2020-05-06, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte jämförelsen. Bilbälte har i princip inga negativa bieffekter. En liten kostnad, ett litet förändrat beteende, som räddar tusentals liv årligen, bara i Sverige.

En lockdown är en åtgärd med mycket omfattande negativa baksidor.
Du pratar om att jämföra antalet döda i olyckor och vanliga sjukdomar med en pandemi som smittar och dödar exponentiellt om den inte bekämpas.
Citera
2020-05-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ipse dixit!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument

Du har absolut ingen aning om vad som gömmer sig bakom nicken på Flashback.

Ja, quote från den sidan som är så bra:

Argumentationsfelet uppstår om någon hävdar att experten på grund av sin status som expert inte kan ifrågasättas.
Citera
2020-05-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror också att det är så resonemanget har förts. Jag ser det som djupt oetiskt och dessutom tror jag inte det kommer lyckas. Lösningen stavas att kväsa smittan så mycket det bara gå till vi har ett vaccin tillgängligt. Förhoppningsvis i slutet av detta år, eller redan till hösten. Det sociala priset i antal döda och inom vården är på tok för högt för denna smitta. Dessutom är immunitet, både vad gäller fullständighet och över tid något som är väldigt osäkert. Att förnya en vaccinationsspruta. (Görs årligen för exempelvis influensa och TBE), är ingen match. Att däremot smitta ned hela befolkningen årligen med något som är klassat som samhällsfarligt av WHO ser jag betydligt större problem med. Denna smitta är inget vi kan leva med. Denna smitta måste utrotas precis som böldpesten.

Ja, men det är precis som du säger. Folk som du och jag tycker att detta är oetiskt, orättvist och hemskt.
Dessutom är det inte så enkelt att bara låta folk smittas för det ok att andra dör.
Det finns massivs med negativa konsekvenser av allt detta.
Allt från psykiska till hälsokonsekvenser. Och ekonomi kan jag inte uttala mig om.
De som tycker att det som görs i Sverige är rätt kommer förstås säga att det kommer gå bra för ekonomi. Med det är främst wishful thinking. Ingen vet egentligen med säkerhet om det kommer bli katasatrofal, väldigt stor eller ok ekonomisk smäll. Vägen dit är lång. Framtiden får utvisa.

Vi som tycker likadan som jag och du är dock, enligt mig, en minoritet. Hur många vi är vet jag inte. Om jag skulle gissa skulle jag säga att vi är 30-40% av befolkningen. Hur jag kan man gissa fram till det är att en majoritet tycker att Sverige gör rätt.

Eftersom vi är många men inte är en majoritet så är det inte mycket vi kan göra. Man får alltid hoppas att fler och fler vaknar och ansluter sej. Är man en majoritet så blir det väldigt komplicerat för staten att fortsätta med denna oetiska och kanske på alla sätt katastrofal strategi.
Citera
2020-05-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sverige släpar hopplöst efter i smittbekämpningen

Tyskland har exempelvis skalat upp sin testkapacitet till 4,5 miljoner tester i veckan och infört en plikt att bära munskydd i alla butiker.

I Sverige däremot har det mesta segdragits. Folkhälsomyndigheten har gjort tummen ner för allt från masstestning av befolkningen – ”Att testa många är inget självändamål” (30/3) – till appar för digital smittspårning och munskydd i offentliga miljöer. Allt har avfärdats som tämligen meningslösa åtgärder samtidigt som de svenska dödstalen har stuckit iväg.

På uppdrag av regeringen skulle Folkhälsomyndigheten ha tagit fram en strategi för 100 000 tester i veckan i slutet av april. Den verkliga siffran förra veckan hamnade på ynka 24 000. Socialminister Lena Hallengren (S) försökte förgäves hitta en bortförklaring till det undermåliga utfallet
https://www.expressen.se/ledare/sverige-ligger-hopplost-efter-i-smittbekampningen/

(Massa mer vettigt, i ledarartikeln i Expressen).

Är som att andas frisk luft igen, att se att åtminstone en del tidningsfolk återupptäcker sitt kritiska tänkande, igen!

Problemet är ju att vår strategi är smittofördröjning, inte bekämpning...

Detta baserat på en "vetenskaplig" dogm om att smittan inte i praktiken kan stoppas utan "flockimmunitet". Allt tyder nu på att denna dogm är pseudovetenskapligt nonsens och smittobekämpning är fullt rimligt.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-06 kl. 09:57.
Citera
2020-05-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet

Detta baserat på en "vetenskaplig" dogm om att smittan inte i praktiken kan stoppas utan "flockimmunitet". Allt tyder nu på att denna dogm är pseudovetenskapligt nonsens och smittobekämpning är fullt rimligt.

Ja exakt. Flockimmunitet är i första hand teori. Det är inget beprövat.
Att bekämpa smittorisken är istället något man gjort i tusentals år. Och det har alltid fungerat.
Sannolikheten att Sverige gör rätt (med sitt teori-projekt) och resten av världen gör fel (när de gör något som alltid gett resultat) är i princip obefintlig.
Citera
2020-05-06, 09:58
Medlem
Vill man avsätta och avrätta statsepidemiologer i England, Belgien, Spanien och Italien också, eller är det ett svenskt internetfenomen?
Citera
2020-05-06, 10:02
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Vill man avsätta och avrätta statsepidemiologer i England, Belgien, Spanien och Italien också, eller är det ett svenskt internetfenomen?
Storbritanniens är ju redan avsatt
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:

Väldigt bra fråga.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Är inte alltid enig med Lars Calmfors men nu har han gjort ett inlägg som jag till stor del instämmer i. Han kräver även öppen utfrågning i Socialutskottet. Vore jättebra. Sedan vill han ha någon sorts "katastrofkommission" som jag tycker kan vänta. Det skulle bara ge anledning för våra medier att koncentrera sig på att hitta läckor där och det vet jag om det skulle leda till någon vidare höjning av kunskapsläget den närmaste framtiden. Bättre ta det något senare.

Saxar från DN.

Det verkar uppenbart att Folkhälsomyndigheten inledningsvis gjorde allvarliga felbedömningar. Man såg faran för bred smittspridning som liten, man trodde att antalet sjukdomsfall skulle nå en topp ett par veckor efter det att sportlovsresenärerna från Italien återvänt och man underskattade risken för att personer utan tydliga symtom kan vara smittsamma.

Folkhälsomyndighetens presskonferenser har nästan fått en rituell funktion.

Felbedömningarna kan vara förklarliga mot bakgrund av då rådande osäkerhet. Däremot är det obegripligt att inte en försiktighetsprincip följdes i detta läge. Den kunde ha inneburit rekommendationer om karantän av alla Italienresenärer, om att andra utlandsresenärer med förkylningssymtom borde stanna hemma och om tidigare förbud mot större sammankomster. I stället kritiserade myndigheten företag och andra som av försiktighetsskäl gick längre än den rekommenderat.

https://www.dn.se/ledare/lars-calmfors-partierna-gar-i-samma-falla-som-nar-de-tystnade-i-invandringsdebatten/

Kritik emot FHM-ens tidiga agerande är befogat. Men man skall komma ihåg att den tidiga smittan i t ex Österrike och UK länge var okänd. Annars så är det alltid lätt att vara efterklok.
Citera
2020-05-06, 10:03
Medlem
Citat:

Aldrig hört nåt sånt. Sen har jag förstås inte koll på varenda land och vad som händer där.
Spontant känner jag dock mig ganska säker om att kunna säga att det inte händer nån annanstans.
Om inte i sällsynta fall.

Förklaringen är ju att i inget land har man gjort något så kontroversiellt som i Sverige.
Och där frontfiguren har just varit statsepidemiologen (därav i Sverige man vill avrätta just den personen, alltså det beror knappast på att han ser ut som en idiot).

Så det finns egentligen ingen orsak till att man i andra länder man skulle vilja döda statsepiedemiologen eller andra politiker. I alla fall just under denna pandemi.
Citera
2020-05-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eller något annat heller för den delen. De får stänga ner för alltid.

Krax, krax. Sjas, olyckskorp.

A group of countries that have made progress in containing the coronavirus pandemic but whose economies are suffering after a monthlong shutdown are banding together in a bid to rebuild business ties and tourism among themselves.

The group—Australia, Austria, Israel, the Czech Republic, Denmark, Greece and New Zealand—is made up mainly of midsize and smaller countries, some with large tourism industries that could face devastation if foreign tourists stay at home this year.

By eventually reopening their borders to citizens from other countries in the group, they hope to alleviate some of the economic pain caused by the recent confinement while limiting the risk of a rebound in infection.
https://www.wsj.com/articles/countries-that-kept-a-lid-on-coronavirus-look-to-each-other-to-revive-their-economies-11588424855

Förstår att du önskar att lockdownländer skall misslyckas men kom ur missunsamheten ett tag och försök se något positivt som andra länder gör. Det går. Allt är inte ödesbestämt att gå åt skogen för de länder som kämpade, där Sverige la sig platt för fienden Coronaviruset.
Citera
2020-05-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet

Nu är ju ialla fall resultaten av de totalt meningslösa åtgärderna som många länder infört uppenbara för allt och alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in