2020-05-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Man kan ju undra varför alla självutnämnda nationalekonomer verkar ha helt fel hur bra vi kommer att klara arbetslösheten gentemot länder som våra grannar och andra lockdown länder .

Arbetslösheten förutspås i sin tur tillhöra de högsta i EU. Gissningen om 9,7 procent arbetslösa i Sverige toppas bara av Grekland (19,9), Spanien (18,9), Italien (11,8), Kroatien (10,2) och Frankrike (10,1). Även nästa år väntas en hög svensk arbetslöshet, 9,3 procent.
"Europa går igenom en ekonomisk chock utan motstycke sedan den stora depressionen (på 1930-talet)", konstaterar EU:s ekonomikommissionär Paolo Gentiloni i ett pressmeddelande om onsdagens ekonomiska vårprognos.

Väldigt dyster prognos från SEB:

Storbanken SEB:s ekonomer räknar med att landets BNP faller 6,5 procent under 2020, rapporterar TT. Arbetslösheten räknas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent. (Expressen idag)

Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt.
Citera
2020-05-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Agnes Wold säger tvärtom, att det inte finns någon anledning att tro att man inte får om inte livslång immunitet, så i alla fall ganska lång. Man vet inte vem man ska tro på, bara tiden kan utvisa hur det verkligen förhåller sig.

Jag sjunger med Thomas Di Leva: "Vem ska jag tro på tro på tro på när, tro på när allt är så här."
Citera
Medlem
Jaja, Giesecke har nu publicerat sina tankar på the Lancet.

Saxar lite här och var.

Severe critics have described it as Sweden sacrificing its (elderly) citizens to quickly reach herd immunity.
The death toll has surpassed our three closest neighbours, Denmark, Norway, and Finland, but the mortality remains lower than in the UK, Spain, and Belgium.

Min kommentar: Ja. De äldre har definitivt offrats. Det kanske t o m var strategin. Och så verkar G blanda äpplen och päron genom att jämföra antalet döda i Norden med mortality (death rate) i andra hårt drabbade länder. Känns inte kosher.

PCR testing and some straightforward assumptions indicate that, as of April 29, 2020, more than half a million people in Stockholm county, Sweden, which is about 20–25% of the population, have been infected (Hansson D, Swedish Public Health Agency, personal communication). 98–99% of these people are probably unaware or uncertain of having had the infection; they either had symptoms that were severe, but not severe enough for them to go to a hospital and get tested, or no symptoms at all. Serology testing is now supporting these assumptions.
4
Min kommentar: Mycket gubbgissande här. (Det fetade)
Och vad gäller antikroppstester och immunitet i den sista meningen så är juryn fortfarande ute.

Gieseckes slutsats. Det går inte att stoppa smittan. Hmm. Det ser ut som att man till stor del lyckats i Sydkorea, Taiwan, NZ och Vietnam. Gs hela argumentation riktar sig mot lockdowns på ett oärligt sätt.

I många fall (Kina, Italien och Spanien) blev det lockdown för att situationen hade urartat och lockdown var ett sätt att återfå kontrollen. I samtliga länderna var det helt ohållbart att fortsätta med Gieseckes låt-gå-mentalitet.

Giesecke verkar bortse från alla misstag som FHM gjorde: ok att åka till Italien, inte sätta hemresenärer i karantän etc, kräva munskydd av taxiresenärer och chaffisar. Det hade säkert sparat en del liv. För vi har oförsvarligt många döda. Nu visar det sig dessutom att man antagligen velat ha det så genom att låta folk halvdö hemma innan de togs in på sjukhus.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext
Citera
Medlem
Har varit en av de minst alarmistiska i den här tråden men nu börjar till och med jag känna uppgivenhet inför detta fittvirus. En del tyder på att man får dålig eller ingen immunitet efter sjukdom, nu talas det om mutationer och Giesecke tror att ett vaccin kanske inte ens funkar mot detta, samtidigt som han säger att de allra flesta i världen kommer att smittas. Det är väl 1-2 miljoner människor i Sverige som ingår i riskgrupper. Grattis världen och tack för gåvan Kina.
Citera
2020-05-06, 12:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Står i tidningarna var och varannan dag

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakar-roboten-stor-hjalp-pa-coronasjukhus/

En läkarrobot? Äsch jag kollar runt lite själv, tack.
Citera
2020-05-06, 12:12
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Upplever inte att folk är skraja. Upplever att folk har fått upp ögonen för hur trevligt det är att vara ute i solen och promenera. Inte för att det skulle innebära en ökad risk dock så länge man bara håller avstånd.

Norges grafer ser bra ut. Ligger lite efter Sverige men så har de ju fått mindre dödsfall. Men sedan är frågan till vilket pris. Man vill tro att vi inte kan sätta ett pengavärde på människoliv men det görs implicit hela tiden även om vi vill tro att det inte är så samhället fungerar.

Jag vet inte ifall FHM har skött det fenomenalt. Jag tycker AT har sagt mycket knasiga saker. Men jag tror också att det skadar samhället mycket att tvinga folk att stanna hemma och stänga ner hela städer. Vi har lyckats ta oss igenom krisen utan att göra det. Vilket har sina fördelar.

De ligger inte efter Sverige. De ser en helt annan utveckling. Hela alla-är-lika-körda-på-sikt-tänket var fel från början, vilket Wuhan borde gjort det tydligt för folk, speciellt nu när det är klart att de aldrig uppnådde någon flockimmunitet (vilket de flesta iofs fattade ändå).
Citera
2020-05-06, 12:13
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Har varit en av de minst alarmistiska i den här tråden men nu börjar till och med jag känna uppgivenhet inför detta fittvirus. En del tyder på att man får dålig eller ingen immunitet efter sjukdom, nu talas det om mutationer och Giesecke tror att ett vaccin kanske inte ens funkar mot detta, samtidigt som han säger att de allra flesta i världen kommer att smittas. Det är väl 1-2 miljoner människor i Sverige som ingår i riskgrupper. Grattis världen och tack för gåvan Kina.

Länder i virusfriablocket kommer inte drabbas hur mycket än pajasen Giesecke försöker underminera Sveriges misslyckande.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fantastiskt goda nyheter för alla semestefirare! Länder som bekämpat coronaviruset bildar allians för ekonomiskt samarbete och kommer öppna gränser mellan varandra för turism och semsterfirande!

Danmark statsminister Mette Frederiksen hyllar alliansen som förenar alla länder i världen som lyckats bekämpa viruset.

Sverige då? Sverige vill bilda en Pest-allians med länder som kör flockimmunitetstrategin och full smittspridning. Dock så vill inget annat land vara med.

Svenska semesterfirare får stanna hemma i sin pesthärd. Medborgare i länder som sköts sig får nu sin belöning. En riktigt skön semester i sommar. Grattis!

https://www.wsj.com/articles/countries-that-kept-a-lid-on-coronavirus-look-to-each-other-to-revive-their-economies-11588424855

Countries That Kept a Lid on Coronavirus Look to Each Other to Revive Their Economies
Ja de som lyckas bekämpa viruset kommer att vara de länder som kommer att gå stärkta ur detta. De som valt en annan strategi eller inte lyckats kommer nog att få betala ett högt pris tills dess att ett vaccin finns frame.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Givet SCBs statistik har idag den 6 maj, 3887 dött i Sverige i Covid 19 - och inte 1000 färre döda som FHM rapporterat.

Här är uträkningen (Skottdagen den 29 februari plockas bort):

1. SCBs statistik på överdödlighet för 2020 jämfört med åren 2015 - 2019, slår igenom från och med den 20 mars och visar sig fram till den 23 april. Dödligheten efter den 23 april har inte slagit igenom i statistiken.

2. Under perioden 1/1 - 19/3 år 2020, dör 20076 i Sverige.

3. Under perioden 1/1 - 19/3 åren 2015 - 2019, dör i snitt 21562/år i Sverige

4. Punkt 2 och 3 visar att dödligheten i Sverige år 2020 fram till den 19 mars var 6.9% lägre (1486 personer färre döda) än genomsnittet 2015-2019.

5. År 2020 dör 11400 personer mellan den 20 mars och den 23 april.

6. År 2015 - 2019 dör i snitt 8908/år mellan den 20 mars och den 23 april.

7. Givet att dödligheten 1/1 - 19/3 var 6,9% lägre för år 2020, borde antalet döda utan Covid 19 hamnat på 8293 personer under perioden 20 mars till den 23 april år 2020.

8. Eftersom antalet döda mellan den 20 mars och den 23 april är 3107 personer fler än den borde ha varit givet trenden för år 2020, finns det skäl hävda att detta är (lågt räknat, se punkt 12) överdödlighet vi har pga Covid 19.

9. Ca 89 personer/dag dör i Covid 19.

10. Även om Toppen anses ha nåtts vecka 15, finns det inget som tyder på ett brant fall av antalet döda. Därför bör vi, konservativt, räkna med att antalet döda är minst 60/dag från den 24 april till den 6 maj. Detta ger ytterligare 780 döda.

11. 3107 + 780 ger att vi idag har 3887 döda i Covid 19.

12. Märk väl, denna uträkning gör ingen skattning om att dödligheten kan ha minskat i andra sjukdomar, influensa etc, pga av de sociala restriktioner som har företagits. Ska vi skatta detta, då blir antalet döda i Covid 19 än högre.

Källa (kolla excel filen på sidan):
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ingen-synlig-okning-av-antalet-doda/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jaja, Giesecke har nu publicerat sina tankar på the Lancet.

Saxar lite här och var.

Severe critics have described it as Sweden sacrificing its (elderly) citizens to quickly reach herd immunity.
The death toll has surpassed our three closest neighbours, Denmark, Norway, and Finland, but the mortality remains lower than in the UK, Spain, and Belgium.

Min kommentar: Ja. De äldre har definitivt offrats. Det kanske t o m var strategin. Och så verkar G blanda äpplen och päron genom att jämföra antalet döda i Norden med mortality (death rate) i andra hårt drabbade länder. Känns inte kosher.

PCR testing and some straightforward assumptions indicate that, as of April 29, 2020, more than half a million people in Stockholm county, Sweden, which is about 20–25% of the population, have been infected (Hansson D, Swedish Public Health Agency, personal communication). 98–99% of these people are probably unaware or uncertain of having had the infection; they either had symptoms that were severe, but not severe enough for them to go to a hospital and get tested, or no symptoms at all. Serology testing is now supporting these assumptions.
4
Min kommentar: Mycket gubbgissande här. (Det fetade)
Och vad gäller antikroppstester och immunitet i den sista meningen så är juryn fortfarande ute.

Gieseckes slutsats. Det går inte att stoppa smittan. Hmm. Det ser ut som att man till stor del lyckats i Sydkorea, Taiwan, NZ och Vietnam. Gs hela argumentation riktar sig mot lockdowns på ett oärligt sätt.

I många fall (Kina, Italien och Spanien) blev det lockdown för att situationen hade urartat och lockdown var ett sätt att återfå kontrollen. I samtliga länderna var det helt ohållbart att fortsätta med Gieseckes låt-gå-mentalitet.

Giesecke verkar bortse från alla misstag som FHM gjorde: ok att åka till Italien, inte sätta hemresenärer i karantän etc, kräva munskydd av taxiresenärer och chaffisar. Det hade säkert sparat en del liv. För vi har oförsvarligt många döda. Nu visar det sig dessutom att man antagligen velat ha det så genom att låta folk halvdö hemma innan de togs in på sjukhus.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext

Giesecke har troligen bara rätt i en sak att det sannolikt är stört omöjligt att stoppa smittan i Sverige och detta är väl en självuppfyllande profetia eftersom han själv är en av anledningarna att det ser ut som det gör idag.

I övrigt litar inte jag ett ord på vad den gubben säger.
Citera
2020-05-06, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Väldigt dyster prognos från SEB:

Storbanken SEB:s ekonomer räknar med att landets BNP faller 6,5 procent under 2020, rapporterar TT. Arbetslösheten räknas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent. (Expressen idag)

Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt.

Enligt expertisen i denna tråden skulle ju Sverige klara sig mycket bättre ekonomiskt än alla andra. Att ekonomier som Grekland, Spanien och Italien kommer få det svårt var en självklarhet vilken väg de än hade valt att bekämpa detta.
Citera
2020-05-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fantastiskt goda nyheter för alla semestefirare! Länder som bekämpat coronaviruset bildar allians för ekonomiskt samarbete och kommer öppna gränser mellan varandra för turism och semsterfirande!

Danmark statsminister Mette Frederiksen hyllar alliansen som förenar alla länder i världen som lyckats bekämpa viruset.

Sverige då? Sverige vill bilda en Pest-allians med länder som kör flockimmunitetstrategin och full smittspridning. Dock så vill inget annat land vara med.

Svenska semesterfirare får stanna hemma i sin pesthärd. Medborgare i länder som sköts sig får nu sin belöning. En riktigt skön semester i sommar. Grattis!

https://www.wsj.com/articles/countries-that-kept-a-lid-on-coronavirus-look-to-each-other-to-revive-their-economies-11588424855

Countries That Kept a Lid on Coronavirus Look to Each Other to Revive Their Economies

Jag skulle vilja ansöka om att få vara med i deras allians... Jag har förespråkat deras metoder hela tiden och skött min egen lockdown så bra jag bara kan... De får gärna testa mig för covid-19. Men ja det lär.väl vara blankt nej om man kommer härifrån pesthärden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in