2020-05-06, 08:12
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Här är en länk som visar att 20% dör inom en månad så min siffra på 2 månader var lite ödmjukt försiktig.
https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende

Det säger som sagt inte vad medellivslängden är dock. Det som känns intressantast i sammanhanget.

Misstänker att det finns data på SCB om du rotar lite där.
Citera
2020-05-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Är mer ingenjör än politiker. Det verkar ha fungerat fint för att få kontroll på situationen i Kina i alla fall, fast är förstås bättre om man slipper ta till såna åtgärder.

Misstänker för övrigt att en kort lockdown kan vara snällare rent ekonomiskt om den får ner smittan, jämfört med ett mer utdraget förlopp. Känns lite naivt att tro att ekonomin ska flyta fint med en pest som går runt.
Fast Kina har ju inte redovisat hur överdödligheten i Wuhan ser ut. De har inte heller löst det underliggande problemet med COVID-19 annat än kortsiktigt, och det är tills vidare ett pågående problem i Kina.

Att sätta inresande i flera veckor karantän kommer komma i ett helt annat läge om resten av världen öppnas upp, och det blir ett tryck på behovet av affärsresande igen. Ett amerikanskt bolag kan inte bedriva produktion i Kina, om man inte ens kan besöka fabriken. Det fungerar nu, för att resten av världen har tryckt på pause-knappen.
Citera
2020-05-06, 08:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Här är en länk som visar att 20% dör inom en månad så min siffra på 2 månader var lite ödmjukt försiktig.
https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Det är ofta lång kö för att komma till ett sådant boende, så de som får en plats är vanligtvis de som inte längre klarar sig hemma med hemtjänsten längre. Oftast stroke och dementa brukare.
Citera
2020-05-06, 08:14
Medlem
Intressant rtikel i DN om tillförlitligheten vis testning.

Citat:
Agneta Garberg, 59, tillhör en riskgrupp för covid-19. Glädjen var därför stor när hon efter ett test på privatkliniken Hedda Care fick besked om att hon redan genomgått en covid-19-infektion.

Men ett andra test utfört vid Karolinska universitetssjukhuset gav ett helt annat besked.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hon-testades-positivt-hos-hedda-care-men-negativt-vid-karolinska/
Citera
2020-05-06, 08:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Självklart kommer Västsverige dra igång nu. Sen Skåne men då kommer resten av Sverige ha tröttnat på det här viruset. Visst den här tråden kommer leva och några kommer sitta här och lipa över munskydd dygnet runt men tittarsiffrorna på FHMs pressträffar sjunker med 90% och svensken njuter av sommaren som vanligt.

Så smittan hör inte ihop med landet Sverige utan det handlar om Stockholm har jag fattat det rätt?

Jag hoppas verkligen att vi slipper alla Stockholmare som invaderar västkusten under sommaren.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svårt att äga om det är för sent. Hade varit enklare att göra direkt i vart fall. Sverige har förlorat tid. Dessutom är det säkerligen svårare att utrota smittan ju mer utbredd den blir.
Snarare så att den blir lättare att bekämpa då fler blir immuna och inte längre kan smittas. Den dör ut av sig självt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finland upphävde sin nedstängning av Nyland då det inte fanns lagstöd för den när den visade sig inte ha effekt.

Nja, det fetade, där håller jag nog inte med riktigt, se nedan.

Enligt regeringen finns det goda skäl att upprätthålla begränsningarna av rörelsefriheten, vilket landets folkhälsomyndighet också har förordat av smittspridningsskäl, men grundlagen sätter stopp.
– Det finns alltså inte rättslig grund för att fortsätta. Regeringen måste upphäva begränsningen, säger statsminister Sanna Marin på en presskonferens enligt Svenska Yle.
– Begränsningar av grundläggande rättigheter kan genomföras endast då det är ytterst nödvändigt, och de ska då ligga i proportion till de utmaningar man vill möta, säger justitieminister Anna-Maja Henriksson, som också deltar i pressträffen, enligt Hufvudstadsbladet.
Nyland utgör centrum för den finländska coronautbrottet och isolerades den 28 mars från övriga Finland. Endast nödvändig trafik tilläts över gränsen till landskapet och åtgärden var ursprungligen tänkt att vara i kraft till åtminstone den 13 maj.
Enligt justitieministern spelade ett uttalande från grundlagsutskottet en viktig roll för regeringens beslut att häva avspärrningen.
Isoleringen av Nyland var förenlig med beredskapslagen när den infördes. Då var andelen smittade i Nyland fyra gånger så hög som i resten av landet, enligt Svenska Yle. Nu har däremot antalet smittade i andra landskap ökat så pass mycket att åtgärden inte längre kan anses vara proportionerlig i förhållande till dess syfte – att minska spridningen.

Stäng

Enligt regeringen väntas den hävda isoleringen inte få några dramatiska konsekvenser för utbrottets utveckling, eftersom risken för spridning mellan landskap nu minskat i förhållande till risken för spridning inom landskap.
Men hävningen ska heller inte tolkas som att faran är över, varnar Marin.
– Finland har inte brutit epidemin. Vi måste fortsätta med de övriga begränsningarna. Läget är allvarligt och vi ska ta det allvarligt, säger hon enligt Svenska Yle.
Dock har Finlands åtgärder – däribland stängda skolor och förbud för mer än tio personer att samlas på samma plats – enligt myndigheterna haft effekt.
– Restriktionerna har helt uppenbart saktat ned virusets spridning, säger Mika Salminen, direktör på folkhälsomyndigheten Institutet för hälsa och välfärd, enligt Reuters.
Finland hade på tisdagskvällen 3 136 fall av bekräftad smitta och 64 dödsfall i covid-19.
På en fråga från Svenska Yle om regeringens långsiktiga plan för att avveckla de restriktioner som ännu är i kraft svarar Marin:
– I ärlighetens namn: vi har ingen kristallkula. Det kan komma återfall och nya restriktioner. Sjukdomen är oberäknelig.

https://www.svd.se/finland-haver-avsparrningen-av-nyland
Citera
2020-05-06, 08:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Misstänker för övrigt att en kort lockdown kan vara snällare rent ekonomiskt om den får ner smittan, jämfört med ett mer utdraget förlopp. Känns lite naivt att tro att ekonomin ska flyta fint med en pest som går runt.

Exakt. Ingen vågar ju konsumera något annat än livsmedel, toapapper, tvål och handsprit, så länge som den går runt. Dessutom har företag som är i lockdown nästan inga utgifter (de anställda permitteras, elräkningen uteblir, fastighetsskötsel och städning också, om lokalerna är hyrda kanske värden kan bjuda på halva beloppet).

Det är företag som håller igång, men nästan inte har någon försäljning, som blöder. Läste just att de danska restaurangerna ska få öppna nu, men bara uteserveringarna, samtidigt som stödet till permitterad personal dras in. Restaurangägarna protesterar, för det blir ju bara dyrare för dem att ha allting igång, och ta lönekostnaderna själva - samtidigt som de bara kommer att få gäster när det är vackert väder. Politiker fattar ofta inte sådana saker - de har ingen erfarenhet av verksamheter som måste gå ihop, som inte finansieras med skattepengar.
Citera
2020-05-06, 08:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad innebär "lockdown" för dig?

Bra fråga. Tänker mig liknande åtgärder som införts i många andra länder. Folk ska stanna hemma och inte träffa andra människor. Bara de med samhällsviktiga arbeten inom vård och livsmedelsförsörjning ska interagera med andra människor. På så vis kan smittan spridas inom familjer under samma tak, men inte mer än så. Efter en månad eller mer sannolikt två är smittan utrotad eller åtminstone decimerad så pass att ev kvarstående kluster kan identifieras med tester och spårning. Ungefär så de jobbat i Nya Zeeland.
Citera
2020-05-06, 08:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Jag skulle inte bli förvånad om det går ner ordentligt över sommaren faktiskt, men det är inte nåt jag är säker på.

Snopet om vi då fortfarande sitter med tusentals fler döda än våra grannländer. Vi har ingen flockimmunitet att tala om, så om det är vädrets makter som inverkar så kommer det gynna dom också. Ingen bra första rond.
Dessutom muterar det ju som amerikanska forskare har upptäckt så när hösten drar igång så kan det dmälla till ordentligt!
Citera
2020-05-06, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så smittan hör inte ihop med landet Sverige utan det handlar om Stockholm har jag fattat det rätt?

Jag hoppas verkligen att vi slipper alla Stockholmare som invaderar västkusten under sommaren.

När vi kommer till semestern, så tror jag det kommer vara tvärtom. Siffrorna är på väg ner i Stockholm nu.
Tror inte de vill åka ner till västkusten, som troligtvis peakar just då..
Citera
2020-05-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Länk med citat tack?

Du har länkat till en åsiktsartikel skriven av
Krister Westerlund
ordförande Alzheimer Sverige
Lena Breitner
reporter Alzheimer Sveriges tidning Minnesvärt
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-finns-inga-demensfria-aldreboenden-20639

Samt du har länkat till ett Abstract
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/hsc.12237

Så länk med citat tack
Att hela Sverige är drabbat står i den första artikeln, klart och tydligt, om du skulle bemöda dig att läsa den. Om du inte ens kan lägga en minut på att läsa en kort artikel så fattar jag inte varför du ens bad om en källa eller svarade mig från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in