Citat:
Den här sjukdomen är lurig. En del känner inget men är smittade, en del blir sjuka någon dag, en del blir sjuka några veckor. En del dör.
Träffade en gammal dam igår som överlevt skiten. Hon hade fortfarande, efter fler veckors friskförklaring svårt med andningen, flämtade som efter en löparrunda, orkade inte vara uppe länge.
Det här är något många överlevare beskrivit.
Såg idag i expressen att man sett att viruset muterat och att det är risk att man blir sjuk igen. Man vet inte om det blir så men man kan heller inte säga motsatsen.
Muterar det ytterligare kan det väl bli ännu farligare tänker jag. Lite som jag varit rädd för att det till hösten ger sig på alla, lika dödlig utgång för ickeriskgrupper.
Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.
Träffade en gammal dam igår som överlevt skiten. Hon hade fortfarande, efter fler veckors friskförklaring svårt med andningen, flämtade som efter en löparrunda, orkade inte vara uppe länge.
Det här är något många överlevare beskrivit.
Såg idag i expressen att man sett att viruset muterat och att det är risk att man blir sjuk igen. Man vet inte om det blir så men man kan heller inte säga motsatsen.
Muterar det ytterligare kan det väl bli ännu farligare tänker jag. Lite som jag varit rädd för att det till hösten ger sig på alla, lika dödlig utgång för ickeriskgrupper.
Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.
Förstår inte hur man kan vara "bildad" och ändå sitta och vräka ur sig en massa skit som är direkt hämtat från luften. Om de flesta kommer drabbas är vi verkligen illa ute. Att 98% inte skulle märka att de fått det kan man ju avfärda som direkt strunt. Vilka är de andra 2 procenten då kan man ju undra? Är det de som dör? Tvärtom är det ju så att vi har mängder med vittnesmål av patienter som blivit svårt sjuka. Vi har 3000 officiella fall i Sverige som dött av denna skit på ett par månader. Mörkertalet är sannolikt minst lika stort eftersom man inte testar redan avlidna på äldreboenden. På vissa boenden har hälften dött.
Som jag ser det har vi två realistiska vägar att gå.
1) Hård lockdown i några månader för att kväsa smittan. Därefter testning och smittspårning.
2) Vaccin.
Punkt 1 ovan bör inledes så snart det bara går i väntan på punkt 2. All tid som vi väntar innebär bara fler sjuka och döda. Det går inte att hantera denna sjukdom med naturlig flockimmunitet. Vi kan drabbas av 100 tusen döda inom en 15 månaders period när smittan växer än mer i utbredning. Det är komplett vansinne.