2020-05-06, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Med 62 miljoner över 65 år finns nog fler 80+ i Indien än i Sverige.

I ett till stora delar fattigt land dom Indien så dör nog de flesta fattiga 80 plussare hemma utan att sjukföras på sjukhus som covid.
Citera
2020-05-06, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag hittar ingen statistik på 80+ i varken Indien eller Mexiko men med 62 miljoner 65+ i Indien och 8 miljoner 65+ i Mexiko kan man nog med hyfsad säkerhet hävda att antalet 80 åringar säkert överstiger det svenska antalet.

Åter igen. Stora delar av Indien och Mexiko är så fattiga att de 80 plussare som trillar av pinnen får oftast ingen sjukvård och blir ej diagnosticerade som döda av covid.
Citera
2020-05-06, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tja, de flesta på våra IVA är ju 50-69 år gamla. Mexiko har enorma problem med just riskfaktorerna för covid också, diabetes, högt blodtryck, övervikt osv.

Men de flesta avlidna i Sverige är 75 och över. Med förkrossande majoritet.
Citera
2020-05-06, 07:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast min tro är snarare att man slutat att rapportera alla döda, annars pekar siffrorna på en snabb tillbakagång. Vi borde ha haft 150-200 efter helgerna. Bara 80-90 st är en rejäl minskning. Håller den i sig så är vi på väg mot rätt håll åtminstone.
Vi bör halvera antalet dödsfall per dag mot slutet av månaden och halvera igen i en bit in i juni. I Juli bör vi vara nere på en handfull dagligen om det här stämmer.

Stockholm kanske har en minskning men jag tror med betoning på tror att vi snart kommer att få en ökning igen. Göteborg har tagit över stafettpinnen från Stockholm och efter kontroller av avloppsvattnet har värdena ökat 300 gånger mot var de var för 2 veckor sen.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgarnas-avloppsvatten-avsl%C3%B6jar-kraftig-%C3%B6kning-av-coronavirus-1.27601840
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast min tro är snarare att man slutat att rapportera alla döda, annars pekar siffrorna på en snabb tillbakagång. Vi borde ha haft 150-200 efter helgerna. Bara 80-90 st är en rejäl minskning. Håller den i sig så är vi på väg mot rätt håll åtminstone.
Vi bör halvera antalet dödsfall per dag mot slutet av månaden och halvera igen i en bit in i juni. I Juli bör vi vara nere på en handfull dagligen om det här stämmer.

Beror väldigt mycket på vad som händer i de andra regionerna. Stockholm verkar ha peakat, men det är ju 3/4 kvar av landet som inte gjort det än.

Men jag hoppas att det slipper bli så illa på andra ställen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Den här studien uppskattar annars återstående medellivslängd i Italien för män respektive kvinnor till 13 och 11 år. Den tar hänsyn till underliggande sjukdomar också.

Jag tror ett tankefel många gör är att de inbillar sig att t.ex. 80-åringar i snitt har 2 år kvar att leva om medellivslängden är 82. Det stämmer inte, för medellivslängden dras ned av folk som dör yngre.

80-åringar har i snitt runt 10 år kvar att leva. T.o.m. 100-åringar har över två år kvar att leva i snitt.
Ja, men det gäller inte de som fått plats på äldreboenden i Sverige, år 2020.

Krasst uttryckt så är äldreboende de 80-åringar som sorterats ut för att de snart ska dö.
Citera
2020-05-06, 07:30
Medlem
FrankIsBacks avatar
Tegnells svar på hur han uppfattar de omfattande hyllningar han får:
Citat:
Jag har svårt att uppleva det som smickrande. Det känns bara för konstigt, säger Anders Tegnell om hyllningarna till TT.
– Vi lever i en absurd värld på många sätt. Både för mig personligen och för världen som helhet. För ett halvår sedan hade väl ingen trott att vi skulle leva i en värld där man stänger gränser eller tvingar folk att ha på sig ansiktsmasker eller annat.
Men hyllningarna kan också för något gott med sig ändå, tror Tegnell.
– Den möjligen positiva aspekten är att det visar hur hög trovärdighet myndigheten har. Det är väldigt viktigt för det ger oss möjlighet att få den strategi vi har på plats att fungera på det fantastiska sätt som den har fungerat.
Citera
2020-05-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du menar alla hade dött?

Ja, alltså. Om folk ser på det som en 100% dödlig sjukdom, så kommer man ju vara extremt försiktig.
Då blir det ingen spridning..
Citera
2020-05-06, 07:32
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, men det gäller inte de som fått plats på äldreboenden i Sverige.

Krasst uttryckt så är äldreboende de 80-åringar som sorterats ut för att de snart ska dö.

Jag skulle vilja se nåt mer kvantitativt där. Min magkänsla är att det fortfarande är flera år i snitt de har kvar att leva. Mycket dödsfall på äldreboenden i Italien också.

För mycket motiverat tänkande i den här krisen känns det som.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, men det gäller inte de som fått plats på äldreboenden i Sverige, år 2020.

True story! Man lever i genomsnitt 1 år när man blir inskriven på ett äldreboende. 20% dör inom en månad.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Det är alltså 15 % som hade aktiv corona? Eller som också haft det tidigare och tillfrisknat?
Det står "bar på coronaviruset".
Vore intressant att se hur många som haft det också.
Regionen testar bara de som har det just då.
Citera
2020-05-06, 07:36
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
True story! Man lever i genomsnitt 1 år när man blir inskriven på ett äldreboende. 20% dör inom en månad.

Källa på det? tre år och två månader säger den här artikeln, och den handlar om att det är lågt där, så det behöver inte nödvändigtvis vara representativt.

Gräv lite istället för att hoppas, så blir det intressantare. Går nog att få fram ett medel någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in