2020-05-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det övriga du skrev i ditt inlägg var för osammanhängande för att gå att svara på men jag kan svara på detta. Ja, jag litar på SCB (de har dock givetvis eftersläpning) men jag litar inte på FHM. Helt rätt tolkat.

SCB har en historik sedan 1600-talet, och namnet kom 1858 och de har hela tiden haft ett enda syfte och ett enda uppdrag. Att leverera korrekt statistik och inget annat. Helt oavsett vad som sker i samhället är deras enda uppdrag att leverera statistik om detta. SCB kommer aldrig att mörka några siffror. Det går helt enkelt inte.

FHM har ett uppdrag att hantera folkhälsan och sjukdomar (och numera en massa annat trams som genus och HBTQ och fan och hans moster). De har misslyckat, och halkat in på en märklig väg där de har blivit ovänn med hela världens experter och det har utvecklats en enorm prestige att de ska ha rätt i Sveriges vägval kring coronan. De har all anledning i världen att ljuga och bluffa och trixa med siffror, och Tegnell själv är också en sådan psykopat så han skulle kunna ljuga om vad som helst bara för att hålla sig kvar på sin pidestal i några veckor till. Jag trodde han skulle ryka ett antal gånger i början på april men han höll sig kvar via de enda konstigare uttalandet än det andra. Sen har han en chef i Johan Carlson som agerar precis likadant han.
Två saker:
1. Du har tydligen inga matematiska prognoser som visat sig stämma, eftersom du inte kan visa på någon sådan.

2. Du beskriver Tegnell som en "psykopat" och verkar tro att FHM drivs av en dold agenda. Hur ska man kunna ha en rationell diskussion med någon med de uppfattningarna?
Citera
2020-05-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då läckte det på sidorna, antar jag?

Svårt att veta, jag upplever det inte så då det sitter rätt tätt men har ej gjort någon mätning eller dylikt.
Citera
2020-05-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast "experterna" - både inom och utom Sverige - tvistar ju också om vilken strategi som är bäst. Det är inte alls säkert att de politiskt tillsatta experterna på en svensk statlig myndighet, är de som vet bäst. Jag skulle snarare säga, att risken är stor att det är tvärtom. De skulle ju aldrig få eller våga rekommendera något, som inte är politiskt korrekt - hur bra det än vore för att stoppa smittspridningen.

Tänk en statsepidemiolog som skulle rekommendera tvärstopp för asylinvandringen t.ex. - han skulle inte sitta på sin post många dagar till. Detta med de öppna skolorna och daghemmen är en annan sådan fråga, men där handlar det om genustramset - att mammor inte ska få vara hemma med sina barn.

Det är absolut illa ifall experterna inte kan ta till de bästa metoderna. Men hur är det annorlunda från politikerna? De måste också tänka på att vara pk.
Citera
2020-05-06, 10:58
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Men - de har aldrig lyft fram flockimmunitet på pressträffarna, var får du det ifrån att de där någonsin skulle ha gjort det? Flockimmunitet är inte ens en strategi från deras sida har de sagt ett antal gånger på direkt fråga. Det skulle däremot eventuellt kunna bli en konsekvens av den förda svenska strategin (att hålla nere smittspridningstakten så att sjukvården hänger med, om än med stor ansträngning tyvärr).

Envis "sanning" det där.

De hoppades att under tusen skulle dö och göra flockimmunitet till ett acceptabelt slutmål, eftersom de gjorde rent otroligt naiva analyser kring vad som hände i Wuhan.

(Jag och några andra snubbar på ett annat forum kom fram till samma sak före den där artikeln postades. Det är uppenbart om man kollar på FHMs tidiga uttalanden och rapporter. De nämner det inte ens som en möjlighet att lockdownen kunde varit verksam.)

Det är troligtvis därför Tegnell har en sån sjukt stor "beef" mot lockdowns nu också.

Och bara för att göra slut på den diskussionen för gott: Nej, det var inte flockimmunitet som stoppade smittan i Wuhan:

Citat:
The good news is that the proportion of people with antibodies is considerably higher than that of confirmed cases, suggesting many people here were infected without realizing it, developed mild or no symptoms, and could now be immune.

The bad news is that the number of those with antibodies still falls far short of “herd immunity”—levels above 50% typically needed for the virus to die out. And there could still be thousands of unidentified asymptomatic cases in the city of 11 million, the results suggest.

Wuhan’s Zhongnan Hospital found that 2.4% of its employees and 2% to 3% of recent patients and other visitors, including people tested before returning to work, had developed antibodies, according to senior doctors there.
Citera
2020-05-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En effekt av lockdown är kanske att de personer som fortfarande arbetar och kommer i kontakt med andra kommer att ha hög grad av immunitet och det är därför smittspridningen stannar av. De som suttit hemma kommer däremot att ha låg grad av immunitet, så den genomsnittliga immuniteten i landet kan fortfarande vara ganska låg.

Ska man se det som en medborgerlig rättighet att tillåtas komma i kontakt med smitta för att kunna utveckla immunitet?
Det kan nog vara så att vissa yrkesgrupper av hemmasittare har lägre grad av immunitet. Där riskerar man ju ett utbrott när man öppnar upp, och alla på samma gång börjar umgås utanför sitt hushåll.

Du menar skyldighet? Jag skulle inte använda det epitetet eller utkräva det från andra, men på samhällsnivå så är det givetvis viktigt att riskgrupperna inte behöver bära någon immunitetsbörda.
Citera
2020-05-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Hur tror du annars den försvann? Gick upp i rök? Problemet med flockimmunitet är att smittan fortsatt kommer finnas kvar bland oss. Tegnell har ju rätt i att det, oavsett vaccin, är en sjukdom som vi kommer få lära oss leva med, precis som spanska sjukan. I den akuta fasen kanske det räcker med 30 % smittade även denna gång?
Hur ska jag veta det? Jag kan inget om sånt. Försöker bara dokumentera mig och använda sunt förnuft.
Vet till exempel att flockimmunitet var en teori som utgick från studier i UK.
Det står nåt om att i Tyskland man har under 80-tal försökt applicera det det här med rabies.

Men aldrig har man medvetet eller omedvetet lyckats utrota en pandemi med flockimmnunitet.

Att vi ska ha detta för resten av våra liv är inte Tegnell som hittat på. Det vet alla.
Man vet också med ganska stor säkerhet att vi kommer hitta botmedel till det.
Vi lever inte på medeltiden.

SÅ nu under 2020 få för sig att mänskligheten inte är kapabel att hitta botmedel mot ett virus och därför är det bättre att llåta alla smittas kan bara svenskar bli lurade på.
Citera
2020-05-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Har du siffror på hur stor inbromsningseffekt man kan få vid så pass få smittade, eller spekulerar du fritt? Det rimligaste antagandet får ändå anses vara att åtgärderna som infördes för att bromsa smittan huvudsakligen var det som bromsade smittan, snarare än flockimmunitet.

Vill du rädda ekonomin så gör du dig själv en otjänst. FHM är inte mer kompetenta där än i övrigt.
Om varannan person du träffar redan är smittad, så smittar du hälften så många. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-05-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Men självklart är det så. Det finns massvis med folk som är rädda för att dö eller ens bli allvarligt sjuka.
Alla ser vad som händer i världen. Och alla dessa som är rädda kommer göra allt för att undvika bli smittade.
Så det finns säkert en självreglering.

Så smittorisken sänks lite per automatik. Har spridningen hunnit ta fart komemr det dock inte hjälpa jätte mycket.

Men det här med självreglering kan aldrig ensamt räcka. Det finns fortfarande folk som vill spela superhero och inte bryr sig om att bli smittade. Och lika lite bryr de sig om att de utgör en fara för andra.

Ja det blir splittrat i en befolkning. Vissa sitter på uteservering, gymmar, lever som vanligt. Hostar rakt ut, osv.

Många håller sig hemma så mkt som möjligt, ofta på egen bekostnad, av rädsla, då samhället inte stoppar smittan.

Ungdomar som är bekymmerslösa går nästan rakt in i en, i affärer. 9/10 ungdomar gör detta, när jag handlar.

Det är väldigt knepigt i detta samhälle att vara en individ som vill skydda sig från smitta, det underlättas inte direkt. Det är fint att säga att riskgrupper skall skyddas, men hur länge skall de själva bekosta sin isolering t.ex. för att samhället vägrar bekämpa smittan.
Citera
2020-05-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den där Giesecke är ju inte klok han heller. Påstår att 98% inte kommer "märka" att man har sjukdomen. Sen förtydligade han sig att man såklart kan bli rätt rejält sjuk men klara sig från sjukhusvård. Ja, men visst fan kommer man märka av det i dom allra flesta fall och ofta rätt så jävla rejält.
Siffrorna jag har sett pekar på att cirka 50 % inte märker några som helst symtom. Av övriga får väldigt många bara en lätt förkylningsliknande sjukdom (bl.a. två bekanta som var i Ischgl i Österrike och som troligtvis haft det). De som är kvar får en värre sjukdomsbild, men de flesta klarar sig likväl hemma med vila utan problem. En liten andel (men ändå stort antal för sjukvården, eftersom den lilla andelen appliceras på hela befolkningen) behöver sjukhusvård, och det är bara dessa som kommer testas och därmed veta om säkert att de faktiskt haft Covid-19.

Så visst, märka att man varit sjuk, det kommer vara fler än Gieseckes 2 %. De flesta med förkylningskänsla, en del mer åt kraftig influensa. Men märkt att man haft just Covid-19, det lär bli väldigt få.
Citera
2020-05-06, 11:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kritik emot FHM-ens tidiga agerande är befogat. Men man skall komma ihåg att den tidiga smittan i t ex Österrike och UK länge var okänd. Annars så är det alltid lätt att vara efterklok.
Det är väl ingen som har påstått något annat utan tvärtom. Att kunskapsläget är väldigt lågt och att man ska handla därefter, vilket motsvarande myndigheter i andra civiliserade länder tycks ha gjort.

Här har vi från början uppenbarligen varit utsatta för ett experiment av inkompetenta självsvåldiga herrar med en alldeles egen teori, nämligen Gieseckes "pojkar" som han själv uttryckte det:

Katri Manninen
@kutrinet
Here’s info from
@riikka_kevo
: Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Giesecke was a chief scientist in ECDC. “Finland’s FHM”’s Mika Salminen worked there too. Chris Whitty was Tegnell’s professor and studied together with Giesecke. They’ve been all advocating for herd immunity.
https://twitter.com/kutrinet/status/1253688418405662723?s=20

Har dock en känsla av att det för en gångs skull blir ett efterspel. Vi som motsatt oss dessa galna idéer har trots allt hela världen med oss.

Ja, förutom Trump och Bolsonaro då. Men det kan väl kvitta.

Vi tar den här igen:

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception
Citera
2020-05-06, 11:03
Medlem
AndersTengells avatar
med tanke på att vi inte har samma mutation i wuhan som i sverige är ju jämförelserna lönlösa.

har vi ens samma mutation som norge?

sveriges mutation är den dödligaste, så vara noga med vilka länder jag jämför med.
Citera
2020-05-06, 11:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den där Giesecke är ju inte klok han heller. Påstår att 98% inte kommer "märka" att man har sjukdomen. Sen förtydligade han sig att man såklart kan bli rätt rejält sjuk men klara sig från sjukhusvård. Ja, men visst fan kommer man märka av det i dom allra flesta fall och ofta rätt så jävla rejält.
Den här sjukdomen är lurig. En del känner inget men är smittade, en del blir sjuka någon dag, en del blir sjuka några veckor. En del dör.

Träffade en gammal dam igår som överlevt skiten. Hon hade fortfarande, efter fler veckors friskförklaring svårt med andningen, flämtade som efter en löparrunda, orkade inte vara uppe länge.
Det här är något många överlevare beskrivit.

Såg idag i expressen att man sett att viruset muterat och att det är risk att man blir sjuk igen. Man vet inte om det blir så men man kan heller inte säga motsatsen.
Muterar det ytterligare kan det väl bli ännu farligare tänker jag. Lite som jag varit rädd för att det till hösten ger sig på alla, lika dödlig utgång för ickeriskgrupper.
Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in