2020-05-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är underligt att SD ofta tangerar det som har hänt i verkligheten på det här viset. Eftersom jag uppfattar honom som gm, tänker jag att han njuter av att vara så nära sanningen, men ändå ha en känsla av att ha allt under kontroll.

Visserligen har väl även sådana tankar om sparkar kommit upp i tråden när det blev känt att L*ena utsatts för grov våld mot kroppen. Men här blir det ganska specifikt. Inte en undran.

Under rättegångens första dagar (sakframställan) tog åklagaren upp detta också som en teori de har.

Från NAs direktrapportering:
"26 feb 2020 11:14
– Lena har knuffats eller sparkats ned. Hon har sedan legat ned i buskaget där hon utsatts för kraftigt trubbigt våld mot huvudet, Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-finns-ingen-grund-misstanka-nagra-andra-personer-for-brott-folj-rapporteringen-fran-rattegan gen-om-hjarstamordet

Det finns ju också avtryck på L*enas kläder; kjol och även hennes gröna fleece, vilket blir rätt obehagligt nära sanningen. Särskilt obehagligt när han säger "grova kängor tränga in i hennes bröstkorg".

Jag förundras alltid över han konstiga repliker:
(från din citering ovan)

"Näe .. och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en nekrofil och .. och .. haft sex med .. en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft. Det vet jag. hur sperman kom dit vet j ...." säger SD.

Det vet jag, säger han. Att han inte haft sex med L*ena när hon var död. Men det andra?
Varför säger han inte bara att han inte har dödat henne och att han aldrig i livet skulle kunna göra något sådant som de anklagar honom för nu?

För att han är gm....finns inte på världskartan att det är någon annan. Frias han helt så har han begått det perfekta mordet. Men däremot så ska han nog titta både en och två gånger över axeln när han rör sig ute.... ingen jättepoppis kille direkt. Alla vet vem han är!
Citera
2020-05-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är väldigt väldigt märkligt av honom. Det känns som om han njuter av att leka katt och råtta med förhörsledare och bisittare.. Lite typiskt honom - "jag vet att ni vet, men jag tänker inte gå i fällan. Ni kommer aldrig hitta något på mig".

Det är ju också vad han sagt: "De har inget på mig". "Det här mordet kommer aldrig lösas". Han är så jävla arrogant.

Att SD kan säga dessa uttalanden samtidigt som TR i sin dom säger att han är icke skyldig. Kan inte TR i sin dom uttala att "det går inte att utesluta SD som gärningsman, men det finns inga konkreta bevis". Eller gör inte TR sådana reservationer i en dom?
Citera
2020-05-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Att SD kan säga dessa uttalanden samtidigt som TR i sin dom säger att han är icke skyldig. Kan inte TR i sin dom uttala att "det går inte att utesluta SD som gärningsman, men det finns inga konkreta bevis". Eller gör inte TR sådana reservationer i en dom?

Finns de, i tråden, som menar att TR kan formulera sig på så vis. Är själv skeptisk, tror ej det är brukligt. Ej själv sett det.
Men vad vet jag.
Citera
2020-05-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Finns de, i tråden, som menar att TR kan formulera sig på så vis. Är själv skeptisk, tror ej det är brukligt. Ej själv sett det.
Men vad vet jag.
Nej. Det vore ju som dom pekar ut honom indirekt, och det kan dom ju inte göra.
Citera
2020-05-05, 20:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men vad vet jag.

Jag tror att de kommer att försöka undvika att göra en "daCosta" dom, dvs. en dom som friar men domskälen formuleras så att den friade blir skyldig ändå, en så usel dom tror jag ingen vill se så mitt tips är att domskälen inte kommer att formuleras så att de skulle mena på att MGM är skyldig.

Citat:
Ett annat exempel var processen mot två läkare på 80-talet som anklagades för att ha mördat och styckat en prostituerad kvinna. Styckmordet blev föremål för en intensiv debatt om våld mot kvinnor och feminism. Domstolen hittade på en finurlig formulering som innebar att de friades för mord – men de fick sina liv och yrkeskarriärer förstörda. Domstolen skrev att de styckat kvinnans kropp, men brottet var preskriberat. De två läkarna hamnade i den märkliga situationen att de måste försöka få rätt mot en dom – trots att det var en friande dom.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital

Det som kommer att bli intressant förutom domskälen är om någon/några kommer att skriva sig skiljaktiga.

Också intressant hur de båda juristerna resonerar.
Senast redigerad av Reimer 2020-05-05 kl. 20:45.
Citera
2020-05-05, 20:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Vi ska inte lägga så stor vikt på vad TR tar för beslut, Det är HR som är det intressanta här, Där sitter det i alla fall jurister som kan sin juridik inte ett gäng nämndemän som halvsover genom hela rättegången. Jag tror på en kraftig U-sväng i HR. Jag lägger mer än gärna ett par miljoner av mina skattepengar i rättvisans namn än allt annat skit som Svenska staten lägger skattepengar på.
Citera
2020-05-05, 20:36
Medlem
Citat:
Dom har ju iom friande dom uteslutit honom.
Citera
2020-05-05, 20:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Från dagens NA, ledare:

"LARS STRÖMAN: Det är klart att 45-åringen måste ha rätt till skadestånd – rättvisan är digital"
[...]

"En avgörande del av rättsprocessen är digital. En eller etta eller en nolla. Skyldig eller oskyldig. Det finns inget som heter "lite skyldig" eller "han har nog gjort något fuffens i alla fall"."

[...]

"Innehållet i en domstolsförhandling är ofta allt annat än digitalt. Här gäller det att lyssna på nyanser. Här ska svåra bedömningar göras."
[...]

"Är det till exempel rimligt att en person döms till fängelse eller ska han eller hon komma undan med skyddstillsyn eller böter? Även här kan vi tala om nyanser."

[...]

"Vitsen med ett oberoende rättsväsende är just att domstolarna ska titta på bevismaterialet och inte ge efter för krav från en förargad allmänhet eller upprörda debattartiklar. "

[...]

"De fall som beskrivs ovan visar att det kan vara svårt stå emot en tidsanda och en högljudd opinion även i en fungerande rättsstat. Just när det stormar som värst gäller det att stå fast vid principen "oskyldig tills motsatsen är bevisad"."

[...]

"Sannolikheten är stor att domen överklagas.
"

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital

Jo, det är så vi vill ha vårt rättssystem. Det för att ingen oskyldig; du eller jag ska riskera att fällas för något vi inte har gjort.

Men det känns surt.
Citera
2020-05-05, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag betalade och har lyssnat på alla förhör med honom men kan fasen inte minnas att de pratades om just den där grejen. Det bör det väl såklart ha gjorts! Om det inte sparades till slutpläderingen då men det känns ju lite skumt kanske

Jag får väl ta och lyssna igen.. Ska bara vaddera öronen invändigt först
Slutpläderingen, finns den att lyssna på eller att läsa digitalt?
Citera
2020-05-05, 21:14
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Slutpläderingen, finns den att lyssna på eller att läsa digitalt?
Nope, tyvärr icke.
Citera
2020-05-05, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Rätt diger lista, men jag saknar alternativet som jag själv tror alltmer på...

Hantelstång.

°Lagom längd för att dölja.
°Gedigen hårdhet.
°Ordentlig tyngd.
°Stämmer bra med märkena i trädstammen.
°Lätt att gömma, kasta etc...

Något Kräket Davidsson utan tvekan kunnat haft tillgång till.
Kanske från AWs födelsedagspresent?!
Citera
2020-05-05, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Hade ju varit, rent hypotetiskt, lite intressant om mördaren Stefan t.o.m skulle ge sig i kast att kommentera här i tråden.

Han kanske har nån uppfattning utifrån den där FUPen som han baserar minnesbilderna på, som han inte själv har.

Nån som har koll på hur hans relation till arbetsplatsen ser ut just nu?

Intressant att han inte verkar aktiv i geolekarna medan hans fd hustru ger intryck av att vara manisk...
Är hon bipolär? Med tanke på medicineringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in