Citat:
Ursprungligen postat av
StudebakerHog666
Mina tankar om SOA:
Hans dotter är väldigt ledsen för att SD varit otrogen.
SOA anser att SD begått ”ett misstag” (men inte just mer än det) när han haft en mångårig otrohetsaffär med LW. SD är i princip utan skuld.
Någon måste vara skyldig till HD:s mående, och då borde det bli LW, det finns inte så många kvar att välja på.
SOA anser, kanske genom att HD berättar det (som hon gjort till MT, sin chef) att LW gör livet till ett helvete för HD (och för den finfina svärfarsdrömmen SD) och att hon behöver tas itu med.
Det är grundbulten och motivet, enligt vad jag tror.
Till detta kommer den nästan osunda viljan att bara se SD som glad, trevlig, hjälpsam, arbetsvillig etc.
I förhör anlägger SOA en arrogant och överlägsen attityd, inte olik SD:s - och han slirar på svaren minst lika bra som svärsonen.
Inte minst när det gäller den omtalade avspärrningen som fanns/inte fanns när han och HD åkte förbi BP 19/5 efter att HD varit på förhör.
Det är ju en springande punkt eftersom SD tidigt kan meddela att LW hittats. Och hur vet han det? Jo, HD har berättat det. Hon och SOA har ju sett avspärrningarna och dragit den slutsatsen.
Men, så låter det inte alls från SOA, han slingrar sej mellan att ha sett avspärrningar eller blåljus eller polisbilar eller i vart fall EN polisbuss. Den kan kan säga det troliga märket på, en VW.
Och nej, han och HD pratade inte alls om att det troligen var LW som hittats, och rakt inte om att hon hittats död.
Han har olika svar på om han visste vem SD hade en affär med:
Nej, han visste bara att det var en kvinna.
Ja, han visste att det var LW.
När han hämtar SD och HD från Arlanda och de åker till Folketorp så pratar de inte om fallet. Varför inte? Varför undrar de inte vad som hänt?
Han lämnar olika uppgifter om sotningen. När han blir påkommen med det så tar han till exakt samma teknik som SD: han slänger ett påstående till den som ifrågasätter honom i syfte att förminska vederbörande: ”jamen, att dra en boll upp o ner är väl inte så komplicerat”. Nej, men det var inte den frågan du fick, SOA! Du fick frågan vem det var som bestämde att du skulle sota skorstenen medan SD fixade pannan.
Som grädde på moset är han dessutom ute och geocachar. Då anar man ugglor i mossen (jag skojar, men inte bara).
Alla små konstigheter gör honom så klart inte genast till GM, men det är så många saker som inte stämmer med honom. Som jag ser det har han åtminstone ett motiv.
Och han har ju redan genom sitt agerande visat vilken Hjälpsamma Jönsson även han är (SD var den ursprunglige HJ när han i ett tidigt skede, typ första förhöret, serverade PN på en silverbricka).
Det finns fler saker som jag misstänker, efter att ha läst många, men ännu inte alla, förhören.
Jag undrar faktiskt vad han gjorde 14/5 -18.
Att SOA är inblandad på något annat sätt än sotningen har jag också funderat över. Han känns ändå som en rimlig GMkandidat (motivet: HD säger att hon och SD lider, dessutom litet skönt att lägga hela skulden för svärsonens snedsteg på LW, borde ha skaplig kondition/styrka m tanke på GC och sotning, bor skapligt nära). Alibi känner vi inte till, men antagligen har hans fru givit honom det. Vad nu det är värt.
Problem:
Varför den tidpunkten? Hade varit mycket bättre två dagar senare, då SD inte kommit i klistret. MEN LW hade väl troligen inte följt med SOA ut mitt i natten frivilligt? Kan SD ha lockat ut och SOA utfört? Smet SD tidigt från BP hem till HD för att berätta att LW var försvunnen?
Och var SOA ute den 11/5 också? Eller var det inte SDs plan att döda då?
Finns det kommunikationsspår mellan SD och SOA? Kan de vara raderade eller sköts via Telegram edyl?
Om SOA är GM har SD absolut en hållhake på HD. Samtidigt stämmer åklagarens påståenden att SD gjort det ensam eller i samförstånd.