Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Jag kommer alltid tycka vi skulle prioriterat människoliv framför ekonomin. Om det skrivs om detta i historieböckerna så kommer jag vara stolt att ha stått på den sidan.
Det är här vi skiljer oss. Inte i vad vi tycker, utan hur vi ser på problemet. Jag prioriterar också människoliv framför pengar, givetvis. Det hade varit helt sjukt annars. Däremot så ÄR pengar människoliv. En kraschad ekonomi innebär lägre välfärd, lägre välfärd innebär sämre sjukvård och hälsa i befolkningen. En ÄNNU MER kraschad ekonomi innebär ÄNNU MER försämringar.
Säg att vi sparar 1000 liv från att dö i Corona om vi stänger ner. Samtidigt gör nedstängningen att välfärden och sjukvården blir så mycket sämre att 5000 människor fler än annars dör i depression, cancer, bilolyckor, eller att forskningspengar uteblir så man inte lyckas ta fram botemedlet mot HIV som man annars hade lyckats med. I detta läget så är jag, hur mycket det än smärtar att ens behöva göra valet, "ok" med att offra 1000 för att rädda 5000.
Jag tror att en nedstängning har just dessa effekter; fler dör av de ekonomiska effekterna av det än men räddar från Corona. Hade viruset haft en dödlighet på 20 %, ja då hade läget varit helt annorlunda, men nu är det inte riktigt så farligt.