2020-05-06, 16:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ooops, kan en ny muterad variant smitta folk med antikroppar! Starta om från noll med flockimmuniteten nu?

Scientists say they have identified a mutation in coronavirus which they believe means a more contagious strain has been sweeping Europe and the US - and could even reinfect those who already have antibodies.

https://news.sky.com/story/coronavirus-scientists-identify-more-contagious-mutant-coronavirus-strain-sweeping-europe-and-us-119 83554

Jag har tidigare sagt att Europa och Nordamerika har drabbats enormt härdare av COVID-19 och med de flesta dödsfallen i denna region. Kan detta har varit meningen från Kinas sida?
Att slå ut Västeuropas ekonomi och dominans för att därmed Kina kan ta över styrningen och ekonomiska intressen i världen.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu blandar du äpplen och päron här tycker jag.

Du påstod att deras (Tegnells) strategi har varit att uppnå flockimmunitet och att det är vad de har sagt. Det stämmer inte. Däremot har de sagt att det kan bli en konsekvens av strategin, som är och har varit att plana ut smittspridningen så att sjukvården klarar av det, även om den är starkt påfrestad, samt att skydda våra äldre och alla andra riskgrupper. Det senare har misslyckats som alla vet.

Jag hör till dem som inte tror på onda avsikter från våra myndigheter. Och ja, jag kan tänka själv.

Du hänvisar alltså till något som du inte kan belägga, det var det jag svarade på.

Har annat jag kommer att vara upptagen med så om du svarar så kommer det att dröja en stund tills jag kan svara tillbaka, så du vet.

Låter som det är lite hårklyveri om ändå resultatet blir detsamma. Men varsågod se gärna om alla presskonferanser igen om du vill, tror att det var någon månad sedan där tegnell pratar om att vi skall smitta varandra lagom mycket men inte så mycket att sjukvården inte hänger med.

Sedan tror jag inte att det är onda avsikter, de har helt enkelt varit för passiva från dag ett och det har nog mer att göra med att denna mydighet inte fungerar så bra.

Sedan vill jag inte påstå att de har onda avsikter, tycker bara att det inte har hanterat detta på ett bra sätt framförallt att de inte använder sig av det fakta som finns om viruset samt att vi inte .
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Som mot svinis menar du?

Vi diskuterade inte svininfluensan alls utan att de testar vaccin mot corona
Citera
2020-05-06, 16:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Håller med.
Långt kvar på det här.
Dock litet glödjemoment att det minskar i sthlm i alla fall.

Du menar att det visar att det finns ett slut i alla fall
Citera
2020-05-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Vanvettig person
Fruktansvärd brist på empati
Han håller på med ett matematik-experiment som närmar sig talet 3000 !
Lite spännande, som han sa.

Lika många som dog i influensan 2018. Undrar om det var Tegnell som var igång och massmördade då också? Jag gissar att väldigt många inte har en aning om att det dör människor i tusental varje säsong i influensa. Ingen media som trummar på om det. Nu var 2018 extremt, men ändå, tusental är det varje år.
Citera
2020-05-06, 16:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Väldigt många i åldersspannet 50-59 år som vårdas på intensiven. Vad beror detta på?
Kan det vara deras skolbarn som kommer hem och smittar föräldrarna?
Många jobbar ju hemifrån så hur blir de smittade?

De flesta tror jag jobbar icke hemifrån.
Många måste åka kommunalt för att ta sej till samhällsviktiga jobb. De kanske tar med sej smittan till den som jobbar hemma. Är nog svårt att stoppa smittspridningen helt.
Citera
2020-05-06, 16:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Som jag förstod det är det den mutationen som drabbat Europa och USA. Så vi lär inte behöva oroa oss för reinfektion. Däremot de asiatiska länder som kanske har antikroppar mot en annan sträng av viruset.

Sedan muterar det igen och då finns det ingen immunitet i Europa heller.
Citera
2020-05-06, 16:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Lika många som dog i influensan 2018. Undrar om det var Tegnell som var igång och massmördade då också? Jag gissar att väldigt många inte har en aning om att det dör människor i tusental varje säsong i influensa. Ingen media som trummar på om det. Nu var 2018 extremt, men ändå, tusental är det varje år.

Många vet nog inte heller att det dör folk i vårdköer. Förhoppningsvis blir kanske sjukvården och äldreomsorgen viktiga frågor vid nästa val.
Citera
2020-05-06, 16:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Kan ett vaccin lösa det här då?

Genomgången sjukdom är alltid bättre än ett vaccin. Behövs bättre behandling av indjuknade och utbygd sjukvård med fler iva platser för att klara detta på sikt med så få döda som möjligt.

Börjar bli som jag skrev i mars..Att vi kommer få leva med detta och att det kommer sänka medelåldern rent generellt.
Citera
2020-05-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är inte det på gränsen till gammalt för att ha barn i grundskolan? Tonåringar brukar inte vilja kela med föräldrarna, så ska de smittas måste det vara av mindre barn, inte nån som smäller igen dörren till ditt rum och skruvar på stereon eller vad ungdomarna nu gör nuförtiden.

I Stockholm är man ofta äldre när man får sitt första barn. Så lite äldre föräldrar finns det där.
Citera
2020-05-06, 16:54
Medlem
Micke090s avatar
Ber om ursäkt om detta dykt upp tidigare.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1448606/

Svensk studie om dödlighet och arbetslöshet.

Att stänga ner ett land i flera månader med massarbetslöshet som resultat kanske också orsakar döda i förtid. Nu kommer det förmodligen inte ske i Sverige under denna pandemi.

Med en tidigt total lockdown av enbart äldreboenden och särskilda boenden så hade Sveriges siffror sett betydligt bättre ut.
Citera
2020-05-06, 16:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Nu är du helt ute och cyklar, vet inte bättre alternativ är en sådan där som försöker relativisera pandemin.

En vanlig säsonginfluensa dör någonstans mellan 50-500 personer i Sverige över en period av ca 15 veckor. Medeltalet är 207 personer, vilket är ca 13 per vecka i genomsnitt under säsongen.

Du hittar all fakta här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Du kan även se att 2018 var ovanligt svår, 652 personer.

Hittills har alltså ca 4.5 ggr fler dött i covid-19 än vid den svåraste influensan sedan 1969.

Detta är fakta, och går inte att förneka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in