2020-05-06, 14:49
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på. I attraktiva områden var det nog inte helt enkelt att få exakt den hyresrätten man ville ha. Därav fick mina föräldrar betala för sitt kontrakt svart.
Jomen, så var det säkert. I förorterna var det enkelt.
Citera
2020-05-06, 14:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej i de flesta andra länder finns inte hyresrätt som boendeform överhuvudtaget. Men visst, ställ dig i kö för ett förstahandskontrakt i London eller USA. ha ha
I new york är de flesta bostäder hyresrätter och det är ironiskt nog billigare att hyra än att köpa där. Kö behöver du nog inte stå i, bara att slanta vad det kostar.
Citera
2020-05-06, 14:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Finland har social housing. Köer till hyresrätter existerar inte. Om du vill ha en subventionerad lägenhet av staten sker en prövning från fall till fall. Möjligen kan det ta en vecka
Finland tillämpa till skillnad mot oss systemet "bostad först", vilket gör att även drogmissbrukare villkorslöst får rätt till egen bostad.

Här hemma ställs tuffa krav på den som ska bo, vilket gör att många hemlösa hamnar på gatan.

Sen finns det en ny typ av hemlösa som inte har någon missbruksproblematik...

https://www.svtplay.se/video/25556016/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-21-de-nya-hemlosa?start=auto

Trist att det ska behöva vara sådär och svindyrt för samhället....
Citera
2020-05-06, 14:58
Medlem
Citat:
I new york är de flesta bostäder hyresrätter och det är ironiskt nog billigare att hyra än att köpa där. Kö behöver du nog inte stå i, bara att slanta vad det kostar.
Du kan kalla det vad du vill. Att du skulle få något som liknar svensk besittningsrätt och ha rätt att byta till dig en annan mot den du bor i är helt uteslutet. I Sverige är det också billigare att hyra än att köpa om man kan räkna.
Citera
2020-05-06, 14:59
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Det beror väl på. I attraktiva områden var det nog inte helt enkelt att få exakt den hyresrätten man ville ha. Därav fick mina föräldrar betala för sitt kontrakt svart.
Just nu minns jag inte vilka områden som var attraktiva gällande hyreslägenheter. Vore kul att få veta.
Citera
2020-05-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ok då, men jag tänkte mer på lite mer modern tid. Vad jag vill minnas fick mina föräldrar muta hyresvärden får att få en viss lägenhet i en viss storleksklass redan på 70-talet, då det också var "bostadsbrist".
Kan nog stämma lite, kommer ihåg 1977 så stog jag i en privat värds interna kö i två år och fick en lgh i fredhäll, men det kanske bara var tur
Citera
2020-05-06, 15:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Och det var lyckat tycker du? blir bara nya ghetton av det med enorma kostnader som följd. Finns dessutom inget större behov då de flesta redan har en bostad.
Det är klart att det var lyckat, det har gett bostäder åt miljoner människor.
De flesta kanske har en bostad, men inte där de vill bo eller där jobben finns. Sen ökar befolkningen konstant och då ökar också behovet av bostäder.
Citera
2020-05-06, 15:48
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Det stämmer att köerna har ökat genom åren. En intressant detalj är att bostad per capita och bostadsyta per capita är ungefär på samma nivå som på tidigt 90-tal. Visst är det märkligt? Så köer verkar inte ge någon som helst indikation på att bostäder faktiskt saknas.

JA och andrahandsboende är också ett boende, vilket många glömmer bort.
Vad anser du om olagligt andrahandsboende eller 3, 4 5 hand och svartkontrakt i dagens läge. Skenskrivningar med många i små lägenheter, falskskrivningar av kriminella, separation för att få bidrag, o s v. Jag anser att du behöver uppdatera din capita.
Citera
2020-05-06, 15:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Du behöver inte sitta på hela investeringen i cash. Ni är många som gormar om att det ska byggas "billiga" hyresrätter, så det kan bli seriösa pengar om ni slår era påsar ihop?!
Nej. Bostadsfrågan är ett samhällsproblem och ska skötas av det allmänna. Du tycks anse att vissa privatpersoner ska bygga hus åt andra, det låter helt obegripligt.
Citat:

Det är en jävla skillnad. Att rädda skattebetalande företag så att folk slipper bli arbetslösa är en investering om det är en tillfällig satsning.
Arbetslös är ändå bättre än bostadslös, så nog kan väl staten pumpa in några hundra miljarder i billiga hyresrätter också?
Citera
2020-05-06, 20:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej. Bostadsfrågan är ett samhällsproblem och ska skötas av det allmänna. Du tycks anse att vissa privatpersoner ska bygga hus åt andra, det låter helt obegripligt.

Arbetslös är ändå bättre än bostadslös, så nog kan väl staten pumpa in några hundra miljarder i billiga hyresrätter också?

Att du vill ha en ny hyresrätt är inte samhällets bekymmer. Visst kan allmännyttan gärna bygga nytt och prispressa, men stöd ska enbart ges till verkligt hemlösa anser jag.

Varför kallar du det för "billiga" när staten dvs skattebetalarna ska stå för mellanskillnaden mellan dyrt och billigt?
Citera
2020-05-06, 21:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Jag har ju sagt att det finns minst två bostadsmarknader. Köpemarknaden och hyresmarknaden. Sen pratar ni i tusentals sidor om andrahandsuthyrning? Dom som behöver en bostad har inte råd att hyra, och de som har råd att köpa kan därför inte andrahandsuthyra i stor utstäckning.

Sen säger nån "bygg billigare hyresbostäder". Nej. Ingen har lust med det för att ingen självförsörjande behöver en hyresrätt.

Detta pågår alltså i tusentals inlägg på repeat. Det finns ingen mänsklig rättighet att kunna hyra där man vill bo. Vill man bo på ett speciellt ställe får man komma över en bostad på det sätt som är legio i det område där man vill, och har råd att bo.

Men nu efter Coronan har ni hyresbostadstorskar ett läge att köpa upp er till det område där ni vill bo eftersom vi kommer få en ekonomisk kris och bostadsprisnedgång.

Skärp er nu. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

EDIT:
För att dra en paralllell så finns det folk som vill bli piloter. För att bli det måste man låna kanske 1 miljon och utbilda sig. Sen får man anställning i något skitbolag som flyger inrikes några år. Man får äta nudlar och betala ränta. Men sen får man anställning (efter tillräcklig erfarenhet) hos något större bolag och då får man flyga stora fina flygplan interkontinentalt för välbetalda positioner.

Ni som sitter och grinar om "billigare hyresrätter" är samma sak som dom som sitter och grinar om att staten inte betalar deras utbildning till de stora pengarna. Det får man alltså göra själv.

Risk och utdelning. Risk and reward.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-05-06 kl. 21:34.
Citera
2020-05-07, 07:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Vad anser du om olagligt andrahandsboende eller 3, 4 5 hand och svartkontrakt i dagens läge. Skenskrivningar med många i små lägenheter, falskskrivningar av kriminella, separation för att få bidrag, o s v.
Jag anser att det är ett symptom på att vi inte vill att hyresmarknaden ska fungera. Det är naturligtvis inte bra. Självklart ska man kunna hyra en bostad i första hand utan att behöva köa i decennier. Vid rätt prissättning av kontrakten är det fullt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Jag anser att du behöver uppdatera din capita.

Hur menar du här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in