevisning framöver.

Polisen får dra lärdomar av detta. Hade man hittat kroppen snabbare hade man satt mycket större press på SD, HD och vi hade förmodligen haft ett annat utfall idag.
Hade inte den första husrannsakan hos SD avbrutits så tror jag att man hittat en del bevisning som faktiskt skulle fått honom fälld - exvis blodiga kängor med vilka han sparkade sönder Lena. Men jouråklagaren beordrade att avbryta den första husrannsakan. Det finns så mycket i denna utredning som missköttes i början att man blir förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in