2020-05-06, 08:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Beror väldigt mycket på vad som händer i de andra regionerna. Stockholm verkar ha peakat, men det är ju 3/4 kvar av landet som inte gjort det än.

Men jag hoppas att det slipper bli så illa på andra ställen
Fast bortsett från GBG och möjligen Malmö borde resten av landet klara det bättre. Inte lika mycket folk och mindre andel som är helt beroende av kollektivtrafik.
Citera
2020-05-06, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, försiktighetsprincipen är inte populär på FHM. De antar hellre och kör på direkt.
Det finns ingenting försiktigt med en lockdown.
Citera
2020-05-06, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast bortsett från GBG och möjligen Malmö borde resten av landet klara det bättre. Inte lika mycket folk och mindre andel som är helt beroende av kollektivtrafik.

Vi får helt enkelt hoppas på det
Citera
2020-05-06, 08:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Öppna helt i juni utan ett vaccin?
Hur i hela friden skulle viruset välja att inte attackera människorna i det öppna samhället i juni?
Jag ser inte logiken.
Viruset dör bort utan några aktiva värdar. De få som är smittade går att spåra och isolera. Smittspridningen kan hållas rimligt kontrollerad.
Citera
2020-05-06, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Jag är så trött på den här nedvärderande inställningen från FHM också. Att de tror att vi är idioter, som inte klarar av att använda munskydd som resten av världen, eller att hålla på annat än de enklaste regler. Det är alltid detta prat om att "regler måste hålla", "följsamhet" o.s.v. som om vi skulle vara vanföra i huvudet allihopa. Från DN angående att 48 timmars symptomfrihet inte verkar räcka:

– Det är alltid svårt att upprätthålla oklara regler. Enkla tumregler är det som håller bäst. Det beror också på vilken typ av arbete man ska tillbaka till, säger Carlson.
Citera
2020-05-06, 08:05
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inne på samma linje. Som Sverige hanterat det hela kan jag inte se något slut. Man skulle istället köra hård lockdown i två månader. Därefter masstestning och smittspårning. På så vis kan man förhoppningsvis utrota smittan i väntan på vaccin. Nu kommer skiten istället bara gå runt runt. Vården kommer ha fullt upp under mycket lång tid. Riskgrupper vågar inte gå ut. Återverkningar på ekonomin blir svår. Värst av allt är att vi kommer få väldigt många döda. Nya Zeeland tycks valt rätt väg. Sverige är tillsammans med Norge egentligen också en önation och hade kunnat göra samma sak genom att enbart stänga bron över östersund och gränsen i norra Sverige mot Finland.
Ja håller med sverige hade alla förutsättningar att kunna hålla smittan begränsad, men istället valde man en strategi som helt saknade vetenskaplig grund är för mig mycket illa. Frågan är om det är försent att ändra strategi...
Citera
2020-05-06, 08:07
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns ingenting försiktigt med en lockdown.

Är mer ingenjör än politiker. Det verkar ha fungerat fint för att få kontroll på situationen i Kina i alla fall, fast är förstås bättre om man slipper ta till såna åtgärder.

Misstänker för övrigt att en kort lockdown kan vara snällare rent ekonomiskt om den får ner smittan, jämfört med ett mer utdraget förlopp. Känns lite naivt att tro att ekonomin ska flyta fint med en pest som går runt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har jag redan länkat. Du läser ju inte.
Länk med citat tack?

Du har länkat till en åsiktsartikel skriven av
Krister Westerlund
ordförande Alzheimer Sverige
Lena Breitner
reporter Alzheimer Sveriges tidning Minnesvärt
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-finns-inga-demensfria-aldreboenden-20639

Samt du har länkat till ett Abstract
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/hsc.12237

Så länk med citat tack
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inne på samma linje. Som Sverige hanterat det hela kan jag inte se något slut. Man skulle istället köra hård lockdown i två månader. Därefter masstestning och smittspårning. På så vis kan man förhoppningsvis utrota smittan i väntan på vaccin. Nu kommer skiten istället bara gå runt runt. Vården kommer ha fullt upp under mycket lång tid. Riskgrupper vågar inte gå ut. Återverkningar på ekonomin blir svår. Värst av allt är att vi kommer få väldigt många döda. Nya Zeeland tycks valt rätt väg. Sverige är tillsammans med Norge egentligen också en önation och hade kunnat göra samma sak genom att enbart stänga bron över östersund och gränsen i norra Sverige mot Finland.
Vad innebär "lockdown" för dig?
Citera
2020-05-06, 08:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja håller med sverige hade alla förutsättningar att kunna hålla smittan begränsad, men istället valde man en strategi som helt saknade vetenskaplig grund är för mig mycket illa. Frågan är om det är försent att ändra strategi...

Det är egentligen aldrig för sent (utom för dom som redan är döda eller sjuka). Som Imbilden säger, man borde köra två månaders stenhård karantän/lockdown. Efter det är viruset så gott som borta. Och sedan stängda gränser, låsta karantänhotell (som de får betala själva naturligtvis) för folk som måste få komma in här av väldigt speciella skäl (t.ex. att de är svenska medborgare som bott utomlands), och snabb och effektiv smittspårning och karantänisering runt varje person som ändå får symptom. Tills vaccin eller effektiva läkemedel kommer.
Citera
2020-05-06, 08:11
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Källa på det? tre år och två månader säger den här artikeln, och den handlar om att det är lågt där, så det behöver inte nödvändigtvis vara representativt.

Gräv lite istället för att hoppas, så blir det intressantare. Går nog att få fram ett medel någonstans.

Här är en länk som visar att 20% dör inom en månad så min siffra på 2 månader var lite ödmjukt försiktig.
https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Citera
2020-05-06, 08:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan

Svårt att äga om det är för sent. Hade varit enklare att göra direkt i vart fall. Sverige har förlorat tid. Dessutom är det säkerligen svårare att utrota smittan ju mer utbredd den blir. Sverige har nog svårare att upprätthålla en lockdown än många andra länder. Risk är att folk besöker varandra ändå och då blir karantänen "förstörd". Ju mindre grupper som kan isoleras och "karantäniseras" desto effektivare är den.

Hoppet står till vaccin så snart som möjligt. I väntan på det borde ändå strategin vara att så få som möjligt blir smittade och behöver sjukhusvård. Varför inför man exempelvis inte distansundervisning även i grundskolan? I vart fall för de som önskar sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in